اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۲۱۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - 02 December 2020
وزیر نیرو در حاشیه هیئت دولت:
وزیر نیرو مشکلات رخ داده در استان خوزستان طی بارش‌های اخیر را در اثر نبودن شبکه جمع آوری آب‌های سطحی دانست و گفت: در این بارش‌ها ۳۶۰ میلیون متر مکعب سیلاب در مخازن سدها تسکین یافت و متناسب با پیش بینی‌های اخیر هنوز 9.5 میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی در سدهای استان داریم.
نداشتن شبکه جمع آوری آب‌های سطحی؛ علت اصلی آب‌گرفتگی در شهرهای خوزستانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به بارندگی‌های اخیر یادآور شد: پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی حاکی از این بود که شرایط بارندگی را در فصل پاییز نرمال و زیر نرمال خواهیم داشت، به‌طوری که امسال میزان بارندگی هم‌تراز با متوسط بلندمدت ۵۰ سال خواهد بود.

وی افزود: آنچه تاکنون اتفاق افتاده بالاتر از حد نرمال بوده و که البته نسبت به سال گذشته کمتر است، اما آمادگی‌های لازم فراهم شده تا مشکلی در این خصوص به‌وجود نیاید.

وزیر نیرو با اشاره به بارش‌های اخیر در استان خوزستان تصریح کرد: در بارندگی‌های اخیر استان خوزستان به‌رغم اینکه سدهای بزرگ مخزنی وجود دارد، توانستیم ۳۶۰ میلیون متر مکعب سیلاب را در مخازن تسکین دهیم و متناسب با پیش بینی‌های اخیر هنوز  9.5 میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی داریم.

وی با بیان اینکه مشکلات رخ داده در استان خوزستان در اثر بارش‌های شدید و نبود سیستم جمع آوری آب‌های سطحی بوده است، گفت: در هر شهری که سیستم‌های جمع آوری آب‌های سطحی وجود نداشته باشد، مشکلاتی برای شهروندان به وجود می‌آید و حتی در صورت نبود این سیستم، روان‌آب‌ها وارد شبکه فاضلاب می‌شوند و در برخی مواقع این روان آب‌های سطحی در مقابل فاضلاب ورودی بیشتر شده و موجب پس‌زدگی فاضلاب به بیرون می‌شود.

اردکانیان با بیان اینکه باید موضوع نبود سیستم‌های جمع آوری آب سطحی برطرف شود، خاطرنشان کرد: اگر بگوییم  این موضوع به وزارت نیرو مربوط نیست، برای مردم مسئله قابل توجیه نیست؛ با توجه به اینکه مجموعه وزارت نیرو و شهرداری به لحاظ منابع درآمدی وابسته به خود مردم هستند باید تلاش کنیم شبکه‌های فاضلاب را توسعه داده و انشاالله شهرداری نیز بتواند در شهرهای مسطح همچون اهواز، شبکه جمع آوری آب‌های سطحی را ایجاد کند تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

افتتاح ۶ هزار میلیاردی طرح‌های صنعت برق در ۳ استان کشور

این مقام مسئول با اشاره به هفته سی‌ام پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، اظهار کرد: فردا در پویش #هرهفته_الف_ب_ایران حدود ۶ هزار میلیارد تومان طرح‌های صنعت برق در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خوزستان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

وی افزود: این پروژه‌ها شامل نیروگاه‌های بخار، تجدید پذیر و بادی میل نادر در استان سیستان و بلوچستان بوده و در خوزستان نیز شامل نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پراکنده است.

تخفیف ۱۰۰ درصدی در انتظار مشترکان کم مصرف آب 

 وزیر نیرو با اشاره به جزئیات طرح برق امید یادآور شد: بر اساس تاکید رئیس جمهور و بعد از تصویب طرح ملی برق امید در هیئت دولت که در شهریور ماه سال جاری اتفاق افتاد و دو ماه بعد از تصویب یعنی در آبان ماه این طرح اجرایی شد، اولین قبض برق در دوره دو ماهه، آخر آذرماه به همراه گزارش این طرح به مردم ارائه می‌شود.

وی افزود: قصد داریم این طرح را بر روی موضوع آب نیز انجام دهیم اگر چه تفاوت‌هایی بین موضوعات مختلف برق و آب وجود داشته و آب وابسته به شرایط اقلیمی است.

اردکانیان با اشاره به تفاوتی که میان آب و برق وجود دارد، ادامه داد: برای مثال اگر در منطقه‌ای برق نداشته باشیم می‌توانیم از طریق شبکه برق را به آن نقطه انتقال دهیم اما وضعیت آب به این شکل نیست.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: برای اینکه اندیشه اصلاح مصرف توسعه پیدا کند طرحی را آماده کرده و قرار است در هیئت دولت مورد بحث و بررسی قرار دهیم و در صورت تصویب و اجرایی شدن آن تا پایان سال جاری، مشترکان کم‌مصرف آب نیز شامل تخفیف ۱۰۰ درصدی خواهند شد.

 وی افزود: امیدواریم حرکت توأمان  برق و آب وزارت نیرو در مسیر اصلاح الگوی مصرف موجب شود نه تنها در تشویق و پاداش مشترکان کم مصرف بلکه شاهد آثار این طرح‌ها در  کاهش مصرف گروه پر مصرف‌ها برای تابستان باشیم.




نام:
ایمیل:
* نظر: