اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - 19 October 2020
رییس بنیاد شهید:
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: نوع رفتار و مواجهه با مشکلات درمان و بهداشت روانی جانبازان و همه عزیزان جامعه ایثارگری نباید بر اساس آزمون و خطا پیش برود و نیازمند فعالیت‌های علمی بیشتر برای جهت‌گیری‌های مناسب جهت تدوین دستورالعمل‌های علمی در این مسیر هستیم.
مواجهه با مشکلات بهداشت روانی جانبازان نباید مبتنی بر آزمون و خطا باشدبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از «ایثار»، مهندس سعید اوحدی روز دوشنبه در بیست و سومین جلسه شورای معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران که در سالن جلسات مجتمع شهید رسول‌زاده برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول افزود: انجام کارهای پژوهشی مستند بر مبانی علمی در حوزه جانبازان گرامی اعصاب و روان اقدام خوبی است.

وی با بیان اینکه مسائل جانبازان عزیز اعصاب و روان حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، افزود: نوع رفتار با مشکلات درمان و بهداشت روانی عزیزان جامعه ایثارگری نباید بر اساس آزمون و خطا پیش برود و نیازمند فعالیت‌های علمی برای جهت‌گیری‌های مناسب در این مسیر هستیم. عدم مطالعه مناسب در این حوزه می‌تواند باعث تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای شود، بنابراین لزوم مطالعه و فعالیت علمی برای تدوین دستورالعمل‌های مشخص مبتنی بر مباحث علمی کاملاً محسوس است.

معاون رییس جمهور با اشاره به تأثیرات مثبت حضور در جامعه در وضعیت روحی و روانی جانبازان گفت: در کنار این مسئله توجه به معنویات موضوع بسیار مهمی است. همچنین بخش عمده‌ای از درمان‌های این حوزه می‌تواند جامعه‌محور باشد تا حتی‌المقدور از درمان‌های بیمارستانی و بستری شدن جلوگیری شود.

وی ادامه داد: این پژوهش‌ها باید به همه حوزه‌های جانبازی و ایثارگری تسری پیدا کند و برنامه‌ریزی‌های مناسب و به‌روز جهت سلامت روانی تمام این عزیزان صورت گیرد. یکی از نکات مهم در این زمینه نیز بحث آموزش در لایه‌های مختلف به خانواده‌های معزز ایثارگران و البته خود کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

در این جلسه جعفر بوالهری استاد دانشگاه و رییس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان به ذکر مواردی در خصوص مسائل روان‌شناختی جامعه ایثارگری و نتایج پژوهش‌های انجام شده در این زمینه پرداخت.

وی ضمن ارائه پیشنهادات اجرایی برای توانبخشی روانی اجتماعی جامعه محور در خارج از بیمارستان‌ها تأکید کرد: در زمینه مسائل سلامت روانی جانبازان نه تنها نیاز به متخصصین این حوزه وجود دارد، بلکه مدیران نیز باید اطلاعات و اشراف کامل را نسبت به مسائل سلامت روان داشته باشند.

معاونین و مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران حاضر در این جلسه نیز به بیان نظرات و طرح دیدگاه‌های خود در زمینه مسائل روان‌پزشکی و سلامت روان جامعه ایثارگری پرداختند.





نام:
ایمیل:
* نظر: