اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - 16 November 2020
رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت اعلام کرد:
رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت سومين عامل مرگ در ايران را تصادفات دانست و گفت: در دهه آینده یکی از اولويت ها ما راه ها مي باشد و اينكه صددرصد از راه های تازه تاسیس تا سال 2030 باید استانداردها را داشته و 75 درصد تردد ها باید در راه های ایمنی انجام شود.

تصادفات سومين عامل مرگ ومير در ايرانبه گزارش خبرنگار سرويس اجتماعي عصرپرس، علیرضا مغیثی رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت در نشست خبري كه به صورت ويديو كنفرانس برگزار شد، با اشاره به هفته یادواره قربانیان ترافیکی، گفت:  از سال 2011 تا 2020 اقدامات برای ایمنی راه ها انجام شد. روزانه مرگ یک میلیون و 300 نفر در جهان بر اثر مخاطرات جاده ای ثبت می‌شود و هشتمین عامل مرگ و میر در جهان و برای کودکان و نوجوانان است.

وي افزود: 55 درصد قربانیان راکبان موتورسیکلت، دوچرخه و عابران پیاده هستند. افزایش تلفات رانندگی در میان عابران پیاده سالمند را شاهد هستیم. این مقوله نیازمند بازنگری است. بر اساس آمار پزشکی قانونی شاهد کاهش مرگ حوادث رانندگی هستیم.

كاهش بيماري غيرواگير با ايمن سازي راه ها

رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت  تصریح کرد:در جلوگیری از حوادث ترافیکی اگر راه ایمن را ایجاد کنیم بیماری های غیر واگیر که 81 درصد مرگ کشور را شامل می شود می تواند کاهش یابد . راه های ایمن می تواند شامل فعالیت های بدنی، استفاده از دوچرخه، استفاده از وسایل حمل و نقل را افزایش و به کاهش بیماری های قلبی و عروقی و تنفسی بیانجامد.

كاهش 14 درصدي مرگ و مير حوادث ترافيكي در بحران كرونا

وي با اشاره به اينكه  از ابتدای شیوع کرونا 14 درصد مرگ  و 25 درصد مصدومیت حوادث ترافیکی کاهش یافته ، گفت: بعد از کرونا ترددها کاهش داشته و هم اکنون فرصتی است که بتوان از فعالیت های انجام شده حفاظت کرد و در دوران پساکرونا زیر ساخت ها را ایجاد کرد.

برنامه شهر ايمن ادامه دارد

رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت در پاسخ به سوال عصرپرسي مبني بر اينكه برنامه شهر ايمن به كجا رسيد، گفت: چندین شهر است که درباره جامعه ایمن اقدامات لازم را انجام می دهند. اما نمی توان از آنها به عنوان شهر ایمن نام برد.

مغيثي در درباره قطع عضو بر اثر سوانح رانندگی در سیستان و بلوچستان اظهار كرد: بنده آماری از نقص عضو ندارم  و این یک مسئله محلی است و در قالب شهر ایمن و جامعه ایمن این اولویت ها هم در نظر گرفته می شود. در صورت نیاز به همکاری برای مداخله اقدامات اساسی در این باره انجام می شود.

كاهش زمان امداد رساني به مصدومين جاده اي

رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت،تاكيد كرد: در 5 محور در دهه گذشته اقدامات مناسبی انجام شده و برنامه تقویت تمامی محورها برای 10 سال آینده در دستور کار است. امداد کشور متولی امداد رسانی پس از حادثه است و یکی از دستاوردهای آن کاهش زمان امدادرسانی به مصدوم خوادث جاده اي است.

سرعت بالا بيشترين عامل بروز تصادف

مغیثی با اشاره به بالا بودن سرعت بیشتر دلیل بروز تصادفات است گفت:به ارای هر یک درصد افزایش سرعت ، 4 درصد خطر مرگ در تصادف افزایش پیدا می‌کند، اما افزایش سرعت بیشترین دلیل در بروز تصادفات است.

تصادفات هر سال ۶ میلیارد دلار به کشور خسارت می زند

وی درباره میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی گفت: سالانه حدود ۴ درصد درآمد ناخالص ملی کشور و معادل ۶ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می کند، سال گذشته بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی ۱۶ هزار و ۹۴۶ مرگ ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم و در ۶ ماهه امسال هم ۷۸۹۱ مرگ ناشی از این حوادث در کشور ثبت شده است که نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۶ درصد کاهش داشته و علت آن کاهش تردد بعد از اپیدمی کروناست.

تصادفات سومين دليل مرگ در ايران

وي در ادامه سومين عامل مرگ در ايران را تصادفات دانست و گفت: در دهه آینده یکی از اولويت ها ما راه ها مي باشد و اينكه صددرصد از راه های تازه تاسیس تا سال 2030 باید استانداردها را داشته  و 75 درصد تردد ها باید در راه های ایمنی انجام شود. هم اکنون راه ها یکی از دلایل بروز تصادفات است.

45 درصد مرگ مير در روستا ها صورت مي گيرد

وي افزود:  25 درصد ایرانی ها ساکنان روستاها هستند که 45 درصد مرگ و میر ها به خود اختصاص داده اند. یکی ازاهداف جامعه ایمن شناسایی این گروه ها  و توانمندی آنها در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر است.

بررسي عوامل غرق شدگي ذر كشور

 وي در پاسخ به سوال ديگر عصرپرس مبني براينكه در چندین سال اخیر غرق شدگی ها مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: 4 دانشگاه شمالی کشور در این زمینه فعال بود. از سال گذشته برنامه ها به کل کشور تسریع یافت. برای مثال در سال 98 در استان اصفهان در فصل برنج کاری غرق می شدند که فعالیت ها در این زمینه افزایش یافته است.

45 درصد عوامل مرگ ومير در كشور حوادث سوختگي است

مغيثي درادامه در پاسخ به سوال ديگر عصرپرس در خصوص عوامل ديگر مرگ و مير در كشور، گفت: 45 درصد مصدومان حوادث دچار سوختگی می شوند که در خانه اتفاق می افتد. در مرحله بعد سقوط در بین جوانان و سالمندان را شاهد هستیم.

رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت با بیان اینکه  تلفن همراه 4 برابر تصادفات را افزایش می دهد، گفت: در صورت ارسال پیام در هنگام رانندگی 25 برابر احتمال تصادفات بیشتر می شود. این در حالی است که مردم به این مقوله توجه ندارند.

مغیثی افزود: خدمات رسانی ها در زمینه سوختگی مناسب نیست، اما سازمان های مردم نهاد در این زمینه فعال هستند و امید است اقدامات مناسب در این باره  در دستور کار قرار گیرد.

رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت با بیان اینکه 25 درصد مصدومیت های تصادفات در کرونا کاهش یافته افزود: بعد از کرونا باید برای ایمنی در سفر اقدام کرد.

54 درصد مرگ های حوادث ترافیکی در گروه افراد عابر پیاده و موتورسواران هستند

وي با اشاره به اینکه 54 درصد مرگ های حوادث ترافیکی در گروه افراد عابر پیاده، راکبان دوچرخه و موتور در شهرها به وقوع می پیوندد، گفت: 15 کیلومتری شهرها بیشترین آمار تصادفات را به دنبال دارد. تصادفات در خارج شهر به مرگ و در داخل شهر منجر به مصدومیت می شود.

كودكان قربانيان حوادث ترافيكي هستند

مغیثی در ادامه با اشاره به اينكه کودکان قربانیان حوادث ترافیکی هستند كه باید برای ایمنی آنها تلاش کرد،گفت: بر اساس آمار اگر کودکان درون ماشین در صندلی مخصوص قرار بگیرند 60 درصد احتمال مرگ در تصادفات شدید کاهش می یابد.

وي افزود: یکی از نتایج مثبت قانون تاثیر بر اجرای بهتر و بیشتر کمربند ایمنی در کشور بوده است. در این مورد علاوه بر کمربند ایمنی برای کودکان زير 12 سال باید کمربندی مناسب طراحی یا صندلی کودک به شکل اجباری استفاده شود.

نقاط حادثه خيز 20 درصد بر بروز تصادفات تاثير دارد

مغیثی درباره تاثیر نقاط حادثه خیز در بروز تصادفات تاکید کرد: بروز تصادف یک عامل واحد ندارد بلکه خودرو،راننده و جاده در این اتفاق دخیل هستند و اینکه چقدر از یکدیگر تفکیک کنیم باید حادثه را بررسی کرد  و میزان خطای راننده، ایمنی خودرو، ایمنی راه و ... از موارد مهم این بررسی است 20 درصد نقاط حادثه خیز در بروز تصادفات تاثير گذار است.

مردان بيشترين قربانيان حوادث ترافيكي هستند

رییس اداره پیشگیری از سوانح و حوادث وزارت بهداشت را تاكيد براينكه  حوادث ترافیکی در گروه ضعیف و از لحاظ اقتصادی و اجتماعی پایین تر بروز می کند، اظهار داشت: چون تعداد زیادی از افرادی که قربانی حوادث ترافیکی مردان در گروه سنی جوان و مولد و تنها نان آور خانواده هستند. در این شرایط اگر خانواده نان آور خود را از دست دهد سرنوشت تک تک اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار میدهد. که این افراد بعد از حوادث رانندگی باید مورد حمایت سازمان های مردم نهاد و  متولیان قرار بگیرند.

 

 

خبرنگار: پروين مرادي

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر: