اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۵ - 19 January 2017
اختلاف‌ها در آستانه‌ی مذاکرات آستانه
مذاکرات صلح سوریه 4 بهمن‌ماه در شهر آستانه قزاقستان برگزار می‌شود. مذاکراتی که هنوز تردید و ابهام بر سر آن سایه افکنده است. از سویی شرکت‌کنندگان هنوز کاملا مشخص نشده‌اند و از سوی دیگر در مورد نمایندگی گروه‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه بحث و حدیث فراوان وجود دارد.
دولت نماینده عشایر حسکه در مذاکرات صلح است

عصرپرس: مذاکرات صلح سوریه که قرار است 4 بهمن‌ماه در آستانه قزاقستان برگزار شود هنوز با هاله‌ای از ابهام روبرو است. 

به گزارش عصرپرس، مذاکرات آستانه هرچند به وسیله روسیه و ترکیه به نمایندگی از طرف‌های درگیر و ایران به عنوان بازیگر مهم جنگ سوریه ساماندهی شده است اما هنوز در مورد شرکت دیگر کشورها از جمله آمریکا آن هم با حضور دونالد ترامپ، دیگر گروه‌های مسلح درگیر در جنگ، کشورهای دیگر منطقه مانند قطر یا عربستان و حتی حضور نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه شک و تردیدهای جدی وجود دارد.

از جمله اختلاف‌ها می‌توان به تفرقه‌ای که بین سران عشایر حسکه وجود دارد اشاره کرد. هر چند به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، رهبران و بزرگان قبایل و عشایر حسکه پیشتر با ایجاد نظام فدرالیسم در شمال سوریه مخالفت کرده بودند و همراه ارتش با مخالفان مسلح جنگیدند اما نباید فراموش کرد که دفاع اعراب حسکه از دمشق بر اساس سیاست ضدیت با کردهای استان حسکه است که از قضا جمعیت‌شان بیشتر از اعراب است. کردهایی که تا کنون چندبار در نبرد با ارتش سوریه پیروز شده‌اند و حسکه را گرفته‌اند. حسکه‌ای که به صورت مشترک با ارتش اداره می‌کردند و داعش آن را یکجا بلعید.

استان حسکه همواره به خاطر نفت و کردهایش منشاء تنش‌های سیاسی سوریه بوده است. از این رو سطح شرکت رهبران عشایر حسکه در مذاکرات آستانه نیز در خور تأمل است.

دولت نماینده عشایر حسکه در مذاکرات صلح است
  
به گزارش عصرپرس، «فایز الشیخ نامس»، یکی از سران عشایر عرب استان حسکه سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه با بیان اینکه عشایر سوریه تسلیم تصمیم‌های دولت سوریه در مذاکرات آستانه هستند، افزود: عشایر حسکه که از ابتدای بحران سوریه وفادار به حکومت بودند اجازه نمی‌دهند برخی شیوخ عشایر که سرسپرده آمریکا هستند مواضع آنان را خدشه دار کنند.

وی افزود: مخالفانی که در هیچ مناسبت سیاسی با یکدیگر همراه نبوده و بین آنها اختلاف است نمی‌توانند یک کشور را بسازند چون شکاف موجود بین آنها به اختلاف نظرهای قوی بین طرف‌های حامی آنها برمی‌گردد.

این رهبر عشایر عرب حسکه گفت: اخبار محرمانه حاکی از اینکه هیات مخالفان سوریه در مذاکرات آستانه را شخصیت‌هایی از گروه‌های مسلح شامل می‌شود به این معناست که مذاکرات در سطح امنیتی و نه سیاسی خواهد بود.

وی تاکید کرد: هدف دولت سوریه از حضور در این مذاکرات نیز رسیدن به راهی برای پایان حضور تروریست‌ها در سوریه و بخصوص در مناطق شمالی این کشور است.

الشیخ نامس ادامه داد: در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات آستانه، دمشق می تواند از طریق مذاکره و بدون درگیری تحت نظارت سازمان ملل، آشتی ملی بزرگی در مناطق شمال سوریه برقرار کند تا پس از آن پرونده سوریه به مذاکرات سیاسی در ژنو سپرده شود تا در آنجا یک ساختار مکتوب و مطمئن برای حل سیاسی بحران سوریه حاصل شود.

دولت نماینده عشایر حسکه در مذاکرات صلح است

وی تاکید کرد: در عین حال دمشق هرگز راه حل های از پیش آماده شده از سوی هیچ طرفی را که نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است، نمی پذیرد.

رهبر عشایر عرب حسکه درباره اعلام موعد جدید برگزاری مذاکرات ژنو توسط فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه گفت: استفان دی میستورا به دنبال دور زدن مذاکرات آستانه است که ایران و روسیه، آمریکا را از حضور در آن منع کردند.

وی افزود: دی میستورا به دنبال خلق روندی به موازات مذاکرات آستانه است تا آمریکایی ها را در فرایند سیاسی بحران سوریه شرکت بدهد.

الشیخ النامس تاکید کرد: عشایر عرب در کانتون الجزیره سوریه همواره وفادار به دولت قانونی سوریه بوده و هستند و آن را تنها نماینده خود در هر مناسبتی برای بررسی راه حل سیاسی بحران سوریه می‌دانند.

با این توصیف باید منتظر ماند و دید آیا مذاکرات آستانه می‌توان کورسوی امیدی برای پایان جنگ داخلی سوریه و بحران انسانی آن باشد یا خیر؟/

دولت نماینده عشایر حسکه در مذاکرات صلح است

*گروه بین‌الملل عصرپرس/ 1199*


دولت نماینده عشایر حسکه در مذاکرات صلح است

نام:
ایمیل:
* نظر: