اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - 21 November 2020
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه دیر یا زود به رادارهای فضاپایه نیازمند خواهیم شد، افزود: ما باید در فضاهای علمی بسترهای لازم را در این رابطه ایجاد کنیم تا کشور در آینده دچار غافلگیری فناورانه راهبردی نشود.
جانشین وزیر دفاع: نیازمند رادارهای فضاپایه هستیمبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از روابط عمومی وزارت دفاع، سردار سرتیپ پاسدار «قاسم تقی‌زاده»  در هفتمین کنفرانس رادار و سامانه‌های مراقبتی که صبح امروز در دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار شد، اظهار داشت: حوزه رادار و سنسورهای تشعشعی از قرن گذشته و در جنگ جهانی دوم مطرح بوده و در این قرن نیز ادامه دارد.

وی پدیده‌های نوین و غیر سنسوری را مکملی برای رادارها عنوان کرد و گفت: در نسخه برداری تمامی تجهیزات کشف، شناسایی و درگیری همواره پدیده سنسورهای تشعشعی ماندگار و از مهمترین موضوعات عصر ما محسوب می‌شود.

سردار تقی‌زاده با اشاره به پیشینه بهره گیری از سامانه‌های راداری در حوزه نظامی و غیر نظامی گفت: سامانه‌های راداری در جنگ جهانی دوم نیز مهم و تعیین کننده بودند و امروز هم در حوزه غیرنظامی و در مسائلی چون هواشناسی، کنترل ترافیک هوایی و مبادی کشاورزی کاربرد دارند.

وی با اشاره به تجربه جنگ هشت ساله با رژیم بعثی و همچنین منازعات منطقه‌ای گفت: این منازعات برای ما درس‌ها و تجربه‌هایی در پی دارد که مهمترین آن تقویت بنیه دفاعی در سطوح مختلف پدافندی است؛ لذا ما باید برای قویتر شدن، تحقیق و تمرکز را در پژوهش‌های صنعتی در حوزه امواج و رادار ارتقا دهیم زیرا رادار و سامانه های مراقبتی در خدمت امنیت و توسعه کشور است.

جانشین وزیر دفاع با اشاره به راهبردیهایی که جامعه علمی برای پیشرفت در حوزه پدافندی مد نظر قرار دهد، گفت: ایجاد توازن میان رادارهای کشف کننده و رادارهای عملیاتی یکی از این راهبردها است. البته ما در حوزه رادارهای پیشرفته و پیچیده تاکنون کارهای بسیار خوبی را انجام دادیم.

وی افزود: امروز در دنیا و در حوزه رادارهای آرایه فازی پسیو و اکتیو کارهای بزرگی انجام شده است و خوشبختانه جمهوری اسلامی هم در این رابطه به انواع و اقسام باندهای مورد نیاز دست یافته است و این بیانگر مدیریت شایسته و ممتاز در این زمینه است که سبب شده به سامانه‌های مراقبتی مطلوبی جهت پدافند هوایی دقیق و قدرتمند دست یابیم.

سردار تقی‌زاده تصریح کرد: امروز با توسعه تحقیق و رشد هسته دانا و شبکه ملی توانا و با بهره گیری از این منطق توانستیم که در راستای ارتقای رشد سطح علمی و تکنولوژیکی در حوزه سامانه‌های مراقبتی با ۹۳ دانشگاه و شبکه همکاران صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان، ۵۲۳ قرارداد منعقد کنیم و پیش بینی می‌شود در ۵ سال آینده این جریان به ۶ برابر گسترش پیدا کند.

وی افزود: دانشگاه صنعتی مالک اشتر نقش بسیار مهمی در توسعه اندیشه‌ها و انگاره‌های این بحث داشته است و دانشجویان بسیار ممتازی را تقدیم صنایع دفاعی کرده است؛ من فکر می‌کنم با این منطق و اندیشه شاهد توسعه نیروی انسانی در مباحث برق الکترونیک، مخابرات و به ویژه سنسورهای تشعشعی باشیم.

جانشین وزیر دفاع خاطرنشان کرد: امروز میانگین سنی دانشمندان ما در مباحث رادار حدود ۳۲ سال است و این بیانگر آغاز راهی پرفروغ و پرافتخار و مناسب برای توسعه در این مسیر است.

وی گفت: دفاع هوایی در حقیقت یک شبکه و مجموعه از مولفه‌ها و سنسورها و جنگ الکترونیک محسوب می‌شود که برای هر مرحله از دفاع به پیشرفت‌های لازم دست یافته ایم. امروز کارهای بزرگی در صنعت راداری انجام گرفته است و نیروهای مسلح با تعامل و همکاری توانسته اند بسیاری از رادارهای پیشرفته را عملیاتی کنند.

سردار تقی‌زاده ادامه داد: وزارت دفاع برای توسعه اندیشه‌های راداری برنامه‌های بسیار خوبی را تعریف کرده است و خوشبختانه ما در مجموعه ستاد کل نیروهای مسلح نیز اقدامات موثری را شاهد هستیم.

وی تولید رادارهای پیشرفته را از جمله برنامه‌های در دستور کار عنوان کرد و گفت: ما باید ارتقای سطح دقت، پیشرفت در حوزه کشف و شناسایی سمت و ارتفاع و ماهیت اهداف به کیفیت بالاتری دست یابیم تا بتوانیم در تشخیص و تفکیک اهداف به کیفیت بالا دست یابیم.

جانشین وزیر دفاع یکی دیگر از برنامه‌ها را استمرار توان عملیاتی در فضای الکترومغناطیسی عنوان کرد و گفت: تلاش ما بر این است هجمه‌های عظیم الکترومغناطیسی دشمن را از بین ببریم و برای شفاف‌تر شدن فضا تلاش کنیم.

وی به کاربرد راهبردهای غیرنظامی در بخش رادار اشاره کرد و گفت: برای کاهش تصادفات و تلفات جاده ای باید به سمت رادارهای خودرویی برویم و همچنین بهره گیری از رادارهای کنترل مرزی و مرزبانی با توجه به مساحت و مرزهای طولانی کشورمان می‌تواند درحوزه برقراری امنیت مرزها کمک شایانی به ما داشته باشد.

سردار تقی‌زاده با بیان اینکه دیر یا زود به رادارهای فضاپایه نیازمند خواهیم شد، افزود: ما باید در فضاهای علمی کشور این موضوع را مطرح و دنبال کنیم و بسترهای لازم را در این رابطه داشته باشیم تا کشور دچار غافلگیری فناورانه راهبردی در آینده نشود.




نام:
ایمیل:
* نظر: