اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - 02 December 2020
سخنگوی دولت با بیان اینکه مصوبه مجلس به رفع تحریم‌ها منجر نمی‌شود، گفت: مردم ما سه سال این فشارها را تحمل کردند و الان باید در کنار هم باشیم و از ثمرات این سه سال مقاومت استفاده کنیم.
ربیعی: مردم باید ثمره سه سال مقاومت در مقابل فشارها را ببینندبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، علی ربیعی در گفت و گو با برنامه در انتهای الوند درباره مصوبه تحت عنوان طرح اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریم‌ها گفت: قانون گذاری حق مجلس است اما ما یک سری مسائل و تصمیم‌گیری‌هایی داریم که به چند نحو تاثیر دارند، مانند جنگ و صلح  که رهبری تصمیم می‌گیرد.

 وی افزود: این دسته از مسائل با توجه به منافع ملی و زندگی مردم، انتخاب و عدم انتخاب سناریوها فرا قوه ای است. اصل ششم قانون اساسی نیز به همین منظور پیش بینی شده که این نوع تصمیمات مهم و تاثیرگذار در سیاست خارجی، اقتصاد کشور و حتی مسائل اجتماعی باید در چهارچوب کلی شورای عالی امنیت ملی تنظیم شده و در نهایت به تصویب و تایید مقام معظم رهبری برسد همان طور که برجام را از این مسیر رفتیم و هیات وزیران برای آن تصمیم نگرفتند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: ما ۳ سال مقاومت کردیم و در برجام متعهد ماندیم. مردم سختی کشیدند. آنها تصمیم داشتند با فشار اقتصادی مردم را به خیابان‌ها بکشانند. اما ما تحمل کردیم و امروز می‌توانیم از دستاوردهای این سه سال استفاده کنیم. در چنین شرایطی ما باید کنار هم باشیم و بتوانیم از دستاوردهای مردم حفاظت کنیم.

وی با اشاره به عنوان طرح و هدف آن که مقابله با تحریم ذکر شده است، گفت: عنوان طرح مقابله با تحریم است که معتقدیم این طرح مقابله با تحریم نیست. اگر قرار بود غنی سازی ۲۰ درصدی و اجرا نکردن پروتکل الحاقی منجر به رفع تحریم شود که ما قبلا آن‌را داشته‌ایم. اگر بنا به رفع تحریم است کارشناسان دولت، اعضای دیگر شورای امنیت ملی، مسوولان نیروهای مسلح و قوه قضاییه هستند و من اگر نکته ای را از سوی دولت عرض کردم بر این اساس بود که شورای عالی امنیت ملی جای بحث و بررسی تغییرات مهم و تاثیر آن در حوزه سیاسی، دفاعی و امنیتی و حتی اجتماعی است.

ربیعی درباره آخرین تحولات درباره ترور ناجوانمردانه دانشمند شهید محسن فخری زاده، گفت: در این زمینه شورای عالی امنیت ملی قبلا اطلاع رسانی کرده است. وزارت اطلاعات با تلاش‌هایی که داشتند متوجه تحرکاتی شده و موفق شدند روی منطقه تسلط پیدا کنند.  وزارت اطلاعات اشخاص مرتبط را شناسایی کرده و همه ابعاد در حال بررسی است و زمانی که قطعی شود، واکنش متقابل طراحی خواهد شد.

 سخنگوی دولت گفت: نکته حائز اهمیت این است که همان طور که مقام معظم رهبری اشاره داشتند دانش هسته ای ما تحت تاثیر قرار نگرفت و نتوانستند آن را ترور کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما تقویت دانش پژوهشی، جذب نخبگان و حتی اعتبار بیشتر برای پیشرفت های علمی است و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما در زمینه فناوری هیچ کوتاهی نخواهیم کرد.

ربیعی در مورد تاثیر محدودیت‌های اعمال شده در کاهش و یا افزایش شیوع کرونا گفت: قطعا این محدودیت‌ها تاثیر داشته است به طوری که الان شمار مبتلاها کم شده و بسیاری از شهرها از حالت قرمز خارج شدند.  وضعیت هنوز عادی نیست اما این طرح تاثیر داشته و باید آن را تداوم دهیم.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: مشکل این است که در مقابل این دستورالعمل‌ها عده‌ای خسته شده و عده ای به آن باور ندارند. برخی هم مسئولیت پذیر نیستند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره طرح‌های دولت برای حمایت از اقشار آسیب دیده بر اثر محدودیت‌های کرونایی گفت: ما برنامه ریزی کرده ایم که تقریبا ۶۵ هزار میلیارد تومان برای مخارج و تسهیلات مقابله با کرونا صرف شود که از این رقم ۲۲ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت وام یک میلیون تومانی اول و ۸ هزار میلیارد تومان آن صرف مشاغل آسیب دیده شد.  همچنین۱۳ هزار میلیارد تومان وام پیش بینی کرده‌ایم و افراد با پیامک می‌توانند با پیامک مراجعه و وام بگیرند. منتهی ما هم شغل و هم شاغل را در نظر گرفتیم.

ربیعی ادامه داد: علاوه بر این بیمه بیکاری تقریبا ۳ هزار میلیارد تومان به بیمه بیکاری تزریق کردیم که احتمالا ۲ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز داشته باشیم.  ۴ هزار میلیارد تومان هم برای تجهیزات کادر درمانی هزینه داشتیم.

 ربیعی گفت: در حال حاضر روی طرح حمایت معیشتی کار می کنیم و تقریبا اطلاعات تمام این افراد را استخراج کردیم که در اثر کرونا زندگیشان آسیب نبیند. این افراد حدود ۳۰ الی ۳۴ میلیون نفر هستند که در چهار مرحله  قرار شده از آنها حمایت شود و امیدواریم بتوانیم به قول‌مان عمل کنیم.




نام:
ایمیل:
* نظر: