اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - 30 November 2020
دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران اعلام کرد:
دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران، گفت: مشکلات قلبی و ریوی خطرناک ترین عارضه در بین مردم به خصوص در بین ورزشکاران است اما شایعترین اختلال این بیماری مشکلات عضلانی است که با ورزش بسیاری از این مشکلات بر طرف می شود.

مشکلات قلبی، خطرناک ترین عارضه در بین ورزشکاران مبتلا به کرونابه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، محمد حسین پور غریب روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با تاکید بر اینکه ورزش ارزان ترین عامل پیشگیری از بیماری کرونا است، گفت: یکی از مسائل مهم جامعه توسعه فرهنگ ورزش خانودگی در بحران کرونا است، به مردم توصیه می کنیم برای خود و خانواده شان زنگ ورزش تعریف کنند و ساعتی را در روز به انجام ورزش های هوازی در خانه یا پارک های خلوت نزدیک خانه اختصاص دهند.

افزایش کم تحرکی در جامعه نگران کننده است

غریب پور درباره افزایش کم تحرکی بعد از کرونا تاکید کرد: کم تحرکی به خصوص در بحران کرونا یکی از نگرانی های جدی کشور است چرا که  در دنیا ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم ورزش نمی کنند اما در ایران قبل از کرونا ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم ورزش نمی کردند و بعد از کرونا این میزان ۲۰ درصد هم بیشتر شده و اکنون بیش از ۷۵ درصد مردم هیچگونه فعالیت ورزشی ندارند.

انجام ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در بحران کرونا

دبیر انجمن پزشکی ورزشی ایران در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر افزایش اضطراب و بیماری روحی و روانی در بحران کرونا و اقدامات مفید در زمینه پیشگری، گفت: توصیه متخصصان به مردم این است که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت فیزیکی و ورزشی داشته باشند و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشند تا به افزایش متابولیسم بدن کمک کند.

وی افزود: این حداقل میزان توصیه شده است و هر چقدر میزان ورزش روزانه و هفتگی بیشتر شود و مثلا به ۳۰۰ دقیقه در هفته برسد، بیشتر به سلامت جسمی و روحی افراد کمک می کند.

نقش ورزش در بهبود بیماری کرونا و بازتوانی

غریب پور ادامه داد: فعالیت ورزشی علاوه بر اینکه از بیماریهای قلبی و اسکلتی پیشگیری می کند از بروز افسردگی، اضطراب و بیماری های روانی هم پیشگیری می کند و با افزایش ایمنی بدن در پیشگیری از کرونا هم موثر است. ورزش کردن نقش مهمی نیز در بهبودی از بیماری و بازتوانی دارد.

وی افزود: انجام ورزش روزانه برای کودکان نیز بسیار مهم و ضروری است و حتما باید کودکان ۶۰ دقیقه در روزدر قالب بازی ورزش هوازی، قدرتی، تعادلی و کششی داشته باشند، در غیر این صورت  به عوارض خطرناکی در آینده مبتلا می شوند و در خطر چاقی، بیماریهای اسکلتی و متابولیک قرار می گیرند.

فعالیت ورزشی در فضا های خلوت

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران در ادامه با تاکید براینکه ورزشکاران حتما در جاهای خلوت ورزش کنند تا نیازی به استفاده از ماسک نباشد، گفت:  اما گر درجاهایی ورزش می کنند که شلوغ است حتما باید از ماسک استفاده کنند و فاصله اجتماعی ۴ تا ۵ متر را رعایت کنند تا در معرض ترشحات تنفسی قرار نگیرند.

وی ادامه داد: از مردم می خواهیم از ورزش های خیلی سنگین پرهیز کنند اما این موضوع در مورد ورزشکان حرفه ای فرق می کند و این کار جزو وظایف و شغل آنان است با این حال ورزشکان حرفه ای نیز باید اصول و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و به صورت انفرادی ورزش کنند و در مجموع با نظارت فدراسیون ها میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در بین ورزشکان حرفه ای قابل قبول است.

مشکلات قلبی، خطرناک ترین عارضه در بین ورزشکاران مبتلا به کرونا

غریب پوردر پاسخ به سوال دیگر عصرپرس در خصوص بیشترین عارضه بیماری کرونا در بین ورزشکاران،  گفت: مشکلات قلبی و ریوی خطرناک ترین عارضه در بین مردم به خصوص در بین ورزشکاران است اما شایعترین اختلال این بیماری مشکلات عضلانی است که با ورزش بسیاری از این مشکلات بر طرف می شود.

ورزشکاران مبتلا به کرونا حداقل ۱۰ روز از ورزش سنگین خودداری کنند

غریب پور از برنامه ریزی وزارت بهداشت و وزارت بهداشت برای توسعه ورزش همگانی در دوران کرونا و رعایت بیشتر استانداردها و پروتکل های بهداشتی در بین ورزشکاران حرفه ای خبر دادو گفت:  با توجه به اینکه ممکن است ورزش با شدت بالا اثرات منفی در ایمنی داشته باشد، از ورزشکاران حرفه ای می خواهیم ملاحظات قرنطینه را بیشتر رعایت کنند و بیش از یک ساعت در روز فعالیت ورزشی شدید نداشته باشند و به جای آن فعالیت ورزشی را  چند بار در روز تکرار کنند.

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی گفت: از همه ورزشکاران می خواهیم در صورت ابتلا به کرونا حتما تا دو هفته یا حداقل ۱۰ روز از ورزش سنگین خودداری  کنند و حداقل ۱۰ روز استراحت داشته باشند و بعد از اینکه تست آنها منفی شد،  قبل از شروع مجدد ورزش برای معاینه قلبی وتنفسی به پزشک مراجعه کنند.

غریب پور در پاسخ به سوال دیگر عصرپرس در خصوس ورزشکاران معلولین و جانباز در بحران کرونا، گفت: توصیه ما در خصوص این ورزشکاران این است که ورزش های تنفسی را بیشتر انجام دهند به طور منظم فعالیت های ورزشی خود را داشته باشند.

وی در ادامه در خصوص کیفیت آموزش مجازی در بین دانش  آموزان و دانشجویان، گفت: در رابطه با آموزش مجازی ورزشکاران دانش آموز ودانشجو اقدامی که صورت گرفته این بود که با ایجاد سامانه آموزشی از بین ورزشکاران دانشجو با رویکرد دانش افزایی در فضای مجازی نسبت به ادامه فعالیت های ورزشی این افراد در خانه اقدام شده است.

بازگشایی تدریجی اماکن ورزشی در برنامه ستادملی کرونا

وی درباره حضور هواداران رشته های ورزشی در ورزشگاه ها، گفت: درجلسات ستاد ملی کرونا  این موارد بررسی شده که در این رابطه اولویت اول بازگشایی تدریجی اماکن ورزشی است اما چون پیک سوم کرونا شروع شده فعلا امکان حضور هواداران ورزشی وجود ندارد اما قرار است مسابقات فوتسال از هفته آینده شروع می شود.

کاهش ابتلا به کرونا در بین ورزشکاران

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران درباره میزان ابتلا و فوت کرونا در بین ورزشکاران حرفه ای نیز گفت: ورزشکاران اصول بهداشتی را رعایت می کنند و در اردوهای ورزشی نیز مشکلی نداریم، بیشترین مساله این است که ورزشکاران ممکن است در خانه یا اجتماع و رفت و آمدهایی که بیرون از اردو دارند، ممکن است به کرونا مبتلا شوند.

ابتلای ورزشکاران حرفه ای به کرونا در فوتبال به یک درصد رسیده است

غریب پور افزود: ابتلای ورزشکاران حرفه ای به کرونا در فوتبال بین دو تا سه درصد بود و در در فصل جدید ید زیر یک درصد است ابتلا کمتر شده است ابتلا در ورزشکاران و بیماری شدید محدود بوده است یک نفر در تیم ملی کشتی بود و یک نفر هم در فوتبال بود که بد حال شد و هیچ مورد فوتی کرونا در بین ورزشکاران حرفه ای نداشته ایم.

قرنطینه ورزشکاران مبنلاء به کرونا

وی درباره قرنطینه ورزشکاران مبتلا به کرونا، گفت: ورزشکاران نیز مانند هر فرد دیگری در همان شهری که تست آنها مثبت می شود باید قرنطینه شوند و حق سفر ندارند و حداقل 10 روز تا دو هفته باید در قرنطینه باشند تا تست آنها منفی شود.

غریب پور با اشاره به اینکه هنوز به سمت جریمه ورزشکاران متخلف نرفته ایم، گفت:  اما کمیته های انضباطی در این مورد اختیارات لازم را دارند اما بیشتر ورزشکاران خودشان رعایت می کنند و نمایندگان فدراسیون پزشکی ورزشی نیز در سراسر کشور به این موضوع نظارت دارند.

عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در باشگاه ها

وی درباره نظارت بر باشگاههای ورزشی گفت: تعداد باشگاههای ورزشی تعداد درکشور زیاد است و وزارت بهداشت این قدر بازرس ندارد که همه را کنترل کند؛ میزان رعایت پروتکل ها به خود باشگاه دار بر می گردد، البته این مراکز مشکلات مالی هم دارند اما متاسفانه پروتکل های بهداشتی در این باشگاهها رعایت نمی شود و بسیاری از آنها چراغ خاموش کار می کنند.

غریب پور گفت: در ورزش های انفرادی که وسایل و تجهزات وجود ندارد امکان انتقال کرونا کمتر است اما در باشگاههای بدنسازی که همه از وسایل مشترک استفاده می کنند، خطر انتقال کرونا و شانس ابتلا زیاد است و باشگاه بدنسازی نباید باز باشد. تعدادی از این باشگاهها به علت رعایت نکردن پروتکل ها تعطیل شده اند.

افزایش استفاده از داروهای غیر مجاز در باشگاه های ورزشی

دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی درباره میزان استفاده از مکمل ها در باشگاههای ورزشی ادامه داد: متاسفانه فرهنگ استفاده مکمل ها در باشگاههای ورزشی حتی قبل از اینکه برنامه غذایی داشته باشند؛، بسیار گسترده است، استفاده از داروهای غیر مجاز هم زیاد است که بر ایمنی بدن افراد اثر منفی دارد، خیلی از این افراد از داروهای هورمونی هم استفاده می کنند که اثرات ناشناخته دارد، توصیه به این ورزشکاران این است که به سمت این مواد و داروها نروند زیرا عوارض غیر قابل پیش بینی خاص خود را دارد.

استفاده نادرست از مکمل ها در باشگاه های ورزشی

غریب پور با اشاره به اینکه نمی توانیم بر مصرف مکمل ها در باشگاهها نظارت کنیم، گفت:  زیرا به نوعی مافیایی در این زمینه وجود دارد که بدون اینکه به فکر برنامه غذایی ورزشکاران باشند به سرعت آنها به سمت داروها و مکمل های غیر مجاز می برند.

وی افزود: مربی ورزشی نباید تجویز کننده دارو و مکمل باشد و این کار خلاف و خطرناک است و تجویز این مواد در صلاحیت افراد صلاحیت دار از طرف وزارت بهداشت است اما متاسفانه این مساله وجود دارد این مکمل ها نیز به وفور در باشگاهها و فضای مجازی خرید و فروش می شود.





خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: