اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - 07 November 2020
قائم مقام و معاون فناوری پژوهشگاه نیرو خبرداد:
قائم مقام و معاون فناوری پژوهشگاه نیرو با اعلام اینکه در بازده سه ساله 35 طرح صنعت برق بازار 500 میلیارد ریالی خواهد داشت، گفت: صنعت برق زیست بومی دارد که درگاه ارتباطی آن به نتایج تحقیقاتی منتهی می شود، که در رویداد آنلاین ارائه محصولات تحقیقاتی شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نیروی برق 35 طرح از محققین 10 شرکت برق در سراسر کشور رونمایی می شود.

بازار 500 میلیارد ریالی تجاری سازی 35 محصول صنعت برقبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سید‌محسن مرجان مهر قائم مقام و معاون فناوری پژوهشگاه نیرو با اشاره به برگزاری رویداد آنلاین ارائه محصولات تحقیقاتی شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نیروی برق که در روز سه‌شنبه ۲۰ آبان برگزار می شود ، گفت: در مراسم رونمایی محصول تحقیقاتی 35 محصول از محققین 10 شرکت برق در سراسر کشور حضور دارند که در این رویداد این محصولات با بازار 500 میلیارد ریالی ورود می کنند.

مرجان مهر در ادامه هدف از برگزاری این رویداد را آشنایی صاحبان صنایع، سازندگان، فناوران، سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار، با توانمندی‌های تحقیقاتی و فناوری‌ها و محصولات پژوهشی شرکت‌های برق است ،دانست و گفت: در این رویداد 35 محصول منتج ازتحقیقات شرکت‌های برق منطقه‌ای، شرکت‌های توزیع نیروی برق و پژوهشگاه نیرو به سرمایه گذاران و شرکت‌های فناور معرفی و عرضه می‌شود.

قائم مقام و معاون فناوری پژوهشگاه نیرو در ادامه با بیان اینکه این طرح ها در حوزه های زیست محیطی، نانو و آی سی تی و مدرنازیسیون هستند، گفت: این فراخوان در حوزه توزیع و انتقال بوده و بنا داریم طرح های دیگر را در حوزه های مدیریت مصرف، تولید برق و ... برگزار کنیم.

مشوق‌هایی تجاری‌سازی محصولات پژوهشگاه نیرو

مرجان مهر گفت:شرکت‌هایی که در این مرحله برای ساخت و تجاری سازی انتخاب می‌شوند، از حمایت‌هایی نظیر ارائه تسهیلات مالی، امکان مذاکره جهت اخد قرارداد سفارش خرید از شرکت‌های توزیع استانی برای تمامی محصولات، امکان انعقاد قرارداد پوشش ریسک به وسیله پژوهشگاه نیرو به‌منظور خرید تعداد مشخصی از محصولات تولیدی و غیره برخوردار خواهند شد.

مرجان مهر اضافه کرد:این رویداد جهت اجرایی نمودن تفاهم‌نامه پژوهشگاه نیرو با شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نیرویبرق و در راستای تجاری‌سازی محصولات این شرکت‌هاست.

قائم مقام و معاون فناوری پژوهشگاه نیرو  در پاسخ به سوالی در خصوص اتصال صنعت و دانشگاه در حوزه برق، گفت: صنعت برق همواره با توسعه جامعه دانشگاهی همراه بوده است و در این راستا نیز رتبه نخست صادرات خدمات فنی و مهندسی به صنعت برق تعلق دارد.

صنعت برق وابستگی به صنایع خارجی ندارد

وی در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه سیاست وزارت نیرو در راستای پرکردن شکافت عرضه و تقاضای صنعت برق چگونه است، و آیا برنامه ای برای جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته یا نه؟ گفت:یکی از سیاست گذاری های  وزارت نیرو شکل دهی به صنعت برق میان دانشگاه و صنعت است به طوری که صنعت برق فاقدوابستگی به صنایع خارجی است.

وی ادامه داد: این رویداد به دنبال به ثمر رساندن بازار و ایجاد یک اقتصاد دانش بنیان در راستای به کارگیری محصولات تحقیقاتی است.

قائم مقام و معاون فناوری پژوهشگاه نیرو  تأکید کرد: این پژوهشگاه در طول مدت فعالیت خود همواره در این راستا تلاش کرده و فراخوان هایی را برای جامعه دانشگاهی به صورت هفتگی و ماهانه منتشر می کند.

پژوهشگاه نیرو به دنبال ایجاد فضای نوآوری باز است

وی تأکید کرد: پژوهشگاه به دنبال ایجاد فضای نوآوری باز است تا اگر محققان ایده ها و محصولاتی دارند با پژوهشگاه مطرح کنند و ما نیز با ایجاد بسترهای حمایتی در راستای اجرای طرح های تحقیقاتی و فناورانه اقدام کنیم.

قائم مقام و معاون فناوری پژوهشگاه نیرو افزود:به طور کلی سالانه حدود 30 تا 40 میلیارد تومان از منابع دولتی برای تحقیقات دانشگاهی انجام می گیرد و همچنین حدود 20 میلیارد تومان قرارداد با دانشگاه های مختلف کشور در 6 ماهه سال 99 واگذار شده است.

مرجان مهر بیان کرد: همچنین یکی از برنامه‌های ما افزایش راندمان نیروگاه های موجود است و همچنین کاهش تلفات شبکه برق و استفاده بهینه از شبکه برق است که در این رویداد به آن پرداخته می شود.

وی تاکید کرد: این فعالیت‌ها باعث می‌شود که شرکت‌های دانش بنیان و نوآور نیازهای صنعت برق را شناسایی و تولید کنند، و در نهایت منجر به صرفه جویی ارزی کشور شود.

ظرفیت 10 هزار میلیارد ریالی صنعت برق

قائم مقام و معاون فناوری پژوهشگاه نیرو در ادامه با تاکید بر ظرفیت 10 هزار میلیارد ریالی صنعت برق ،گفت: جذابیت پروژه های صنعت برق برای سرمایه گذاران و صنعتگران فرصتی برای کسب و کار مناسب است و در این خصوص بازار 10 هزار میلیارد ریالی وجود دارد که 50 درصد آن توسط بخش خصوصی و 50 درصد دیگر برنامه پژوهشگاه نیرو و صنعت برق خواهد بود.

عرضه 3 هزار موتورسیکلت برقی تا پایان سال در راستای بهینه سازی مصرف سوخت 

وی در حاشیه نشست در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس در خصوص وضعیت تاکسی های برقی، گفت: یک مدل کسب و کار در این خصوص تدوین و به سازمان برنامه و بودجه برای اخذ مصوبه شورای اقتصاد در راستای ماده 12 ارسال نموده ایم که در حال حاضر با اولویت موتورسیکلت های برقی تا پایان سال عرضه 3 هزار موتور برای بهینه سازی مصرف سوخت صورت می گیرد.

رفع نیاز صنعت برق با تجاری سازی محصولات داخلی

در ادامه علیرضا اسدی مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو گفت: پژوهشگاه نیرو با توجه به مجوزهایی که هیئت امنا برای حمایت از تجاری‌سازی نتایج تحقیقات صادر نموده است، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی را تصویب نموده و آمادگی کامل دارد با استفاده از مکانیزم‌های طراحی شده، از شرکت‌های فناور و جامعه محققان کشور برای رفع نیازهای کشور در حوزه برق و انرژی حمایت نماید

اسدی افزود: این فعالیت‌ها باعث می‌شود که شرکت‌های دانش بنیان و نوآور نیازهای صنعت برق را شناسایی و محصولات مورد نیاز آن را تولید کنند، که در نهایت موجب بالا رفتن تاب‌آوری صنعت برق در مقابل مخاطرات فنی و اقتصادی، سیاسی ناشی از تحریم‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مسیر گامی برای تجاری سازی طرح های فناورانه و دانشگاهی در صنعت برق به شمار می رود، گفت: فراهم نمودن بستر مناسب برای تبادل دانش و فناوری میان پژوهشگران وصنعتگران، جلب مشارکت صنعتگران و سرمایه‌گذاران برای تولید صنعتی محصولات و تأمین منابع مالی مورد نیاز برای تجاری‌سازی این محصولات از دیگر اهداف برگزارکنندگان این رویداد است.

به گزارش عصرپرس، نخستین رویداد آنلاین«ارائه محصولات تحقیقاتی شرکتهای برق منطقه ای و شرکتهای توزیع نیروی برق»طی روزهای 20 و 21 آبان ماه به صورت آنلاین از طریق آدرسgsit.ir/cic برگزار می گردد و در این رویداد 35 محصول منتج از تحقیقات شرکتهای برق به سرمایه‌گذاران، شرکتهای فناور و اشخاص حقیقی و حقوقی جهت ساخت و تجاری سازی معرفی می گردد.





خبرنگار: پروین مرادی 

نام:
ایمیل:
* نظر: