اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۲۰۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - 04 November 2020
وزیر نیرو در حاشیه هیئت دولت:
وزير نيرو از بهره‌برداري طرح شيرين سازي آب دريا براي مصارف شرب و صنعت در استان هرمزگان و مصرف بخش صنعت استان كرمان در روز پنجشنبه و در چارچوب بيست و هشتمين هفته از پويش #هرهفته_الف_ب_ايران با حضور رئيس جمهوري خبر داد.
صدور مجوز برای نمک‌زدایی 26 ميليارد مترمكعب آب دریا در سال
به‌گزارش عصرپرس به نقل از وزارت نیرو، «رضا اردكانيان» روز چهارشنبه در حاشيه نشست هيئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فردا طرح نمک‌زدایی از آب دریا و انتقال آن در مسافت طولانی با پمپاژهای متعدد به فلات مرکزی ایران بهره‌برداری می‌شود که طرح بسیار بزرگی در پهنه حفظ حیات، توسعه پایدار، عمران کشور از طریق ارتباط مستقيم با توليد در سال جهش تولید است.

وي اضافه كرد: با توجه به گستردگي ارتباط ما با دريا در شمال و جنوب كشور، اين طرح به عنوان منبع پايدار براي مصارف بخش‌هاي مختلف به حساب مي‌آيد؛ از آب دريا در دو شكل يكي بدون نمك‌زدايي و به صورت آب شور و ديگري با نمك‌زدايي يعني تبديل آب دريا به آب شيرين استفاده مي‌كنيم.

اردكانيان خاطرنشان كرد: نيازهاي 17 استان كشور در مناطق ساحلي و در فلات مركزي ايران مطالعه و به اتمام رسيده و نيازها مشخص شده كه در فصل استفاده از آب دريا بدون نمك زدايي، مجوز 26 ميليارد مترمكعب در سال صادر شده است.

وي گفت: تاكنون از اين ميزان 13 ميليارد مترمكعب در حال استفاده است كه  سه ميليارد متر مكعب آن براي آبزي‌پروري و 10 ميليارد مترمكعب ديگر براي خنك كردن تاسيسات صنعتي، ‌برج‌هاي نيروگاه‌ها و نظاير اينهاست.

وي گفت: در بخش نمك‌زدايي و شيرين كردن آب دريا هم مجوز 8.2 ميليارد مترمكعب هم صادر و تخصيص آن داده شده كه از اين مقدار آنچه تاكنون در استان‌هاي مربوط شروع به استفاده شده 760 ميليون مترمكعب است.

اردكانيان با بيان اين كه نسبت آب شور به شيرين 3 به يك است، اظهار داشت: در طرح فردا 450 ميليون متر مكعب آب شور نمك‌زدايي مي‌شود و در نهايت 150 ميليون مترمکعب آب شيرين براي مصرف در استان‌هاي هرمزگان، كرمان و يزد آماده خواهد شد.

وي با بيان اين كه اين مقدار آب شيرين در فازهاي مختلف به مناطق مصرف مي‌رسد، گفت: در مرحله اول كه فرداست، با اجراي 303 كيلومتر تونل، ‌ايستگاه‌هاي پمپاژ متعدد و تاسيسات برقي مورد نياز حدود 70 ميليون مترمكعب آب به منطقه سيرجان در استان كرمان و بخشي از اين در خود استان هرمزگان به مصارف شرب و صنعت مي‌رسد.

اردكانيان اظهار داشت: طرحي كه فردا افتتاح مي‌شود شيرين‌سازي آب دريا براي مصارف شرب و صنعتي در استان هرمزگان و بخش صنعت در استان كرمان است. اين، طرحي بزرگ و شروع سلسله‌ای از طرح‌های این چنینی در کشور است كه بتوانيم با رعايت ملاحظات فني، ‌اقتصادي و زيست محيطي مصارف صنايع را با توجيه اقتصادي لازم از آب دريا تامين كنيم و منابع آب موجود را بيشتر به بخش شرب و بهداشت اختصاص دهيم.

وي همچنين با اشاره به اتمام 125 پروژه با سرمايه‌گذاري 32 هزار ميليارد تومان از مجموع 250 پروژه با مجموع 50 هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده در چارچوب پويش امسال #هرهفته_الف_ب_ايران اظهار داشت: تا پايان امسال مطابق برنامه 125 پروژه باقي مانده هم در بخش‌هاي آب، برق و فاضلاب به بهره‌برداري خواهد رسيد.
نام:
ایمیل:
* نظر: