اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۰۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - 01 November 2020
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد:
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۸۸ درصد مرگ‌های کرونا مربوط به سالمندان و افراد آسیب‌پذیر است، گفت: در حوزه مدیریت کرونا سه حوزه اصلی داریم که شامل مراقبت، حمایت و نظارت است. در این سه حوزه اگر وزارت بهداشت به تنهایی وارد شود، خیلی آسیب می‌بینیم.
۸۸ درصد مرگ‌های کرونا در سالمندان و افراد آسیب‌پذیربه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، علیرضا رییسی در مراسم طرح تکمیلی مدیریت کرونا در کشور که توسط سازمان بسیج مستضعفین و با عنوان طرح شهید سلیمانی انجام می شود، با بیان اینکه  در کلیت کار  و طرح مدیریت کرونا درک درست و خوبی از وضعیت کشور وجود دارد و نظرات وزارت بهداشت و سازمان بسیج به هم نزدیک است، گفت: در برخی نکات یکسری ابهامات بود که در جلسه‌ای که چند شب قبل برگزار شد، مطرح شدند. فکر می کنم در حال حاضر هفت استراتژی که ما طراحی کرده بودیم و از قبل مدنظرمان بود، با استراتژی‌های سازمان بسیج مستضعفین منطبق است و تنها تفاوتش این است که اکنون  با پتانسیل‌ بزرگی که از سوی سازمان بسیج در اختیار ما قرار می‌گیرد، نگرانی‌هایمان کاهش می‌یابد.

وی افزود: در حوزه مدیریت کرونا سه حوزه اصلی داریم که شامل مراقبت، حمایت و نظارت است. در این سه حوزه اگر وزارت بهداشت به تنهایی وارد شود، خیلی آسیب می‌بینیم. در جاهایی که به دلایلی، تنها ماندیم، آسیب دیدیم. استراتژی‌های ما کاملا منطبق با استراتژی‌هایی است که در بسیج طراحی شده است. بنابراین اصول کلی کاملا منطبق است و یکسری پیشنهادات را هم داریم.

رییسی ادامه داد: در حوزه حمایت، مراقبت و نظارت کاملا مشخص شده که وزارت بهداشت چه کمبودهایی دارد. به عنوان مثال کل بضاعت وزارت بهداشت در حوزه نظارت بهداشت محیط ۷۰۰۰ نفر است. درحالی که سه میلیون و ۲۰۰ هزار شغل در سامانه SALAMAT.GOV.IR ثبت شده است. حال در نظر بگیرید که نمی توانیم نظارت دقیقی با این تعداد ناظر در کشور داشته باشیم. حال اگر نیروهای ناظر ما افزایش یابد، بسیار موثر خواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در حوزه مراقبت یکی از مشکلات اساسی‌مان این است که فردی را که با هزینه بالا و با سختی پیدا می‌کنیم که مثبت است، برایش دو مشکل داریم؛ اول اینکه مطمئن نیستیم که در خانه می‌ماند و قرنطینه را حفظ می‌کند. باید مکانیزمی برای ردیابی این موضوع داشته باشیم. مشکل دوم این است که باید به واقعیت کشورمان برگردیم. ما مانند فرانسه و آلمان نیستیم که به فرد بگوییم در خانه بمان و ما ماهیانه ۱۰۰۰ دلار به تو می‌دهیم. ما به فردی که یک بقالی دارد و مثبت شده، گفته‌ایم که ۱۴ روز در خانه بمان، اما این فرد نان شب ندارد که بخورد، باید سیتمی باشد که از این فرد مراقبت کند.

رییسی تاکید کرد: ۸۸ درصد مرگ‌هایمان مربوط به سالمندان و افراد آسیب‌پذیر است. اگر بتوانیم این ۸۸ درصد را ساپورت کنیم، کمک کننده است. در عین حال در کشور ۵۰۰ تا ۵۶۰ هزار سالمند داریم که تنها زندگی می کنند. حال این افراد سالم هستند، اما نباید بیرون بیایند و باید کسی باشد که به آنها کمک کند و مراقبت کند. به عنوان مثال اگر به دارویی نیاز دارند، دارو به دست‌شان برساند. در مجموع فکر می‌کنم تیم علمی خوبی این طرح را آماده کردند و مطابق با طرحی است که مدنظر وزارت بهداشت است و با هم افزایی می توانیم کار را پیش بریم.



نام:
ایمیل:
* نظر: