اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۲۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - 11 November 2020
روحانی:
رئیس جمهور، صلح و ثبات در منطقه، احترام به حقوق ملت ها، عدم تجاوز و مداخله در امور داخلی کشورها، مقابله و مبارزه با تروریسم، پایان یکجانبه گرایی، پایبندی به معاهدات و تعامل سازنده را سیاست های روشن و تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تاکید کرد که این تصمیم با خود دولت جدید آمریکا است که به این سیاستها نزدیک یا از آنها فاصله بگیرد.
سیاست های ایران روشن و تغییر ناپذیر استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، حجت‌السلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به انتخابات آمریکا اظهار داشت: ما حس می‌کنیم که فضا برای روابط نزدیکتر و تعامل بهتر با همه کشورهای دوستمان ‌آماده تر شده است. اشکال رژیم رو به پایان و دولت این رژیم که در ماه‌های پایانی عمر خودش هست، این بود که خودشان خیلی آشنا به سیاست بین‌الملل نبودند و تقریباً مجری دیدگاه‌های تندروهای داخلی و رژیم صهیونیستی بودند.

روحانی گفت: شما به نطق‌های این آدم نگاه کنید در مجامع بین‌المللی نسبت به ایران ایراد می‌کرد همان جملات تعبیرات و لغاتی را به کار می گفت که رژیم صهیونیستی به کار می‌برد. کاملاً آدم وقتی این نطق را می‌دید می فهمید چه کسی برایش نوشته است وهمه مشکلاتش هم از اینجا نشأت گرفت که امکان نتوانستند بر مبنای مصالح و منافع مردم آمریکا و بر مبنای مصالح و منافع جهان تصمیم‌گیری کنن.

 وی خاطرنشان کرد: علت اینکه در انتخابات آنها عقب افتادند و رقیب آنها جلو افتاد؛ دو عامل مهم بود یکی ناتوانی آنها در موضوع کرونا و کووید ۱۹بود به طوری که مردم کشور خودشان را نابود کردند و به جای اینکه برنامه ریزی کنند برای مبارزه با این ویروس، شروع کردند دست انداختن مردم که اصلاً خبر و مسئله ای نیست و این همه کشتار در مردم آمریکا ایجاد کردند.

 رییس جمهوری اضافه کرد: مسئله دوم به هم ریختن مناسبات و روابط با جهان بود. صرفاً بحث ایران نبود، روابط با همکاران دوست و سنتی شان در اروپا هم به هم ریخت و با چین هم به هم ریخته بود. مردم هر روز صبح بیدار می شدند می‌دیدند یک گوشه از روابطشان با دنیا به هم ریخته که می توانست برای مردم آزار دهنده باشد.

 رییس دولت تدبیر و امید مسئله سوم را تحقیر آمریکا در سیاست خارجی عنوان کرد و گفت: آمریکایی‌ها هیچ وقت در تاریخ روابط بین الملل این چنین در سازمان ملل و در شورای امنیت سازمان ملل مختلف مفتضح نشده بودند. اینکه در سازمان ملل آن طرحی را ارائه کنند و فقط خودشان و یک جزیره کوچک با آنها رای بدهند در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است. یا طرحی را شورای امنیت مطرح کنند و هیچ کشوری اعتناد نکند، تحقیر بزرگی بود برای مردم آمریکا و به این دلیل مردم تصمیم به تغییر گرفتند.

 وی اظهارداشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران یک سیاست بسیار روشنی هست. سیاست ما بر مبنای صلح و ثبات در منطقه و احترام به حقوق ملت‌هاست. سیاست ما بر مبنای عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست. سیاست ما مقابله و مبارزه با تروریسم است.

روحانی اضافه کرد: سیاست ما پایان یک جانبه گرایی است. سیاست امام پایبندی به معاهدات است. سیاست ما روشن است. سیاست ما تغییر نمی کند باز هم همین سیاست‌ها را داریم. باز هم با تروریسم مخالفیم. هر دولتی در آمریکا سر کار بیاید باز هم با شکستن بدون دلیل و معاهدات مخالفیم هر دولتی در آمریکا سر کار باشد.

 رییس جمهوری افزود: ایران با مداخله و تحقیر ملت‌ها مخالفت می‌کند سیاست ما تغییر نمی‌کند. همان سیاستی که جمهوری اسلامی ایران دیروز داشته امروز هم خواهد داشت و فردا هم خواهد داشت این وابسته به دولت آمریکاست که به این سیاست‌ها نزدیک شود یا از آن فاصله بگیرد.

 وی گفت: دولتی که در آمریکا عمرش رو به پایان است در همه این سیاست‌ها با ما فاصله گرفت و خودش کنار رفت.

 ادامه دارد... 
نام:
ایمیل:
* نظر: