اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۱۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - 28 November 2020
مدیرکل دفتر مديريت مصرف و ارتقاي بهره‌وري آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، از تصویب برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی خبر داد.
تصویب برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های کرمان و آذربایجان شرقیبه‌گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، بنفشه زهرایی با اشاره به برگزاري هفدهمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در تاریخ هشتم آذرماه ۱۳۹۹ به ریاست وزیر نیرو و با حضور نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، استانداران، مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی اظهار کرد: برنامه‌های سازگاری با کم آبی استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی به ترتیب در چهل و هشتمین و پنجاهمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ یکم و 29 مهرماه 1399 مطرح و پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی تمامی دستگاه‌ها، در جلسه هفدهم کارگروه ملی مطرح و به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه به‌منظور جبران کسری آبخوان‌ها در استان کرمان، برنامه سازگاری با کم‌آبی در دو فاز پیش‌بینی شده است، ادامه داد: در فاز اول برنامه‌ها، میزان کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی ناشی از اجرای طرح‌‌های مندرج در برنامه سازگاری با کم‌آبی استان کرمان برابر با 1037 میلیون مترمکعب تا پایان برنامه هفتم توسعه است که سهم بخش شرب 42 میلیون مترمکعب، بخش صنعت، 37 میلیون مترمکعب و بخش کشاورزی 958 میلیون مترمکعب است. لازم به ذکر است که کاهش مصارف مورد انتظار در بخش کشاورزی در اثر اقدامات مشترک سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان حاصل خواهد شد.

زهرایی افزود: همچنین با اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان آذربایجان شرقی در مجموع 228 میلیون مترمکعب از مصارف آب زیرزمینی و 115 میلیون متر مکعب از مصارف آب سطحی تا سال 1409 کاهش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر مديريت مصرف و ارتقاي بهره‌وري آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد: برای این منظور از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی به میزان 203 میلیون مترمکعب و در بخش‌های شرب، صنعت و فضای سبز به ترتیب به میزان 17، 5.3 و 3 میلیون مترمکعب و از منابع آب سطحی تنها در بخش کشاورزی 115 میلیون متر مکعب کاهش مصارف پیش‌بینی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هفدهمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مقرر شد دستگاه‌های عضو کارگروه، بسته سیاستی لازم برای پیگیری پیشنهادات استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی در خصوص پیاده‌سازی الگوی کشت کم آب طلب، ایجاد معیشت جایگزین برای صاحبان چاه‌های غیرمجاز و تحویل حجمی آب را تدوین و به هیئت وزیران ارائه کنند.




نام:
ایمیل:
* نظر: