اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۱۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - 14 November 2020
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور:
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابداران و همکاران در دوران کرونا با ابتکار و خلاقیت به فعالیت‌های متنوع و متعدد در فضای حقیقی و مجازی پرداختند که فصل جدیدی از خدمات ارزشمند این عزیزان را برای جامعه فرهنگی ایران نمایان کرد.
کتابداران فصل جدیدی از خدمات فرهنگی به جامعه را رقم زدند
به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور در آیین بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با گرامیداشت یاد علامه طباطبایی طی سخنانی گفت: کتابداران و کارکنان و همکاران عزیز کتابخانه‌های عمومی کشور با بزرگداشت نام و یاد مفسر کبیر قرآن، حضرت علامه طباطبایی بیست و چهارم آبان روز کتاب کتابخوانی و کتابدار را به شما عزیزان تبریک می گویم. اگر سال کتابخانه‌های عمومی را از ۲۴ آبان ماه سال قبل تا ۲۴ آبان ماه سال جاری در نظر بگیریم سال گذشته از جهاتی سال ناگواری برای این کشور بوده است. مهم ترین جنبه ناگوار بودن سال گذشته، بیماری و درگذشت جمعی از مردم شریف کشورمان، اهالی فرهنگ و ادب و از جمله خانواده تعدادی از کتابداران و همکاران کتابخانه ها و نیز برخی از اعضای کتابخانه های عمومی در اثر بیماری جدید و عالم‌گیر کرونا بوده است. هم اینک که مراسم روز کتابدار را با این شرایط برگزار می‌کنیم تعداد زیادی از اعضای خانواده‌های همکاران ما همچون بسیاری از مردم شریف میهن‌مان با این بیماری خانمانسوز دست و پنجه نرم می‌کنند که از خدای متعال شفای همه بیماران در سطح کشور و جهان و دفع این بیماری را مسألت دارم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: تلخی دیگر سالی که گذشت، تعطیلی و کاهش فعالیت های حضوری فرهنگی و خدمات کتابخانه ای در مدت مدیدی از این سال به دلیل همان بیماری بوده است. اشتیاق و دلتنگی اعضای کتابخانه‌های عمومی و اغلب کتابداران برای حضور در کتابخانه ها از سویی و ضوابط لازم الاجرا برای جلوگیری از گسترش این بیماری، باعث تعطیلی یا کاهش بخش وسیعی از فعالیت‌های فرهنگی و از جمله کتابخانه های عمومی شد.

وی یادآور شد: البته و علی‌رغم این وضعیت، بسیاری از کتابداران و همکاران با ابتکار و خلاقیت به فعالیت‌های متنوع و متعدد در فضای حقیقی یا مجازی پرداختند که فصل جدیدی از خدمات ارزشمند این عزیزان را برای جامعه فرهنگی ایران نمایان کرد. از مشارکت در تولید ماسک در ماه‌های اول در برخی کتابخانه‌ها، ارسال کتاب به منزل اعضا تا کمک به ضدعفونی کردن معابر عمومی و مسابقات و جلسات و محافل در فضای مجازی و معرفی کتاب و انواع پویش ها و فعالیت ها، از جمله مشارکت در مواسات و همدلی اجتماعی که موجب افتخار نهاد است.

مختارپور در ادامه به فعالیت‌های کتابداران در فضای مجازی طی حدود یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: این حس فعالیت و خلاقیت و ابتکار موجب شد تا بر خی از فعالیت‌های نهاد که احتمال متوقف بودن آنها به دلیل وضع بیماری در کشور بسیار زیاد بود به صورت مجازی و بدون کمترین آسیبی انجام شود و حتی در مواردی با رشد و ارتقاء سطح کیفی و کمی مواجه شود. پویش‌های «هر خانه یک کتابخانه»، برگزاری دوره «مشاوره کتابدار»، برگزاری «جشنواره کتابخوانی رضوی» و «پویش اقتراح ماسک» و بسیاری از فعالیت‌های کتابخانه‌ای، نمونه‌هایی از این برنامه‌ها بوده اند. اجرای همین برنامه بزرگداشت «روز کتاب کتابخوانی و کتابدار» که در سراسر کشور از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد نیز مصداقی از تلاش مجدانه همکاران ستادی و استانی است که جا دارد از زحمات تمامی آنان و نیز همکارانی که در برنامه ریزی و انجام امور انتخاب کتابخانه‌ها و کتابداران برگزیده سال جاری کشیدند، تشکر کنم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با اشاره به مسائل پیش روی نهاد در حوزه تأمین بودجه در سال جاری یادآور شد: اما نهاد کتابخانه‌های عمومی با یک تلخی دیگر هم روبرو بود؛ یعنی عدم همراهی برخی دستگاه های مسئول در تامین بودجه لازم برای بهره مندی کارکنان و کتابداران این نهاد از افزایش حقوق و مزایای کارکنان دستگاه‌های دیگر. اگرچه بنا به اطلاعات دقیق و مستند افزایش در برخی از دستگاه‌های دیگر نیز به طور کامل اجرا نشده یا صرفاً به صورت تغییر موادی در احکام صورت گرفته، لیکن به دلیل اینکه بخشنامه مربوط در آخرین ماه های سال و پس از تصویب بودجه سال ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و علی رغم تلاش های بسیاری که از سوی نهاد و اعضای حقیقی هیئت امنا صورت گرفت، امکان تحقق کامل این افزایش تا به حال حاضر نشده و تنها بخشی از آن عملی گردید. اما همچنان تلاش خدمتگزاران شما عزیزان در نهاد برای تحقق این موضوع ادامه دارد.

وی درباره اقدامات در دست نهاد در موضوع تأمین بودجه توضیح داد: البته با همکاری و تلاش مدیران ستادی و استانی نهاد اغلب نمایندگان محترم مجلس جدید قول مساعدت در جبران این مسئله را در بودجه سال ۱۴۰۰ داده‌اند. همچنین تصمیم گرفته شد برای جبران بخشی از این کاهش و نیز با توجه به رشد گرانی‌ها از طریق دیگری که نمونه آن به مناسبت روز کتاب کتابخوانی و کتابدار صورت گرفت، تا پایان سال اقدامات مشابهی صورت گیرد. 

به گزارش عصرپرس، آیین بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و روز گرامیداشت «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» با شعار «دانایی، مانایی» شنبه ۲۴ آبان به صورت مجازی برگزار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: