اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۱۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - 14 November 2020
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:
رِِِئیس جمهور تشدید محدودیت ها و به حداقل رساندن تجمعات و ترددها را ضروری دانست و تاکید کرد که در همین راستا طرحی آماده شده که طی این هفته نهایی خواهد شد و از روز شنبه اول آذرماه در سراسر کشور اجرا می شود.
کلیات طرح جامع مقابله با کرونا تصویب شد
به گزارش عصرپرس، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه روسای کمیته های ستاد ملی مبارزه با کروناگفت:فرایند طی شده در مدیریت مقابله با کرونا در کشور از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون با فراز و فرودهایی همراه بوده و متاسفانه موج جدید این ویروس در جهان ظهور و بروز پیدا کرده و مشکلات زیادی را برای کشورها و مردم ایجاد کرده است. خیلی از دولت‌ها ناچار شدند که محدودیت‌ها را از نو افزایش دهند، ما هم به همین دلیل در هفته‌های اخیر یکبار در ۴۳ شهرستان و یکبار در ۴۶ شهرستان حدود ۹۰ شهرستان محدودیت زیادی را ایجاد کردیم از هفته پیش در مراکز استان‌ها محدودیت زیادی ایجاد شد.

باید سواد سلامت  واعتماد مردم را بالا ببریم

رییس جمهور افزود: هدف از این محدودیت‌ها این است که مردم لمس کنند که شرایط فوق العاده است و ما از شرایط عادی عبور کردیم، همه باید کمک کنند که بتوانیم از این مساله با کمترین ضرر عبور کنیم. آنچه مهم است در مرحله اول آموزش است ما باید سواد سلامت مردم را بالا ببریم. مردم باید به خوبی بدانند علائم این بیماری چیست،  هنوز هم در جامعه افرادی هستند که می‌گویند من علامتی ندارم فقط یه درد عضلانی دارم. باز هم از او می‌پرسند علامتی داری؟ می گوید یه چند روزی است که حس چشایی و بویایی کار نمی‌کند معلوم است آموزش به اندازه کافی به مردم داده نشده است.

روحانی با تأکید بر اینکه مردم باید به ستاد ملی کرونا و قرارگاه عملیاتی آن و تصمیماتی که در آن ستاد اتخاذ می‌شود اعتماد صددرصدی داشته باشند، گفت: هر چیزی که اعتماد مردم را در رابطه با این بیماری و اقداماتی که انجام می‌شود، کاهش دهد به زیان مردم بوده و موجب کاهش دقت در رعایت پروتکل‌ها خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت و همه دستگاه‌هایی که دولت را در راه مقابله با این بیماری یاری می‌کنند باید الزامات پروتکل‌های بهداشتی را مورد توجه و دقت قرار دهند، گفت: هر چیزی که جزو لوازم مورد نیاز مقابله با این بیماری است از جمله امکانات و تجهیزات توسعه لحظه به لحظه دولت الکترونیک و همچنین کمک سایر دستگاه‌ها و نهادها از جمله نیروهای مسلح به وزارت بهداشت، ضروری است.

روحانی همچنین به اهمیت ضمانت اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: اگر مصوباتی تصویب و ابلاغ شود، اما توسط عده معدودی اجرا نشود، به هدف خود نخواهیم رسید، لذا باید حتماً با اقلیت متخلف برخورد شود.

به حداقل رساندن تجمعات و ترددهای غیرضرور راه‌حل مقابله با بیماری کرونا 

رئیس جمهور به حداقل رسیدن تجمعات و ترددهای غیرضرور را یک مسأله مهم و اساسی در راه مقابله با بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: با کاهش ترددهای غیرضرور و تجمع‌ها می‌توان ویروس را مهار و از شیوع آن جلوگیری کرد اما متأسفانه در برخی موارد با برگزاری تجمعات غیرضروری همچون تجمع برای پیروزی یک تیم فوتبال و یا یک تجمع مذهبی در شهر مشهد مواجه هستیم که این تجمع‌ها ما را با مشکل مواجه می‌کند.

وی اظهار داشت: در شهری مانند مشهد، اجتماعی درست می‌شود، رنگ و بوی مذهبی داشته ولی مجوز نداشته است. مشهد در روزهای گذشته در برخی از روزها از نظر آماری وضعیتش از تهران هم بدتر بود و از هر کسی می‌پرسیم می‌گویند مجوزی نداشتند. اصل تجمع و تردد که هر کدام ضروری نیست، باید کنار بگذاریم مورد توجه ما باشد. 

روحانی مسئله بیماریابی را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: در جامعه کسانی که مبتلا به ویروس می‌شوند، ۸۰ درصد علامت روشن ندارند یا کم است. کسانی که علامت آشکار دارند، ۲۰ درصد است. چون این افراد علامت ندارند، فکر می‌کنند سالم هستند و دیگران را مبتلا می‌کنند. باید تست تشخیصی را افزایش دهیم. وزارت بهداشت خود را برای این کار آماده کرده و دولت آماده یاری‌رسانی است. شرکت‌های دانش‌بنیان هم کمک می‌کنند تا کیت‌های تشخیصی که در زمان کوتاه جواب دهند را افزایش دهیم. 

وی با تاکید بر جداسازی مبتلایان از افراد سالم ابراز داشت: فرد مبتلا باید از جامعه جدا شود. برای جداسازی فرد باید در مکانی قرنطینه شود و اگر این کار رخ نداد، باید با آن فرد برخورد کرد. در ردیابی بیماران وزارت ارتباطات باید کمک کند. 

رئیس جمهور افزود: وقتی این مراحل را پیش می‌‌بریم ولی موثر نمی‌شود، ناچاریم محدودیت شدیدی قائل شویم. اکنون در شرایطی هستیم که ناچار به افزایش محدودیت‌ها هستیم. امروز تصمیم کلی درباره محدودیت‌ها گرفتیم که از اول آذر این طرح اجرایی می‌شود. 

روحانی افزود: امروز تصمیمات کلی برای اعمال محدودیت‌های بیشتر اتخاذ کردیم که از شنبه آینده طرح مربوط به آن با توجه به ویژگی شهرها از نظر وضعیت بیماری اجرا می شود و تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت.
روحانی با بیان اینکه تصمیم محدودیت برای کل کشور است و هفتگی بررسی می‌شود، عنوان کرد: هر شهری بنا به ویژگی‌هایی که دارد، مقرراتی برایش تعیین می‌شود. جزییاتی وجود دارد که این هفته تعیین می‌شود. این طرح اساس آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت و قرارگاه و وزارت بهداشت بیشترین مسئولیت را برای آن برعهده دارند.  

رییس جمهور با بیان اینکه مردم باید باور کنند که این بیماری و ویروس همچنان میهمان ناخوانده کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان است و باید با این ویروس زندگی کنیم، گفت: تا زمانی که واکسن و داروی قطعی برای این بیماری معرفی نشده و در اختیار مردم قرار نگرفته راهی جز مراقبت از خود، اقوام و دوستان نزدیک خود نداریم و اگر مراقبت و دستورالعمل‌های بهداشتی را اجرا کنیم، ابتلا به بیکاری کاهش می‌یابد، بیماری زودتر تشخیص داده می‌شود و درمان صورت خواهد گرفت.

روحانی با تأکید بر اینکه این ویروس جهش یافته و ویروس اسفند و فروردین نیست، اظهار داشت: شرایط ویروس امروز تغییر کرده و سرعت انتقال آن 9 برابر شده است و باید بیشتر رعایت کنیم بویژه کسانی که در وسایل نقلیه عمومی فعالیت می‌کنند و با مردم سر و کار دارند، باید بیشتر مراعات کنند.

رئیس جمهور گفت: اگر تست سریع بیاید باید برنامه‌ریزی خاصی برای اماکنی که مردم بیشتر با آنها در رفت و آمد هستند، صورت بگیرد. خود بیمارستان‌ها، مطب‌ها، فروشگاه‌ها و جاهایی که مردم تردد بیشتری دارند باید مراعات بیشتری صورت بگیرد تا از این مسئله عبور کنیم.

وی افزود: امروز کلیات طرح مهمی را به تصویب رساندیم که سخنگوی ستاد ملی مصوبات امروز و تصمیماتی را که در زمینه بیمه و مالیات گرفتیم را برای مردم توضیح می‌دهد.امیدواریم با کمک و یاری هم و مراعات پروتکل‌های بهداشتی از این دور که دور سخت‌تری نسبت به دور اول است، سرافراز عبور کنیم.

خبرنگار: وجیهه مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: