اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۱۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - 29 November 2020
سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، خبرداد:
سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، از هدفمند کردن کارآزمایی های بالینی در حوزه طب سنتی خبر داد و گفت: در همین زمینه تاکنون ۸۵ مورد کارآزمایی بالینی طب سنتی و گیاهان دارویی در سامانه IRCT ثبت شده که ۱۹ مورد کارآزمایی بالینی در فاز نهایی قرار دارد.

اتمام  کارآزمایی بالینی19 گیاه دارویی در کشوربه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، نفیسه حسینی یکتا سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، در خصوص  جایگاه طب ایرانی در نظام سلامت کشور، گفت: از ابتدای شیوع کرونا در کشور بر استفاده از ظرفیت های ممکن و موجود در نظام سلامت تاکید شده و با تشکیل کمیته علمی با حضور نخبگان و افراد صاحب تجربه در طب سنتی، به این موضوع رسیدگی شد.

حسینی یکتا در ادامه استفاده از تجربیات بین المللی، را از دیگر برنامه های دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در دوران کرونا دانست و گفت: با برگزاری وبینارهای مختلف در زمینه طب سنتی، توانسته ایم از این تجربیات استفاده کنیم.

وی افزود: کمک به تاب آوری کادر درمان و همچنین کمک درمانی طب ایرانی ویژه پزشکان را منتشر کرده‌ایم.

اتمام کارآزمایی بالینی ۱۹ مورد داروی گیاهی

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به هدفمندی کارآزمایی های بالینی در حوزه طب سنتی، گفت: در این زمینه تاکنون ۸۵ مورد کارآزمایی بالینی طب سنتی و گیاهان دارویی در سامانه IRCT ثبت شده که ۱۹ مورد کارآزمایی بالینی در فاز نهایی قرار دارد.

راه اندازی اولین مرکز ارائه خدمات طب سنتی ویژه بیماران کرونایی

وی با تاکید براینکه هدف طب سنتی در مسیر پیش رو، کمک به نظام سلامت است،  اظهار داشت: در این راستا اولین مرکز ارائه خدمات طب سنتی ویژه بیماران کرونا با مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، راه اندازی و مورد اقبال مردم نیز قرار گرفته است. به طوری که تلفیقی از همکاران طب سنتی و متخصصین عفونی در کنار هم، به بیماران خدمات می دهند.

حسینی یکتا گفت: پیش بینی می کنیم با راه اندازی این مراکز در سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور، شاهد ارائه درمان های مناسب به بیماران کرونایی باشیم تا بازار سودجویی و مدعیان دروغین در این حوزه، برچیده شود.

عطاری‌ها فقط مجاز به فروش گیاه دارویی هستند

سرپرست دفتر طب ایرانی وزار بهداشت  با تاکید براینکه عطاری‌ها مراکز فروش گیاهان دارویی هستند،گفت: عطاری ها حق فروش داروی ترکیبی یا دخالت در درمان را ندارند. اگر در مورد مداخلات درمانی اقدامی انجام دهند باید مورد نظارت جدی قرار بگیرند تا سبب آسیب به هموطنان نشود.

تدوین آیین نامه مقررات ارائه خدمات طب سنتی

حسینی یکتا در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه در خصوص ساماندهی فعالان طب سنتی که مدرک دانشگاهی ندارند اما در ارائه خدمات طب سنتی توانایی و تجربه کافی رو دارند چه اقداماتی صورت گرفته و اینکه این افراد با گذراندن دوره های از طریق وزارت بهداشت می توانند مجوز فعالیت قانونی دریافت کنند؟ گفت: مقررات ارائه خدمات طب سنتی تدوین و ابلاغ شده و آیین نامه آن باید تدوین شود، بر اساس این آیین نامه که به زودی تدوین و ابلاغ می‌شود افراد بدون مدرک و مجوز وزارت بهداشت حق ارائه خدمات طب سنتی را ندارند و معاونت درمان وزارت بهداشت در این مورد نظارت می‌کند.

سرپرست دفتر طب سنتی وزارت بهداشت درباره ادغام طب سنتی در شبکه بهداشتی کشور ،گفت: این کار بر اساس ماده ۷۴ قانون برنامه توسعه انجام شده و فعلاً فقط شامل خدمات سطح اول و توصیه به اصلاح سبک زندگی و تغذیه با آموزش بهورزان است، در سطح خدمات سلامتکده ها را داریم و برای خدمات سطح سه در بیمارستانها نیز برنامه ریزی می‌شود.

بررسی ادعای درمان کرونا با شربت منسوب به امام کاظم (ع)  

حسینی یکتا درباره ادعای درمان کرونا با شربت منسوب به امام کاظم (ع) گفت: در مورد داروی امام کاظم (ع) چون این دارو به نام معصوم نامگذاری شده و در مورد پیشگیری و درمان ادعا دارد و می گوید بیمار کرونا سریع خوب می شود یا مصرف کننده این دارو مبتلا نمی شود باید، این ادعا به بوته آزمایش گذاشته شود. مسیر تایید این دارو باید به روشی باشد که حداقل اصول علمی در آن رعایت شده باشد، در هر صورت راه بررسی بسته نیست.

سرپرست دفتر طب سنتی و مکمل وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه این دارو بر اساس روایتی از معصوم ادعا شده است، باید در مورد قطع الصدور بودن این روایت حوزه علمیه و علمای علم رجال نظر بدهند و بعد از آن اگر مستندی درباره موثر بودن آن وجود دارد، به وزارت بهداشت ارائه شود تا ببینیم به شکلی می توان از آن استفاده کرد.

برخورد با مدعیان دروغین طب سنتی

حسینی درباره برخورد با مدعیان دروغین طب سنتی با اشاره به اینکه نظارت بر درمان در معاونت درمان وزارت بهداشت پیگیری می شود،گفت: برخی از این ادعاها مانند درمان با ادرار شتر، بررسی و گزارش آن منتشر شد اما در هر صورت در مورد آمار برخورد با مدعیان دروغین طب سنتی آماری ندارم .

وی ادامه داد: اگر هر روش یا دارویی در طب سنتی ادعای درمان کرونا را داشته باشد، ادعایی گزاف است ولی اگر ادعایی به عنوان یک اقدام کمکی و مکمل باشد، قابل بررسی است و در دفتر طب سنتی یا سازمان غذا و دارو بررسی می شود و در صورت معتبر بودن برای تایید به کمیته علمی کرونا ارجاع می شود.

سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ادعاهای زیادی در زمینه اثربخشی طب سنتی بر کرونا هست، گفت: با توجه به اینکه مطلبه عمومی جامعه را برای توصیه های طب سنتی و مکمل داریم، همه این ادعاها در وزارت بهداشت شنیده می شد اما باید به درستی برای مردم اطلاع رسانی شود که کدامها معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت هستند.

حسینی یکتا، گفت: اگر کسی ادعاهای پیشگیری و درمان کرونا را از طریق طب سنتی از مرجعی غیر از مراجع معتبر دریافت کرد باید با آن مقابله کرد و باید به مردم این آگاهی را بدهیم تا به مرور بازار شیادی طب سنتی کمرنگ شود.

420 پزشک متخصص طب سنتی در کشور

وی درباره تعداد فعالان مورد تایید وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی گفت: افرادی مجوز طب سنتی دارند که یا پزشک متخصص طب سنتی هستند یا پزشکان عمومی که در این راستا 420 نفر در کشور پزشک هستند و 600 نفر دیگر از پزشکان عمومی دوره طب سنتی را دیده اند با مجوز می توانند در مطب خصوصی یا سلامتکده ها به مردم ارائه خدمت کنند.








خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: