اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۲۱۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - 15 November 2020
وزیر بهداشت خبرداد:
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علاوه بر افزایش تست روزانه کرونا به ۱۰۰هزار، با همکاری بسیج، هلال‌احمر و استفاده از ظرفیت مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری، برخی بیماران و سالمندان را قرنطینه و با استفاده از سامانه‌های ارتباطی همه بیماران مثبت قرنطینه را رصد می کنیم.
قرنطینه بیماران و سالمندان با همکاری بسیج و هلال‌احمربه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، سعید نمکی، روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهمنامه با هلال احمر افزود: امروز به دنبال اجرای  برنامه ها با قدرت و شدت بیشتر و با استفاده از امکانات و تجربیات گذشته هستیم. یکی از اقدامات تشدید نظارت بر پروتکل ها و دوم آموزش همگانی است که مقام معظم رهبری محوریت آن را به وزارت بهداشت دادند. سوم افزایش تست هاست که خوشبختانه تست های پی سی آر را از ۲۵ هزار به ۴۰ هزار رساندیم و با افزایش تولید تست داخلی و رسیدن کیت های تشخیص سریع از کره جنوبی تعداد تست های روزانه به ۱۰۰ هزار می رسد.

وی افزود: نتیجه تست های سریع بعد از ۲۵ دقیقه معلوم می شود و برای پرسنل دستگاهها، رانندگان و افرادی که به مراکز بهداشتی مرا جعه می کنند قابل استفاده است. علاوه بر آن افراد نزدیک مبتلایان را هم می توانیم دنبال کنیم. به ازای هر نفر بیمار، ۱۰ را بررسی می کنیم و موارد و افرادی که افراد مثبت و آلوده به ویروس تماس داشتند را پیدا می کنیم. 

قرنطینه در اقامتگاهها و رصد مبتلایان

نمکی گفت: مرحله بعد قرنطنیه افراد است با کمک وزارت ارتباطات و حمایت وزیر ارتباطات مجهز به سامانه ای هستیم که افرادی که در قرنطینه هستند را رصد می کنیم. در کنار این کار با کمک وزیر گردشگری و صنایع دستی مسافرخانه ها و اقامتگاه هایی برای قرنطینه افرادی که امکان نگهداری آنها در خانه یا محل های عمومی نیست به کار گرفته می شود.

وزیر بهداشت افزود: اتقاق دیگر حمایت از افراد در دوره قرنطیه است. قرنطینه دو گونه است افراد مثبت کرونا و دوم قرنطینه معکوس افرادی که ممکن است بیمار نباشند اما به علت سن بالا یا بیماری زمینه ای باید آنها را در منزل یا محلی نگهداری کنیم و نیازمندی آنها برای تردد چه برای مایحتاج ضروری و چه امور اداری بر طرف می کنیم. این افراد حدود ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند و متاسفانه حدود ۸۸ مرگ و میر کرونایی متعلق به این گروه است.

گسترش خدمات سرپایی کرونا

وی ادامه داد: اتقاق دیگر درمان گسترش خدمات درمان سرپایی است. درمان زودرس با پروتکل های دارویی مشخص که توسط کمیته عملی ستاد ملی کرونا تایید شده است طول مدت بیماری را به حداقل می رساند و از ورودبه فاز طوفانی هفته دوم بیماری می کاهد و آن را به حداقل می رساند و امیدواریم که نتیجه نهایی این کار کاهش موارد مرگ و میر بیماری کووید۱۹ باشد. شاخص هایی هم برای این برنامه تعیین کرده ایم که اعلام می شود.

نمکی گفت: در این راستا نیازمند کمک سازمان یافته و افراد کاردان و با مهارت هستیم. بدون تردید سیاستگزاری و اجرای کارهای بهداشتی و درمانی و نظارت عالی به عهده وزارت بهداشت اما دو دستگاه مهم یکی بسیج و هلال احمر در این مسیر در کنار وزارت بهداشت هستند.

همکاری بسیج و هلال احمر در بحران کرونا

وزیر بهداشت افزود: دیشب با مسئولان بسیج جلسه خوبی برای هماهنگی داشیم. طرحی آماده کردیم که با ترکیب طرح وزارت بهداشت و سازمان بسیج و تجربه من از سه دهه پیس برای ریشه کنی فلج اطفال برای قرنطینه و حمایت از بیماران و سالمندان اقدام می کنیم. این طرح با همکاری سازمان جوانان و کادر ورزیده هلال احمر و که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند اجرا می شود. این جمعیت برای درمان سرپایی؛ قرنطینه و پیشگیری و آموزش، اقناع و آموزش همگانی که یکی از عمده ترین کارها در همه کشورهاست اجرا می شود و همان طور که مقام معطم رهبری فرمودند به به شیوه خانواده محور و محله محور و با استفاده از طرفیت هر خانه یک پایگاه سلامت و ظرفیت سفیران سلامت در خانواده ها اجرا می شود.

نمکی گفت: تردید ندارم با بکارگرفتن این دو بال پرواز مدیریت قرارگاه عملیاتی و بیماریابی سریع و کاهش موارد بستری و کاهش مرگ و میر در یک ماه آینده با همکاری و وفاق بیشتر گروههای موثر و وساطت بیشتر سازمانهای مردم نهاد و خیرین می توانیم در کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر به عنوان یکی از کشورهای موفق دنیا مطرح شویم.

وی گفت: در اسفند و فروردین با تلاش پیگیر، وفاق ملی و گردهم آمدن همه نیروها حول یک محور توانستیم رکورد تاریخی در مبارزه با بیماری کووید۱۹ در دنیا ثبت کنیم. دیروز هم در وزارت راه این دوره را مرور کردیم زمانی که به علت حمایت از بیماران و امنیت ایران با فوج عظیمی درخواست هموطنان ایرانی برای بازگشت به کشور مواجه شدیم و هواپیماهایی را یکطرفه می فرستادیم که هموطنان را برگردانیم.

وی گفت: بعد از آن به علت ساده انگاری و عادی انگاری و رفتار متفاوت ویروس با خیز دوم و سوم ویروس مواجه شدیم اما در جلسه ای که با حضور اعضای ستاد ملی کرونا خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان تکالیف جدیدی به دستگاهها واگذار کردند که نقطه عطف و اقدام نویی در مسیر مبارزه با بیماری بود.

نمکی ادامه داد: یکی از این اقدامات و مصوبات آن جلسه تشکیل قرارگاه عملیاتی به ریاست وزیر کشور بود که که بالی که برای مدیریت کرونا در اختیار ما نبود را ایجاد کرد و سامان جدیدی یافت تا پروتکل های وزارت بهداشت اجرا شود، دستور دیگر مقام معظم رهبری این بود که وزارت بهداشت به عنوان محور تصمیم گیری ها عمل کند و باعث شد با همکاری وزارت کشور مجموعه ای از پروتکل های جدیدی را تدوین کنیم که دیروز در ستاد مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهوری مورد اقبال گرفت.

وزیر بهداشت گفت: نیازمند تسریع در شروع این محدودیت ها بودیم. با این حال با توجه به پیش نیازها و ضرورت ها اجرای آن به اول آذر موکول شد. گر چه دیر است اما باعث می شود در این وضعیت اورژانسی به جای عجله کردن، درست عمل کنیم. گر همه این بسته ها را با هم اجرا نکنیم به نتیجه نمی رسیم تشدید غربالگری و تشدید دنبال کردن موارد مثبت هم در این پروتکل دیده شده است.

استمرار غربالگری و بیماریابی در طرح جدید

نمکی افزود: در این طرح جدید که استمرار غربالگری و بیماریابی است، موارد شناسایی بیماران افزایش می یابد. زمانی تست ها را به ۲۵ هزار تست در روز گسترش دادیم و اکنون به ۴۰ هزار تست در روز رسیده است و همان طور که با همکاری هلال احمر و سازمانهای مردم نهاد ۷۸ میلیون نفر را در اوایل کرونا غربالگری کردیم و بعد ۳۴ میلیون نفر افراد پر خطر را غربالگری کردیم و توانستیم در کمتر از ۶۰ روز میزان اشغال تخت بیمارستان را با بیمار کرونا ۲۰ درصد کنیم و میزان مرگ و میر را به کمتر از ۴۰ نفر در روز برسانیم و این رکورد و افتخار را به نام جمهوری اسلامی ثبت کنیم اکنون نیز با افزایش تست ها و شناسایی بیماران رکورد موفقیت های جدیدی ثبت می کنیم.



نام:
ایمیل:
* نظر: