اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - 05 December 2020
طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها:
دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران گفت: مصوبه اخیر مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی خانه ملت برای وادار کردن طرف های برجام به پذیرش تعهدات متقابل را به جرات می توان مهمترین مصوبه ۶ ماه فعالیت مجلس یازدهم دانست.

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها شوکی متفاوت، اما راهگشا نیستبه گزارش خبرنگار سرویس سیاسی عصرپرس، دکتر کیومرث یزدان پناه درو - دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در این خصوص گفت: اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که کلیات و جزئیات آن در مجلس به تصویب رسیده، تا به امروز با واکنش های مختلفی از سوی موافقان و مخالفان آن در داخل و خارج از کشور روبرو بوده است.

وی ادامه داد: صرف نظر از برخی دیدگاههای افراطی و احساسی در دو جبهه موافق و مخالف این طرح ، می توان آنرا به لحاظ فنی و سیاسی در ابعاد مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. هر چند ابعاد و پیامدهای حقوقی آن هم از نگاه ناظران حقوقی نباید پنهان بماند.

ایران متعهدترین و وفادارترین کشور به کلیه مفاد پیمان منع سلاح های هسته ای

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران، در ادامه گفت: از بعد فنی قبل از هر چیز باید صادقانه گفت که ایران متعهدترین و وفادارترین کشور در میان ۱۸۰ کشور عضو NPT به کلیه مفاد پیمان منع تکثیر و تولید و اشاعه سلاح های هسته ای تا به امروز بوده است،  اما متاسفانه تنها کشوری است که به دلیل عدم باج دهی به قدرتهای استعماری از جمله آمریکا تحت بی رحمانه ترین فشارها و تحریم ها و تهمت ها قرار گرفته است.

وی افزود: نکته دوم اینکه طی دو دهه اخیر  (از ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰) این نهاد بین المللی به شدت تحت نفوذ حوزه ژئوپلیتیک استعماری و لابی پرنفوذ صهیونیزم قرار داشته است.

یزدان پناه در ادامه گفت: یکی از موضوعات مهمی که مجلس را وادار به تصمیم اخیر کرد، گستاخی بی حد و حصر غربی ها در تضعیف بنیان های اقتصادی و امنیتی کشور و حریص شدن آنها بوده است؛ دشمن در صدد است که با روش های مختلف کشور ما را ،ملت ما را، هویت ما را، اصالت ما را و در نهایت امنیت ملی ما را از بین ببرد.  عملکرد های منفعلانه همراه با مماشات بیش از حد هم به شدت به کشور آسیب زده و فشارهای جانبی به ملت و سرزمین ایران بیش از هر زمان دیگری شده است.

وی ادامه داد: پس طبیعی بود که مجلس یازدهم که خود با شرایط ویژه و استراتژی متفاوتی روی کار آمده ،باید کاری میکرد و صد البته نمایندگان ملت نمی توانند در خانه ملت نسبت به اتفاقات تلخ و ناگوار بی تفاوت باشند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: شاید یکی از معضلات تحلیلی نسبت به اقدام راهبردی مجلس یازدهم استباط خروج از معاهدات بین المللی و پروتکل های الحاقی است که صد البته هدف اصلی مجلس از مصوبه اخیر به هیچ وجه زیر پا گذاشتن هیچکدام از تعهدات بین المللی نیست. حواس مجلسیان هست که دارند چکار می کنند، اما خوب وقتی پای امنیت و منافع ملی در وسط باشد باید با قدرت در برابر جریان فشار ایستاد. اگر بیش از این مماشات کنیم غربی ها و آمریکا رویه خود را کنار که  نمیگذارند هیچ بلکه برای به زانو در آوردن ایران از هر روش ممکن بهره خواهند برد.

وی افزود: در چنین شرایط سخت و طاقت فرسا تنها این قدرت تام اتمی است که می تواند به کمک کشور و خروج از بن بست های خطرناک فعلی بیاید.

یزدان پناه تاکید کرد: یا لغو تحریم ها یا افزایش قدرت اتمی! این تنها پیام تهدید گونه مصوبه اخیر مجلس است. به شخصه اعتقاد دارم که این اقدام باید در مجلس قبلی که ترامپ از برجام خارج شد باید اتفاق می افتاد . بطور قطع در آنزمان اثرگذاری آن بسبار بیشتر از زمان فعلی بود.

وی افزود: تحلیل شخصی من این است که در ابتدا ممکن است غربی ها و آژانس واکنش منفی نشان بدهد اما اگر ایران محکم روی مواضع جدید خود بایستد این دو جریان پرفشار در برابر ایران عقب نشینی کنند.

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها شوکی متفاوت، اما راهگشا نیست


آژانس بین المللی انرژی اتمی بازیچه آمریکا و اسرائیل 

 استاد دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: بنابراین استنباط تطبیقی از این مصوبه این است که متاسفانه آژانس بین المللی انرژی اتمی بازیچه آمریکا و اسرائیل بوده و توان حفظ بی طرفی خود را در قبال سیاست های آمیخته به چماق این دو جریان زورگو ندارد. با این وضعیتی که جهان معاصر بدلیل رفتارهای آنارشیستی نوظهور گرفتار هرج و مرج های خاص شده و بی ثباتی مکرر جای ثبات نسبی را گرفته است، ما نمی توانیم خود را به امواج متلاطم و پر هزینه نظام پرآشوب بین المللی بسپاریم . وگرنه با سر به زمین می خوریم و اوضاع از اینی که هست بدتر خواهد شد.

وی گفت: لذا اگر چه این اقدام را باید صرفا یک اقدام تاکتیکی کوتاه‌مدت در راستای تهدید طرف های مقابل بمنظور بازگشت به تعهدات خود در قبال ایران ارزیابی کرد اما واقعیت امر این است که این مصوبه فقط یک راهبرد داخلی کم اثر بوده و طرف های مقابل بویژه اروپایی ها هیچ اقدام سبزی از خود نشان نخواهند داد. چرا که آنها بدون اذن آمریکا هیچ گام موثری بر نخواهند داشت.چه بسا که به بهانه این مصوبه اعمال فشارهای مخرب به ایران بیشتر هم بشود.

یزدان پناه با بیان اینکه  این شوک حقوقی شاید فقط یک مسکن خیالی باشد تا واقعیتی اثرگذار، گفت: اگر این قانون در بازه زمانی دو ماهه با واکنش مثبت طرفهای برجام مواجه نشود، چه بسا ناخواسته زمینه را برای فشار مضاعف به ایران فراهم کند، در همین ابتدای کار به بزرگترین ضعف مجلس یازدهم تبدیل شود.

به گزارش عصرپرس، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران هفته گذشته با قید دوفوریت در مجلس به تصویب رسید و پس از تصویب فوریت آن در جلسه هفته قبل، طرح مذکور در جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و مجلس نیز برای رسیدگی به این طرح در روز سه‌شنبه جلسه فوق‌العاده تشکیل داد.

پس از تصویب کلیات و جزئیات طرح در جلسات صبح و عصر روز سه‌شنبه هفته قبل مجلس،‌شورای نگهبان برای بررسی این طرح تشکیل جلسه داد و ایراد شورای نگهبان به طرح مذکور در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته مجلس اصلاح شد و پس از تأئید این مصوبه در جلسه همان روز شورای نگهبان، طرح به قانون تبدیل شده و توسط رئیس مجلس برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بعد از به شهادت رسیدن شهید محسن فخری زاده با اولویت در دستور کار مجلس قرار گرفت و حالا دولت ملزم به اجرای آن است.

شایان ذکر است: الزام به تولید اورانیوم با غنای بیست درصد و ذخیره حداقل سالانه 120 کیلوگرم آن در داخل، افزایش تولید این غنای اورانیوم به میزان ماهانه حداقل 500 کیلوگرم ، آغاز غنی سازی با حداقل یک هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفته (آی‌آر – تو ام) و  164 ماشین نسل ششم (آی‌ار- سیکس) و توسعه آن به یک هزار دستگاه،  بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف مدت پنج ماه، بهینه‌سازی و راه‌اندازی عامل واکنش (راکتور) ۴۰ مگاواتی آب سنگین خنداب اراک، طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید همسان‌های پایدار (رادیو ایزوتوپ) بیمارستانی از مواردی است که این قانون به دولت تکلیف کرده است.

بر مبنای این قانون دولت مؤظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۴+۱ دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

 




خبرنگار: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: