اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - 14 November 2020
معاون وزیر ورزش:
معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت:‌ امروز حدود ۱۰۰ خانه جوان فعال در کشور داریم که رشد چهار برابری داشته و اگر با کمبود اعتبارات مواجه نشویم امیدواریم تا پایان دولت به ۲۰۰ خانه جوان در کشور برسیم که اتفاق بسیار خوبی است.
۲۰۰ خانه جوان تا پایان دولت در کشور ایجاد می‌شود
به گزارش عصرپرس از وزارت ورزش و جوانان، محمدمهدی تندگویان در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد شهر تهران و معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با ابراز خوشنودی از این اتفاق گفت: تعامل ما با شورای شهر تهران بالا است و امیدواریم در استان و شهر تهران کار های ناتمام خود را تکمیل کنیم.

وی با بیان این که تا سال ۹۶ حدود ۲۵ خانه جوان در کشور فعال بود، افزود: امروز حدود ۱۰۰ خانه جوان فعال در کشور داریم که رشد چهار برابری داشته و اگر با کمبود اعتبارات مواجه نشویم امیدواریم تا پایان این دولت به ۲۰۰ خانه جوان در کشور برسیم که اتفاق بسیار خوبی است.

تندگویان ادامه داد: متاسفانه در استان تهران به دلیل مشکلات متعدد هیچ خانه جوان نداریم که این موضوع ناراحت کننده ای است. استان هایی که زیرساخت ها و امکانات بسیار کمتری نسبت به تهران دارند خانه های جوان زیادی را فعال کرده اند. این دغدغه ما و جوانان تهرانی تا به امروز باقی مانده که امیدواریم مدیرکل محترم ورزش و جوانان استان تهران این موضوع را با تعامل با شهرداری و شورای شهر تهران پیگیری و هر چه زودتر حل کنند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش با بیان این که یکی از مشکلات کارهای اجرایی شهر تهران حضور دولت در این استان است، توضیح داد: حضور وزارتخانه ها در استان تهران موجب شده تا ادارات کل استانی شخصیت واقعی خود که در استانهای دیگر دارند را نداشته باشند، یعنی کارهای اجرایی و مدیریتی ادارات کل استانی که به راحتی در استانهای دیگر توسط خود اداره کل انجام می شود در استان تهران به دلیل وجود وزارتخانه مربوطه قابل انجام توسط آن اداره کل نیست و این موضوع مشکلات زیاد اجرایی را در تهران به وجود آورده است.

وی با بیان این که خروجی ستادهای ساماندهی امور جوانان استان تهران مناسب نیست؛ افزود: امیدواریم این موضوع جزو دغدغه های مسئولان استان قرار بگیرد.

تندگویان اضافه کرد: ظرفیت نیروی های کار داوطلبانه در استان تهران بسیار بالاست اما مدیریت مناسبی برای استفاده از این ظرفیت وجود ندارد. جوانان و سمن ها اگر بدانند در هر محله جایگاهی برای ارائه مطالبات و بیان دیدگاه ها، ایده ها و مشکلات خود دارند، بسیاری از بحران های تهران حل خواهد شد.

وی با تاکید بر موضوع گسترش محله محوری و سمن سراها در محلات تهران اظهار داشت: اگر نتوانیم این جایگاه و ساختارها را شکل دهیم و مدیریت کنیم، به جایگاه واقعی سازمان های مردم نهاد نخواهیم رسید.

معاون امور جوانان وزیر ورزش با بیان این که موضوع خانه های جوان در قانون جدید وزارت ورزش و جوانان دیده شده، افزود: آمادگی داریم هر جایی را که شهرداری و شورای شهر تهران برای خانه جوانان در نظر بگیرد را تجهیز کنیم. از نظر ما هر منطقه تهران باید یک خانه جوان داشته باشد.

وی با بیان این که پیشنهاد احداث خانه جوانان اشتراکی را هم به شهرداری تهران ارائه کرده ایم، اظهار داشت: حتی اگر یک فرهنگ سرای بزرگ تهران را خانه جوان کنیم کار بیجایی نکرده ایم و می تواند الگوی مناسب کشوری نیز قرار بگیرد.

تندگویان با بیان این که تعریف کار خانه های جوان فقط رسیدگی به امور سمن ها نیست، افزود: موضوع سمن ها تنها بخشی از کار خانه های جوان است و در حقیقت خانه های جوان محلی برای رجوع همه جوانان یک استان است و پایگاهی برای جذب جوانان و استعدادها، ایده ها و سرمایه های فرهنگی، علمی و معنوی آنان تلقی می شود.

معاون امور جوانان وزیر ورزش همچنین به راه اندازی پایگاه های منش( مراکز نوآوری و شکوفایی ) در کنار خانه های جوان استان ها اشاره کرد و افزود: فقدان این مراکز در تهران که پایگاه هایی برای پرورش ایده های جوانان است نیز بسیار احساس می شود. در این مراکز جوانانی که ایده های خوبی برای کسب و کار دارند اما تحصیلاتی در این زمینه ندارند، آموزش داده می شوند و هم امکان تاسیس شرکت به آنها داده می شود و زمانی که به سود دهی می رسند از مجموعه ما خارج شده و روی پای خود می ایستند.

وی افزود: تهران بیشتر از استان های دیگر نیاز به پایگاه های منش دارد چون کسب و کار روستایی نیز در این استان وجود ندارد.

تندگویان با بیان این که تهران حداقل نیازمند چهار خانه جوان است، اظهار داشت: امیدواریم این دغدغه جزو برنامه های مسئولان استان باشد و با هر مدلی هم که شهرداری برای تشکیل خانه جوان پیشنهاد کند موافقت می کنیم.

تندگویان همچنین در خصوص اقدامات مشترک با شهرداری و شورای شهر تهران گفت: زیرساخت های تشکل های جوانان کاملا قانونی شده و آماده اند تا همکاری های مشترک با همه نهاد ها داشته باشند که این امر می تواند به حل بسیاری از مشکلات کمک کند.

معاون امور جوانان وزیر ورزش اظهار داشت: اگر بتوانیم در شهر تهران یک جایگاهی برای استقرار مجمع ملی سمن های جوانان داشته باشیم این ساختار برای جوانان ماندگار خواهد شد و با تغییر دولت ها جایگاه آن از بین نخواهد رفت چون یک ساختار کاملا قانونی و غیر دولتی است.

وی همچنین اظهار داشت: شهرداری و سایر نهادها می توانند از ظرفیت بالای سمنهای جوانان به خصوص ظرفیت شبکه های تخصصی آنها استفاده کنند و سمن ها می توانند از ظرفیت های شهرداری برای کمک به کارهای داوطلبانه و تبلیغات خود استفاده کنند. در حقیقت کارهای داوطلبانه با اطلاع رسانی و تبلیغات رونق می گیرد که امیدواریم شهرداری در این زمینه نیز به سمن ها کمک کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: