اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - 05 December 2020
معاون اقتصادی رئیس جمهورتشریح کرد؛
معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس کمیته تخصصی اقتصادی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، جزئیات 4 تصمیم این ستاد را برای کاستن از آثار و آسیب‌های محدودیت های ایجاد شده برای واحدهای اقتصادی تشریح کرد.
۴مصوبه جدیداقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونابه گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمد نهاوندیان در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهارداشت: اولین تصمیم در ارتباط با تولیدکنندگان بود. طبق قانون تسهیل بدهی بدهکاران شبکه بانکی که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اشخاص حقیقی و حقوقی دارای بدهی معوقه تا پایان 97، این فرصت را داشتند تا پایان 98 به ترتیبی که در قانون ذکر شده است، بدهی خود را تسویه کنند.

وی افزود: اشخاص حقیقی اگر تا 500 میلیون تومان و اشخاص حقوقی تا 2 میلیارد تومان بدهی داشتند، می‌توانستند با شرایطی که معین شده، از این مهلت استفاده کنند و بدهی خود را با همان قرارداد اولیه‌شان بپردازند و تخفیفاتی هم برایشان در نظر گرفته شده بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: خیلی از واحدهای تولیدی با توجه به اینکه در ماه آخر پارسال به بیماری کرونا برخورد کردیم نتوانستند از این فرصت بهره بگیرند. در همین ارتباط، بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهادی را مطرح و مشترکاً در کارگروه اقتصادی کرونا بررسی و امروز نیز در ستاد ملی کرونا به تصویب رسید که در چارچوب آن، این مهلت تسویه بدهی بدهکاران بانکی تا پایان سال 99 تمدید شد.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه واحدهای تولیدی که می‌خواهند از این امهال استفاده کنند تا پایان این ماه می‌باید حتماً اقدام کنند، اظهارداشت: فرصت مراجعه به مؤسسات اعتباری تا پایان آذر ماه است و 2 ماه هم برای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری جهت بررسی حساب‌های این افراد فرصت گذاشته شده و مهلت پرداخت نیز تا پایان اسفندماه خواهد بود.

وی  در توضیح مصوبه دوم اقتصادی جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مصوبه دوم در رابطه با واحدهای کسب و کاری بود که با همین اعمال محدودیت‌های شدید در شهرهای قرمز و نارنجی. مجبور شدند واحدهایشان را تعطیل کنند و یا شدید آسیب دیدند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهارداشت: در کنار بعضی از تسهیلات گذشته، تصمیم گرفته شده بود به این افراد در رابطه با پرداخت سهم کارفرمایی بیمه تأمین اجتماعی، 2 ماه مهلت داده شد و خوشبختانه با همکاری سازمان تأمین اجتماعی قرار شد اصناف و واحدهایی که یا به الزام، کارشان را متوقف کردند و یا شدیداً آسیب دیدند، به تشخیص کارگروه اقتصادی، 2 ماه پرداخت سهم کارفرمایی را عقب بیندازند.

نهاوندیان گفت: البته کمکی هم به سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با تسهیلات بانکی شد که آثار درآمدی این تصمیم، سازمان را دچار مشکل نکند.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که شدیداً از شرایط کرونایی آسیب اقتصادی دیده، حوزه ورزش است، گفت: در همین ارتباط متقاضیان واجد شرایط می‌توانند تا پایان ماه آینده ثبت‌نام کنند و بازپرداخت اقساط تسهیلاتی‌شان هم از اول خرداد سال آینده آغاز خواهد شد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در تشریح مصوبه چهارم اقتصادی این جلسه گفت: طبق این مصوبه همه کمک‌ها، حمایت‌ها و تسهیلاتی که به خانوارها و واحدهای اقتصادی به صورت تسهیلات بانکی و به یا بلاعوض پردخت می‌شود، با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، جزو مستثنائات دین تلقی شد؛ یعنی آن محدودیت‌هایی که در ماده 5 مکرر اصلاح قانون صدور چک است شامل اینها نمی‌شود.

نهاوندیان افزود: لذا طلبکاران دیگر نمی‌توانند بیایند و این پرداخت‌ها را دست بگذارند و یا بانک‌ها همه ممنوعیت‌هایی که برای افتتاح حساب و بقیه خدمات در این مورد دارند، به طور اسثتنایی شامل آن پرداخت‌ها و تسهیلات نخواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که این گام‌های کوچک بتواند کمک کار واحدهای اقتصادی برای عبور از این شرایط کرونایی باشد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود نیز از همکاری گسترده و منضبط همه واحدهای اقتصادی مخصوصاً اصناف در شهرهای وضعیت قرمز و نارنجی تشکر کنم.
نام:
ایمیل:
* نظر: