اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - 26 October 2020
مدیرکل دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت:
مدیرکل دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: 29 مهر ماه با روز جهانی پوکی استخوان مصادف شده و وزارت بهداشت با کمک دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اقدام به برگزاری پویش ملی با شعار "پیشگیری از پوکی استخوان با تشخیص به موقع" کرده است.
40 درصد از زنان بالای 50 سال به پوکی استخوان مبتلا هستندبه گزارش عصرپرس، دکتر افشین استوار در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی پوکی استخوان که به صورت ویدیو کنفرانس در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: جمعیت کشور رو به سالمندی است بنابراین بیماری هایی که در دوران سالمندی بیشتر بروز پیدا می کنند، اهمیت ویژه ای دارند و پوکی استخوان یک بیماری است که با پوک شدن استخوان و نهایتا افزایش خطر شکستگی ناشی از آن، مشخص می شود.

وی افزود: متاسفانه پوکی استخوان تقریبا هیچ علامتی ندارد و در بسیاری از اوقات، زمانی تشخیص داده می شود که شکستگی استخوان رخ داده باشد بنابراین پوکی استخوان، یک بیماری مرموز و خطرناک است و بروز و شیوع این بیماری در سالمندان بسیار زیاد است و تا حدود 40 درصد از زنان بالای 50 سال، به این بیماری مبتلا هستند بنابراین باید درمان به موقع دریافت کنند که از بروز شکستگی جلوگیری شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با کمال تاسف باید بگوییم که از هر 3 زن و از هر 5 مرد بالای 50 سال، یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند که بروز بسیار بالایی است و باید از آن پیشگیری شود.

استوار گفت: بروز شکستگی لگن که یکی از خطرناک ترین و جدی ترین نوع شکستگی است، به تنهایی از همه سرطان های مختص زنان مانند سرطان سینه، دهانه رحم، رحم و تخمدان، بیشتر است و مرگ و میر ناشی از شکستگی لگن نیز بسیار بالا است به شکلی که 20 تا 50 درصد از افرادی که دچار شکستگی لگن می شوند، در سال اول بعد از شکستگی، جان خود را از دست می دهند.

وی تاکید کرد: خیلی اهمیت دارد که بتوانیم به موقع پوکی استخوان را تشخیص دهیم و از بروز شکستگی ناشی از آن با درمان مناسب و به موقع، جلوگیری کنیم. از هر 4 زن مبتلا به پوکی استخوان، سه نفر از آنها از بیماری خودشان اطلاعی ندارند بنابراین تشخیص به موقع، بسیار مهم است و تلاش پویش ملی وزارت بهداشت در سراسر کشور بر این است که به خصوص زنان بیشتر از 50 سال که در خطر بالاتر بروز شکستگی ناشی از پوکی استخوان هستند را آگاه کند که برای تشخیص به موقع مراجعه و درمان مناسب را دریافت کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: متاسفانه در زمان اپیدمی کووید19 بعضی از عوامل خطر پوکی استخوان مانند کم تحرکی، تغذیه نامناسب و مصرف سیگار و الکل، شیوع بیشتری یافته که باید با آگاه کردن جامعه، عوامل خطر و این بیماری خاموش را در حد امکان در جامعه کاهش دهیم.

استوار یادآور شد: پوکی استخوان عوامل خطر زیادی دارد و هر قدر این عوامل، شیوع بیشتری داشته باشد، بیماری پوکی استخوان نیز شدیدتر خواهد بود و شیوع بیشتری دارد و در سن پایین تری رخ می دهد. عوامل خطر این بیماری شامل تغذیه نامناسب و به ویژه مصرف ناکافی کلسیم و ویتامین دی، کم تحرکی و مصرف سیگار و الکل است. هر قدر این عوامل خطر بیشتر باشد، پوکی استخوان نیز شدیدتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه مشخصی که در کشور نشان داده باشد که سن بروز پوکی استخوان کاهش یافته وجود ندارد اما به طور طبیعی می توان گفت که با افزایش شیوع عوامل خطر، سن بروز این بیماری کاهش پیدا می کند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: در مورد عوامل تغذیه ای، کمبود ویتامین دی و کاهش دریافت کلسیم، از عوامل خطر مهم هستند. مساله مهمی که وجود دارد این است که شیوع کمبود ویتامین دی در دنیا و ایران، بالا است بنابراین تشخیص به موقع کمبود ویتامین دی خیلی اهمیت دارد و به ویژه زنان بیشتر از 50 سال در صورت کمبود ویتامین دی، با اقدام درمانی بسیار ساده مانند دریافت منظم ویتامین دی می توان این کمبود را جبران کرد.

استوار در خصوص آزمایش تشخیصی پوکی استخوان در کشور خاطرنشان کرد: انجام آزمایش تشخیص پوکی استخوان مطابق دستورالعمل ها و پروتکل های اعلام شده، تحت پوشش بیمه قرار دارد و هیچ زمانی رایگان نبوده و الان هم نیست اما تحت پوشش بیمه است.

وی افزود: متاسفانه دو مشکل عمده در زمینه این بیماری وجود دارد؛ یکی اینکه مردم آگاهی کافی برای مراجعه جهت تشخیص به موقع این بیماری ندارند. خیلی مهم است که زنان بالای 50 سال برای اطمینان از سلامت استخوان خودشان به پزشک مراجعه کنند. مشکل دیگر این است که حتی در افرادی که پوکی استخوان برای آنها مسجّل می شود و پزشک به آنها اعلام می کند که مبتلا به این بیماری هستند، پایبندی به درمان به خوبی انجام نمی شود و بیش از سه چهارم از زنانی که درمان پوکی استخوان برای آنها آغاز می شود، تا قبل از پایان یک سال، درمان خود را قطع می کنند در حالیکه درمان پوکی استخوان کاملا طولانی مدت و نیازمند پایبندی به درمان است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت یادآور شد: هدف پویش ملی پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی از ناشی از آن، آگاهی بخشی به مردم است که به آنها بگوید تشخیص به موقع خیلی می تواند برای جلوگیری از عوارض این بیماری کمک کند.

استوار گفت: یکی از انواع پوکی استخوان، پوکی استخوان ثانویه است که یا به دلیل ابتلا به برخی از بیماری ها مانند سرطان ها رخ می دهد یا اینکه به دلیل دریافت داروهای مشخصی این اتفاق می افتد که یکی از شایع ترین این داروها، کورتون ها هستند. همه بیماری هایی که در آنها کورتون مورد استفاده قرار می گیرد، خطر پوکی استخوان در بیماران مبتلا به آنها، افزایش پیدا می کند.

وی افزود: در مورد بیماران مبتلا به کووید19 نیز این خطر وجود دارد که مصرف کورتون بتواند در نهایت شیوع پوکی استخوان را افزایش دهد اما مصرف کورتون در این بیماران، خیلی محدود و در مقطع زمانی خیلی کوتاهی است که به نظر می رسد مشکل جدی در سطح جامعه ایجاد نمی کند هرچند که این موضوع، نیازمند مطالعه است تا ببینیم که خطر بروز پوکی استخوان ثانویه و شکستگی ناشی از آن را افزایش می دهد یا خیر.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت بیان داشت: عوامل خطر پوکی استخوان خیلی زودتر از سن 50 سالگی فرد را مستعد به این بیماری می کنند. تغذیه نامناسب به ویژه کمبود دریافت لبنیات و مواد غذایی حاوی ویتامین دی و کلسیم و کم تحرکی از مهمترین عوامل خطر هستند که باید در دهه های اول زندذگی مورد توجه خانواده ها قرار گیرند تا در سالمندی، افراد دچار پوکی استخوان نشوند.

استوار ادامه داد: به خانواده ها توصیه می کنم که به تغذیه فرزندان خودشان، اهمیت ویژه ای بدهند و مصرف لبنیات، مواجهه با نور آفتاب به میزان کافی در شرایط ایمن و فعالیت بدنی کافی برای فرزندان شان را نه فقط برای پیشگیری از پوکی استخوان بلکه برای سایر بیماری های غیرواگیر مورد نظر داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: