اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - 13 November 2020
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با تشریح برنامه‌های نتیجه محور معاونت در رسیدن به اهداف و تکالیفی که در سیاست‌های بالادستی و قانون اساسی مدنظر قرار گرفته، گفت: این نتیجه از نظر ما بهبود شرایط زندگی مردم است، برای اینکه حال آنها بهتر شود.
ابتکار: برای بهبود شرایط زندگی مردم تلاش می‌کنیمبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، معصومه ابتکار در نشست تخصصی مشاوران و نمایندگان دستگاه های اجرایی در امور زنان و خانواده که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به برگزاری نشست های متعدد معاونت امور زنان و خانواده با مشاوران دستگاه ها در دولت دوازدهم افزود: این نشست ها کمک کرد تا مسیر مشترکی را در ارتباط با اهداف و تکالیفی که در سیاست های بالادستی، قانون اساسی، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری خصوصاً در موضوع خانواده و همچنین سیاست های ابلاغی رییس جمهور در موضوع اختصاصی زنان و خانواده مد نظر بوده، طی کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم حرکت نتیجه محوری داشته باشیم، یادآور شد: این نتیجه از نظر ما بهبود شرایط زندگی مردم است، برای این که حال آنها بهتر شود.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه موضوع محوری کار ما بحث عدالت جنسیتی است، خاطرنشان کرد: دیدگاه ما در بحث عدالت جنسیتی ریشه در نگاه قرآنی دارد که تاکید می کند خداوند انسان ها را از نفس واحد خلق کرده و روح دمیده شده در زنان با روح دمیده شده در مردان هیچ تفاوتی ندارد، بنابراین آنچه در جامعه اتفاق می‌افتد نیز باید بر اساس عدالت باشد.

ابتکار ادامه داد: اکنون پس از تنظیم نهایی و ابلاغ شاخص های عدالت جنسیتی و تهیه شناسنامه شاخص‌های عدالت جنسیتی با کمک مرکز آمار ایران، برنامه های استانی برای ۳۱ استان منطبق با شرایط همان استان و براساس هشت محور عدالت جنسیتی آماده شده است.

وی با اشاره به تصویب شاخص های خانواده در ستاد ملی زن و خانواده تصریح کرد: جهت تحقق سیاست های دوستدار خانواده مکاتباتی را با دستگاه های مختلف انجام داده ایم تا در قالب شاخص‌های تصویب شده، برنامه های دوستدار خانواده خود را پیشنهاد دهند.

پیشنهاد راه‌اندازی دانشگاه دوستدار خانواده به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برداشته شدن گام های اولیه در این جهت و انجام مکاتباتی با وزارت کشور جهت تعیین شهرهای دوستدار خانواده از جمله مواردی بود که ابتکار در ادامه به آن اشاره کرد.

معاون رییس جمهوری همچنین حمایت و به کار گیری نهادهای مدنی جهت تحقق برنامه‌ها و اهداف تعیین شده را از جمله سیاست‌های دولت دوازدهم دانست.

به گفته ابتکار، حضور زنان در پست های مدیریتی در ابتدای دولت یازدهم نزدیک به پنج درصد بود که این نرخ  در اوایل دولت دوازدهم به ۱۲ درصد رسید و در حال حاضر بر اساس آخرین آمار گزارش شده در کارنامه معاونت به دولت، حضور زنان در پست های مدیریتی حدود ۲۳ درصد اعلام شده است.

ابتکار با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر اولویت زنان و جوانان در انتصابات مدیریتی، گفت: این فرصت فقط اعطای فرصت به زنان و جوانان نبوده بلکه فرصتی است که در اصل به کشور ما داده می‌شود تا بتواند از توان و ظرفیت و استعداد زنان خود در سیاستگذاری و تصمیم گیری ها در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بهره مند شود و امید را در جامعه ایجاد کند.

در این جلسه، زهرا جواهریان معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان توضیحاتی در خصوص سامانه رصد و پایش ارتقاء وضعیت زنان و خانواده گفت: فاز دوم این سامانه در اواخر آذر ماه رونمایی خواهد شد.

به گفته وی تجمیع برنامه دستگاه های ستادی نیز تا پایان فصل جاری به انجام خواهد رسید.

در ادامه این نشست مجازی نمایندگان وزارتخانه های ورزش  و جوانان، تعاون کار و رفاه اجتماعی و بهداشت درمان و آموزش پزشکی و  همچنین موسسه استاندارد ایران در خصوص عملکرد دستگاه متبوع خود در حوزه زنان و خانواده توضیحاتی را ارائه دادند./ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: