اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - 26 November 2020
دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد:
دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ضرورت توجه به صادرات محصولات نهایی و با ارزش افزوده بالا گفت: براساس آمارهای رسمی گمرک ایران، ارزش صادرات رنگ ایران درسال۱۳۹۶ حدود ۸۲ میلیون دلار بوده است که در سال۱۳۹۷ با ۱۵ درصد افزایش به بیش از ۹۳ میلیون دلار رسیده است.
ظرفیت افزایش صادرات رنگ به کشورهای بالقوه هدف صادراتیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از سازمان توسعه تجارت ایران، ندا عطایی با بیان این مطلب اظهار داشت: بررسی آمارهای صادرات ایران نشان می‌دهد، طی سال‌‌های گذشته سهم بازارهای صادراتی رنگ ایران در کشورهای چین 27 درصد، افغانستان 24 درصد، عراق 17 درصد، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان به ترتیب 13،11 و 7 درصد بوده که با توجه به حجم واردات رنگ این کشورها از دنیا، سهم صادرات ایران در کل واردات رنگ این کشورها جای افزایش دارد.

وی افزود: ارزش واردات کشورهای بالقوه هدف صادرات ایران طی سال‌های مورد بررسی به ترتیب عبارتند از: ترکیه 2009 میلیون دلار، روسیه 1816 میلیون دلار، امارات 609 میلیون دلار، پاکستان 488 میلیون دلار که نمایانگر حجم بالای مصرف و تقاضای رنگ در این کشورهاست.

دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی ارزش صادرات هر تن رنگ کشور به طور متوسط حدود 2200 دلار است که بیش از 5 برابر ارزش هر تن از کل کالاهای صادراتی کشور (400 دلار) عنوان کرد.

عطایی بیان داشت: مجموع واحدهای تولیدی رنگ و پوشش در ایران بیش از۱۰۰۰ واحد و ظرفیت اسمی کل تولید رنگ و پوشش کشور بیش از ۱۲میلیون تن در سال برآورد شده است.

وی در خصوص واردات محصولات رنگ در ایران گفت: به منظور حمایت از تولیدات داخلی، واردات رنگ به کشور با محدودیت مواجه بوده و بیشتر واردات مربوط به رنگ‌های با فناوری خاصی است که امکان تولید آن در داخل کم است. با این رویکرد واردات رنگ در ایران طی سال‌های اخیر بالغ بر 350 میلیون دلار و اغلب از کشورهای ایتالیا، ترکیه، کره جنوبی، چین و آلمان صورت پذیرفته است.

عطایی افزود: نکته حائز اهمیت در صنعت رنگ این است که با توجه به ظرفیت‌های ایجادشده تولید در ایران، ادغام برخی شرکت‌ها و توجه به تقویت برند و برندسازی و همچنین ایجاد زیرساخت‌های مناسب جهت تولید کالاهای باکیفیت و تغییر تولید به سمت رنگ‌های با پایه آبی می‌تواند در توسعه صادرات صنعت رنگ کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: همچنین از طرفی با توجه به بازسازی کشورهای همسایه نظیر افغانستان، عراق و سوریه و روابط تجاری خوبی که بین ایران و کشورهای مذکور برقرار است، سرمایه‌گذاری در بازارهای یادشده و کشورها بالقوه هدف صادرات و همچنین ایجاد نمایندگی فعال در بازارهای مورد اشاره می‌تواند به رشد صادرات این صنعت کمک و حمایت چشمگیری کند.

دبیر میز محصولات شیمیایی و سلولزی، تولید رنگ‌های با فناوری خاص درکشور را نیازمند سرمایه‌گذاری با شرکت‌های پیشرو، از طریق مذکرات فعال جهت انتقال تکنولوژی و ایجاد تدریجی زیرساخت‌های لازم عنوان کرد.

عطایی ادامه داد: یکی از صنایع پایین‌‌دستی پتروشیمی، صنایع رنگ و پوشش است و مرز مشترک میان این دو صنعت در استفاده از رزین‌های سنتزی، حلال‌ها و همچنین برخی از افزودنی‌ها است. انواع رنگ و پوشش کاربردهای متنوع داشته و به مصارف گوناگونی مانند معماری، ساختمان، صنایع کشتیرانی، قطعه ‌سازی و.... می‌رسند که بازاری به حجم ۳۷ میلیارد لیتر در سال دارد و بر اساس آمارهای موجود در این زمینه، چین بزرگ‌ترین تولید‌کننده رنگ در دنیا محسوب می‌شود.

وی گفت: در سال‌های اخیر، توجه به مسائل زیست‌ ‎محیطی تحولات مهمی را در این صنعت ایجاد کرده، به گونه‌‍‌ای که تولید رنگ از نوع پایه حلال به انواع پایه آب که فاقد حلال‌های آلی است، سوق داده شده و در حال حاضر حدود 80 درصد از بازار رنگ‌های ساختمانی متشکل از محصولات پایه آب است.

گفتنی است، ارزش صادرات جهانی رنگ طی 5 سال اخیر حدود 80 میلیارد دلار بوده و آلمان با 20 درصد بیشترین سهم صادرات رنگ را طی این سال‌ها داشته است که پس از آن، آمریکا و چین هرکدام با 10 درصد، ژاپن و هلند هریک با 8 درصد از سهم صادرات جهانی رنگ قرار دارند.



نام:
ایمیل:
* نظر: