اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۰۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - 21 October 2020
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آبفای کشور تاکید کرد:
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با تاکید براینکه تکمیل پروژه های استان در گرو تامین اعتبار است، گفت: با توجه به کاهش بودجه در سال جاری تاکنون 156 میلیارد اعتبار به استان سیستان و بلوچستان تخصیص داده شده است.

پروژه های آبرسانی سیستان و بلوچستان در گروه تامین اعتباربه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، حمیدرضا کشفی معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور در نشست خبری با اشاره به اینکه در استان سیستان و بلوچستان 5 هزار و 600 روستا با جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفری وجود دارد، گفت: از این تعداد روستا 836 روستا در جنوب استان واقع شده و 320 هزار نفر از جمعیت را شامل می شوند.

کمک صندوق توسعه ملی به پروژه های روستایی استان

کشفی با اشاره به اقدامات آبرسانی در سیستان و بلوچستان و به خصوص جنوب این استان،گفت: با توجه به اینکه بودجه های سنواتی جوابگوی اجرای پروژه‌ها نمی باشد از سال 93 – 94 اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی برای استان تامین شد و با دستور مقام معظم رهبری توانستیم بخشی از این اعتبارات را برداشت کرده و در راستای اجرای پروژه ها هزینه کنیم.

وی ادامه داد: 2 هزار و 194 روستا در استان سیستان و بلوچستان مشمول طرح تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی می باشند که 753 هزار نفر در قالب 18 مجتمع آبرسانی را شامل می‌شود .

تخصیص 10 درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملی به سیستان و بلوچستان

معاون آبفای کشورتصریح کرد: 605 میلیارد تومان از سال 93تا 98 برای تامین آب روستاها تامین شد که از این میزان 10 درصد اعتبارات از محل صندوق به استان سیستان و بلوچستان تعلق گرفت که بالاترین تخصیص در کل کشور است .

کشفی با بیان اینکه در جنوب استان 246 هزار نفر تحت پوشش آبرسانی قرار دارند ادامه داد: از این میزان اعتبار 335 میلیارد تومان به جنوب استان اختصاص داده شد و این به معنی  50 درصد از 10 درصد کل اعتبارات می باشد.

وی با تاکید براینکه تکمیل پروژه های استان در گرو تامین اعتبار است، گفت: در سال 99 کاهش اعتبار داشتیم با این وجود 156 میلیارد به سیستان و بلوچستان اختصاص دادیم.

دسترسی  173 روستا استان به  آب پایدار تا پایان سال 

 معاون آبفای کشور اعلام کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال ، 173 روستا با 153 هزار نفر جمعیت به آب پایدار دسترسی خواهند داشت  البته 155 میلیارد تومان نیز از محل توازن استان اختصاص یافته است.

وی افزود: از محل تامین فاینانس داخلی 200 میلیارد تومان مجوز دریافت کردیم که باید سرمایه گذار برای آن پیدا شود علیرغم چند برابری هزینه ها وظیفه خود را در قبال مردم منطقه انجام خواهیم داد.

کشفی تاکید کرد: در شهرستان چابهار از 48 درصد تامین آب پایدار به 65 درصد در کنارک از 76 به 82 درصد ، نیکشهر از 64 به 67 درصد ، قصرقند از 52 به 70 درصد خواهیم رسید.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آبفای کشور، گفت: در حال حاضر در روستاهای شمال استان شبکه کار شده اما به آب پایدار دسترسی ندارد یعنی ممکن است در بعضی ساعات قطعی آب داشته باشند که نیاز به ارتقاء پروژه داریم که 300 روستا را شامل می شود.

وی گفت: اگر در جایی آب پایدار ندارند به این معنا نیست که آب شرب موجود نیست بلکه با ایجاد مخازن آب آن منطقه را تامین کرده ایم و در این خصوص نیز برای 1400 روستای چابهار 466 میلیارد مناقصه برگزار کردیم که به بهره برداری خواهد رسید.

کشفی با اشاره به آب شیرین کن ها، گفت: براساس این پروژه در حاشیه 100 کیلومتری جنوب کشور آب مورد نیاز از دریا تامین می شود و طبق برنامه ششم تا کنون 30 درصد این پروژه ها محقق شده است.

اختصاص 35 میلیارد تومان به آبرسانی سیار

معاون آبفای کشور با تاکید بر اینکه تمامی روستاهایی که از شبکه برخوردار نیستند با تانکر های سیار آبرسانی می شوند، گفت: در 970 روستای استان سیستان و بلوچستان به صورت سیار آبرسانی می شود در سال 98، 35 میلیارد تومان هزینه آبرسانی سیار شده که 150 لیتر در شبانه روز برای هر فرد آب به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

پیش بینی 100 میلیون یورو برای توسعه آبرسانی در بودجه 1400

کشفی با بیان اینکه در بودجه 1400 به دنبال ایجاد ردیف خاص برای توسعه آبرسانی استان هستیم، گفت: این پیشنهاد به دولت رفته که بنابر آن قرار است 100 میلیون یورو برای سال اول تخصیص داده شود .

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل 6 مجتمع آبرسانی 920 میلیارد تومان نیاز داریم افزود: علاوه بر آن کار احداث 18 مجتمع نیز شروع شده که 2هزار و 194 روستا و 753 هزار نفر تحت پوشش قرار خواهند گرفت اما در کل اعتبار لازم موجود نیست.

معاون آبفای کشور در ادامه مهم ترین عامل عقب ماندگی تامین آب پایدار استان سیستان را حجم بالای کار دانست و گفت:در صورت تامین اعتبار به شاخص های لازم آبرسانی در استان خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه شاخص آب آشامیدنی سالم در روستاهای کشور 75 درصد است که در جنوب استان 68 درصد می باشد، اظهار داشت:  در حال حاضر  970 روستا در استان سیستان و بلوچستان آبرسانی با تانکر صورت می گیرد.

تامین آب استان از هوتک نیست

کشفی گفت: ما در استان روستاهایی داریم که شبکه آب پایدار وجود دارد اما اهالی از هوتک هم برای مصارف استفاده می کند اما تامین آب از طریق هوتک نیست بلکه آبرسانی به صورت سیار انجام می شود.

 وی با بیان اینکه ما طی یک ماه گذشته 10 تانکر سیار به جنوب استان اضافه کردیم افزود: از استانهای معین برای آبرسانی سیار در سیستان و بلوچستان کمک گرفتیم .

استقرار مخازن ثابت در 50 روستا

معاون آبفای کشور با بیان اینکه به دنبال استقرارتانکر های ثابت با مخازن 5 متر مکعبی در 50 روستا هستیم، گفت: در این خصوص نیازمند 60 میلیارد تومان اعتبار هستیم که از محل اعتبارات بین المللی و یونیسف در نظر گرفته شده که در فاز اول اجرایی خواهد شد.

تا کنون هیچ بیماری واگیرداری از استان سیستان و بلوچستان گزارش نشده

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آبفای کشور با تاکید براینکه در این جلسه برای تایید یا تکذیب حرف های مطرح شده در خصوص کیفیت آب استان سیستان و بلوچستان صحبت نمی کنیم، گفت: اما همین موضوع که در پنج سال اخیر طبق آمار مراکز بهداشت سیستان و بلوچستان هیچ بیماری واگیرداری از جمله آلتور و وبا که ناشی از آب می باشد گزارش نشده است، نشان می دهد کلر زنی آب به موقع انجام شده و آبی با کیفیت در اختیار مردم منطقه قرار گرفته است.






خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: