اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۱۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - 06 December 2020
عضو کمیسیون انرژی مجلس:
عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم گفت: تولید مازاد بر نیاز داخلی در «انرژی» در قالب محصولات فرآوری شده «وزن اقتصاد» محسوب شده و در مسیر تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری است.
ایران در مقوله انرژی و «صنایع آب و برق» دارای «وزن اقتصادی» استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، رمضانعلی سنگدوینی «صادرات» را بخش اصلی از وزن اقتصاد کشور دانست که تاثیر مطلوبی در ارزآوری و نفوذ در بازارهای دیگر کشورها دارد.

وی توانمندی هر کشوری در تولید محصول یا خدماتی که بتواند مازاد بر نیاز داخلی باشد را، امتیازی توصیف کرد که به «وزن اقتصاد» آن کشور تعبیر می‌شود و ایران در مقوله «انرژی» دارای «وزن در عرصه اقتصاد» است. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس، در ادامه «انرژی» به‌ویژه «صنایع آب و برق» را در کشور یکی از ارکانی دانست که در توسعه اقتصادی بسیار تاثیرگذر است.

وی افزود: توصیه مقام معظم رهبری، مبنی بر "حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و ممانعت از خام فروشی در کشور" است، لذا ایجاد ارزش افزوده در مقوله صادرات یکی از شاخص‌هایی به‌شمار می‌آید که باید به آن به‌طور جدی پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه «انرژی» یکی از شاخص‌های مطلوب برای توسعه صادرات با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری است، یادآور شد: در اختیار داشتن منابع طبیعی در حوزه انرژی، با توجه به تکنولوژی غنی آن در کشور، پارامتری مناسب برای برقراری تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه، به‌ویژه با توجه به نیاز و استقبال آنها در این زمینه است.

وی در ادامه به مقوله حمایت از دانش بنیان‌ها در بودجه 1400 پرداخت و اظهار داشت: استفاده از نخبگان داخلی به منظور حمایت از تولید داخلی نیز از جمله بیانات موکد مقام معظم رهبری است که این مهم در راستای حمایت از واحدهای تحقیقاتی و پژوهشی به شکل جدی پرداخته می‌شود.

نماینده مردم گرگان همچنین با اشاره به اینکه ایجاد یک حلقه رابط بین شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی، شرایط شناخت و استفاده از ظرفیت‌های آنها را برای اقتصاد کشور بیشتر امکان‌پذیر می‌سازد، گفت: شرکت مادر تخصصی ساتکاب نیز نقش حلقه واسط بین وزارت نیرو و شرکت‌های آب و برق و فعال در حوزه انرژی را ایفا می‌کند و در این راستا لازم است که قوانینی در ارتباط با حمایت از چنین شرکت‌هایی در برنامه هفتم توسعه تدوین شود.

سنگدوینی در پایان ابراز امیدواری کرد تا رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی در همه صنایع از جمله صنایع آب و برق با توسعه فعالیت‌های بهینه شرکت‌هایی مانند ساتکاب توسعه یابد و به ترتیب اثرات تحریم در این عرصه کاسته شود.






نام:
ایمیل:
* نظر: