اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۰۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - 04 November 2020
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور:
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور از کرونا به‌عنوان ابزار فشار آمریکا علیه ملت ایران در جنگ اقتصادی یاد کرد و گفت: توزیع یارانه‌ها بر روی کالاهای اساسی باید هوشمند شود.
کرونا ابزار فشار آمریکا علیه ملت ایران در جنگ اقتصادی استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس از سازمان پدافند غیرعامل کشور، نشست تخصصی «مقاوم‌سازی، بازدارندگی و پیروزی در جنگ اقتصادی»  با حضور سردار غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، یکتا اشرفی مشاور وزیر و رییس پژوهشکده امور اقتصادی، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس و حجت‌الله عبدالملکی اقتصاددان در محل سازمان پدافند غیرعامل کشور با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا برگزار شد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست تخصصی بازدارندگی در جنگ اقتصادی اظهار داشت: در یک تقابل جدی با دشمن در حوزه‌های مختلف هستیم. در دوران‌های مختلف، جنگ اقتصادی چهره‌ها و شکل‌های متفاوتی را به خود گرفته است. آمریکایی‌ها بیشتر مبدع این جنگ بوده‌اند و در دوره گذشته علیه برخی کشورها نیز مدل‌هایی از این جنگ اقتصادی را پیاده‌سازی کرده‌اند.

جلالی با بیان اینکه مدلی که امروز با آن درگیر هستیم جنگ اقتصادی نوینی است که بیشتر ابزارها و استراتژی‌هایش اقتصادی هستند، توضیح داد: در این نوع جدید جنگ با ابزار، مولفه‌ها و قدرت اقتصادی به مولفه‌های اقتصادی حریف حمله‌ور می‌شوند. اگرچه عمدتا همه ابزارها اقتصادی هستند اما سایر ابزارها مثل دیپلماسی، کنوانسیون‌ها و روابط بین‌الملل، قوانین بین‌المللی، نهادهای پولی و مالی و ... نیز به‌کار گرفته می‌شوند.  

آمریکایی‌ها و راهبرد جنگ اقتصادی

جلالی با بیان اینکه آمریکایی‌ها این مدل جنگ را با تشکیل قرارگاه جنگ اقتصادی در وزارت خزانه‌داری کلید زدند، گفت: هدف آمریکایی‌ها جنگ اقتصادی است و به دنبال آن راهبردها و تولید ادبیات جنگی در فضای اقتصاد در دستور کار آنها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: وادار کردن کشورها به مذاکره یا تغییر رفتار زیر فشار اقتصادی ابزارهایی را می‌طلبد. ابزارهایی مثل ساختارهایی که آمریکایی‌ها به شکلی در آن نفوذ و تسلط داشتند، مثل بانک جهانی، سازمان تجارت جهانی یا ساختارهای مثل FATF.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور یادآور شد: مجموعه ترفندهای اقتصادی آمریکایی‌ها جنگ پولی و مالی و وادارسازی به تسلیم، استراتژی جنگ ارزی و مواردی از این قبیل است که در وزارت خزانه‌داری آمریکا تعیین و دنبال شده و اغلب آنها با تاکید بر حربه دلار اجرایی می‌شود.

جلالی در ادامه افزود: آمریکا در بستر جنگ اقتصادی و با به‌کارگیری ابزارهایش، رویکرد تمرکز بر فشار همه جانبه را به عنوان راهبرد علیه کشور ما انتخاب کرده است تا به هدف خود برسد. در این راهبرد فشار برمردم، ایجاد نارسایی و ناکارآمدی در دولت برای ارائه خدمات به مردم، فشار برمردم در حوزه کالا، غذا و معیشت، هدف‌های آشکار آمریکا است.

کرونا ابزار فشار آمریکا علیه ملت ایران در جنگ اقتصادی

جلالی با بیان اینکه رییس جمهوری کشوری که ادعای متمدن بودن می‌کند در شرایط شیوع کرونا، از این بیماری به عنوان مولفه فشار استفاده می‌کند، تصریح کرد: کرونا، هم سلامت و هم اقتصاد و معیشت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

وی توضیح داد: شاهد این هستیم که در این زمینه آمریکایی‌ها با نشان دادن باطن خبیث خود از کرونا هم به عنوان ابزار فشار علیه ملت ما استفاده می‌کنند.  

رویکرد هوشمندانه رهبری، راهبردهای دشمن را خنثی کرده است

جلالی خاطرنشان کرد: هوشمندی مقام معظم رهبری که فرمودند تحت فشار مذاکره نمی‌کنیم، همه نقشه‌ها و توطئه‌های آنان را نقش برآب کرد. این رویکرد هوشمندانه سبب شد تا آنها سردرگم شود.    

وی با بیان اینکه موضوع جنگ اقتصادی مولفه‌های دیگری هم دارد توضیح داد: استفاده حداکثری از شبکه‌های اجتماعی خارج پایه یک مسئله اصلی است. چون این شبکه‌ها، با در اختیار داشتن داده‌ها و اطلاعات بسیاری که با روش‌های پیچیده کسب می‌کنند بهترین خوراک را برای داده کاوی در اختیار دشمنان قرار می‌دهند. برای مثال الگوی‌های مصرف و سطح رضایت‌مندی مردم استخراج می‌شود.

نیازمند یک طرح جامع دفاع اقتصادی هستیم

جلالی به بیان چند توصیه در رویکرد دفاع اقتصادی پرداخت و توضیح داد: نیازمند یک طرح جامع دفاع اقتصادی هستیم که همه اهداف را دربر بگیرد. ما شاهد تصمیم‌گیری‌های اقتضایی اقتصادی هستیم که بعضا با هم همسو نیستند و بزرگترین مشکل این تصمیمات عدم هم‌افزایی است.  

توزیع یارانه‌ها بر روی کالاهای اساسی باید هوشمند شود

جلالی خاطرنشان کرد: حفاظت و صیانت از سفره مردم نخستین اولویت است که خوشبختانه مجلس این موضوع را دنبال می‌کند. آنچه باید در این میان به آن توجه جدی شود این است که اگر قرار باشد از قشر ضعیف حمایت کنیم باید ابزار داشته باشیم. ابزار این کار، شبکه ساماندهی و کارت هوشمند است و گرنه کاری از پیش نخواهیم برد.  

اشرفی: ضرورت تقویت اقتصاد دیجیتال و هوشمند برای مقابله با تبعات اقتصادی کرونا

یکتا اشرفی مشاور وزیر و رییس پژوهشکده اقتصادی وزارت اقتصاد نیز در این نشست انتخابات آمریکا، ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ناآرامی‌های در عراق و اقدامات سازمان همکاری اقتصادی و نیز اعتراضات علیه دولت‌ها در کشورهای مختلف مانند هنگ‌کنگ، فرانسه و لبنان را از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازارهای اقتصادی در سال جاری عنوان کرد.

وی ادامه داد: همه‌گیری کرونا مانعی برای روند رشد اقتصادی جهان بود. به طوری که در سه‌ ماهه اول سال جاری میلادی رشد اقتصادی اکثر کشورها منفی شده است.

به گفته اشرفی، طبق آمار بانک مرکزی در سه ماه اول سال‌جاری رشد اقتصادی در کشورمان منفی است که البته در مقایسه با سه ماه اول سال ۹۸ روند رشد کشورهای منطقه میزان آسیب کمتری دیده است.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: در سه سال اخیر لایحه مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموعه درآمد از سوی دولت به مجلس ارائه شد که متأسفانه در بروکراسی اداری معطل مانده است و ما فرصت طلایی برای تصویب این لوایح را از دست می‌دهیم. سیاست مالیاتی باید به نفع تولید و سوق دادن منابع به سمت تولید باشد.

اشرفی همچنین افزود: طبق آمار در سه ماهه چهارم سال گذشته به دلیل بیماری کووید ۱۹ مشکلات تجارت تشدید شد و صادرات و واردات با محدودیت همراه شدند. گرچه ۸۵ درصد از واردات کشور کالای واسطه‌ای و مواد اولیه تولید است اما به خاطر کرونا عمده واردات به سمت کالاهای اساسی رفت که عوارض کمتری از آن می‌گیریم.  

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری کشور بین ۱۱ تا ۱۲ درصد اعلام شده که این نرخ بالا است و در کشورهای دیگر مانند آمریکا هم به‌خاطر کرونا نرخ بیکاری بین ۵ تا ۷ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: برخی دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند موج دوم و سوم کرونا رشد اقتصادی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.  

 مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه از آسیب‌دیده‌ترین بخش‌ها صادرات نفت است، تصریح کرد: در چنین شرایطی باید کسب و کارهای اینترنتی و حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و هوشمند توسعه پیدا کند تا بتوانیم تبعات اقتصادی این بیماری را مدیریت کنیم.

پورابراهیمی: صرفه‌جویی ۱۰ درصدی هزینه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی معادل ایجاد درآمد نفتی برای کشور است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز که از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست حضور داشت، اظهار داشت: ما در کمیسیون اقتصادی مجلس راه‌حل‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای اقتصاد در نظر گرفته‌ایم که در کوتاه‌مدت برای سفره مردم و بهبود معیشت برنامه‌ریزی می‌شود. در میان‌مدت، اصلاح ساختار بودجه در دستورکار قرار دارد و در بلندمدت در قالب برنامه هفتم توسعه اقتصادی و تعریف پایه‌های جدید مالیاتی و درآمدهای جدید برای دولت مانند مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر املاک، مستغلات، معاملات سکه، طلا و ارز درنظر گرفته خواهد شد.  

پورابراهیمی همچنین گفت: ‌در گزارش‌هایی که به مجلس رسیده، یکی از مشکلات ساختار بودجه است که باید اصلاح می‌شد، اما تاکنون از سوی دولت این کار انجام نشده است. این در حالیست که اگر فقط ۱۰ درصد از هزینه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی در ارقام بودجه صرفه‌جویی کنیم، معادل درآمد فروش نفت برای کشور درآمد ایجاد خواهد کرد.  

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از شرکت‌ها و مجموعه‌های زیرمجموعه دولت زیان‌ده هستند، افزود: اینها نیاز به اصلاح ساختار دارند و در کاهش هزینه‌های دولت دنبال کاهش هزینه این شرکت‌ها هم هستیم.  

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین اولین اقدام کمیسیون اقتصادی مجلس را بحث ساماندهی مالیات و عایدی سرمایه عنوان کرد که جمع‌بندی کمیسیون به زودی به مجلس ارائه می‌شود که در صورت تصویب می‌توان مالیات بر سکه، طلا، خودرو، املاک، مستغلات وضع کرد تا جلوی سوداگری گرفته شود. مالیات بر مجموع درآمد هم در دستورکار قرار دارد و ساماندهی معافیت‌های مالیاتی در طرح جامع مالیات دنبال می‌شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه معیشت مردم بر اثر کاهش ارزش پول ملی و آثار تورمی در تنگنا قرار گرفته، تصریح کرد: از جمله اقدامات مجلس در این زمینه، طرح‌های معیشتی برای مردم است، ‌ گرچه در تأمین مالی برای طرح‌های معیشتی، مشکلاتی وجود دارد، امیدواریم با همکاری دولت و شورای نگهبان طرح توزیع کالا برای تأمین معیشت مردم در دولت فعلی اجرا شود.

حجت‌الله عبدالملکی: بخش عمده تورم امسال به خاطر رهاشدگی بازار است

حجت‌الله عبدالملکی معاون خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این نشست با بیان اینکه بیماری کرونا در رشد اقتصاد جهان اثر داشته و برخی از اقتصادها را تا منفی ۱۰ درصد کاهش داده است، اظهار کرد: پیش‌بینی شده است احتمالاً روند بهبود رشد اقتصادی از سال ۲۰۲۲ آغاز شود اما در حال حاضر ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا بیکار شده و تجارت جهانی ۲۵درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها از خانوارها و تولیدکنندگان خود حمایت می‌کنند و ایران نیز در این زمینه سیاست‌هایی را در پیش گرفته است، تصریح کرد: یکی از مشکلات اقتصادی، افزایش مخارج دولت است البته اقتصاد ایران تحت تأثیر تحریم‌ها هم قرار گرفته اما با وجود تحریم‌ها کاهش رشد اقتصادی ایران نسبت به دیگر کشورها کمتر بوده است.

معاون خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه بخش عمده تورم امسال تقصیر کرونا نیست بلکه به خاطر رهاشدگی بازار و جهش نرخ ارز، بازار سهام و املاک بوده است، تصریح کرد: کاهش صادرات نفت از دلایل کاهش درآمد دولت است. گرچه تجارت در کشورها به خاطر کرونا کم شده اما واردات همه کشورها از کالای کشاورزی بالا رفته و باعث شده صادرات کشاورزی افزایش پیدا کند.

عبدالملکی حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و امهال وام‌های بانکی را پیشنهاد داد و گفت: باید برای خدمات پزشکی و درمانی تأمین مالی صورت گیرد و تقویت بیمه‌های اجتماعی و صندوق بیمه بیکاری در دستور قرار گیرد.

وی همچنین افزود: برخی از بخش‌های تولیدی که از کرونا تأثیر نگرفته باید مورد توجه قرار گیرد؛ مانند مشاغل خانگی و فناوری اطلاعات؛ اما سؤال این است که چرا این بخش‌ها را توسعه نداده‌ایم.

معاون خودکفایی کمیته امداد اضافه کرد: قبل از کرونا تئوری قدرتمند اقتصاد مقاومتی را در کشور طراحی و در ۱۴ دانشگاه ارائه کردیم. اکثر استادان دانشگاه آن را پذیرفتند و حتی یک اقتصاددان مخالف این نظریه پیدا نشد و اکنون که بحران کرونا در دنیا روی داده است اکثر کشورها به دنبال اقتصاد مقاومتی هستند. همچنین تقویت اقتصاد دانش‌بنیان و ارتقای نرم‌افزارها برای مقابله با بحران هستند.

مهدی طغیانی: بانک‌های اطلاعاتی کشور باید به سامانه جامع اطلاعات ایرانیان متصل شود

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه مجلس دنبال تأمین معیشت برای پنج دهک کم درآمد جامعه است اظهار داشت: اما مقامات دولت می‌گویند پایگاه‌های اطلاعاتی کافی نداریم و نمی‌توانیم پنج دهک را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه باید بانک‌های اطلاعاتی کشور به سامانه جامع اطلاعات ایرانیان متصل شود تصریح کرد: باید نظام جامع مالیاتی برای دولت طراحی شود که درآمدهای مالیاتی جایگزین درآمد نفتی شود چون درآمد مالیاتی به عنوان ابزار حکمرانی شناخته می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه هر نوع ورود نقدیندگی به بازارها آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد تصریح کرد: باید با ابزار مالیاتی مسکن را از سوداگری خارج کنیم و با نظام مالیاتی می‌توان حکمرانی خوب را اعمال کرد.

کرونا ابزار فشار آمریکا علیه ملت ایران در جنگ اقتصادی است

در پایان این مراسم از ۶ جلد کتاب در زمینه پدافند غیرعامل در حوزه‌های اقتصادی رونمایی شد.




نام:
ایمیل:
* نظر: