اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - 19 October 2020
رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در جمع خبرنگاران:
رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان درباره چشم‌انداز همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور در آينده نزديك گفت: فرصت‌هاي بسيار استثنايي در همكاري‌هاي دوجانبه ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلامي افغانستان وجود دارد.
فرصت‌هاي بسيار استثنايي در همكاري‌هاي تهران - كابل وجود داردبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، عبدالله عبدالله روز دوشنبه پس از ديدار با وزير نيروي جمهوري اسلامي ايران در تهران با ابراز خرسندي از ديدار مجدد با «رضا اردكانيان»  اظهار داشت: كارهايي كه تاكنون صورت گرفته بيشتر بحث‌هاي نسبتا تفصيلي در مورد انرژي‌هاي تجديدپذير و از انرژي باد بود كه در اين باره صحبت شد.

وي تصريح كرد: زمينه‌ها و ظرفيت‌هايي برای چگونگی همکاری دو کشور وجود دارد و تشكيل كميسيون مشترك اقتصادي كه از طرف جمهوري اسلامي ايران و وزير نيروي اين كشور صورت گرفت، قدم مثبتي در این راستا است.

عبدالله گفت: تاكيد بيشتر بر كار و تلاش ميان دو طرف است كه با توجه به نيازهاي مردم افغانستان و ظرفيت‌هاي خوبي كه وجود دارد، آينده بسيار خوبي به‌ويژه با تحقق صلح در افغانستان پيش رو خواهيم داشت كه چندين برابر از اين ظرفيت‌ها بيشتر استفاده شود.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان درباره برنامه‌هاي مشترك دو كشور در خصوص بهره‌برداري از كريدور بادي واقع در مرز ايران و افغانستان گفت: موضوع تولید انرژی در این کریدور بادی يكي از مسائلي است كه روي آن بحث خواهد شد و وزير نيروي ايران در جريان سفر به كابل روي آن گفت و گو خواهد كرد، تمام مطالعات تحقيقي نیز در اين رابطه انجام شده است.

وي افزود: اين كريدور بزرگترين كريدور از لحاظ ظرفيت نيروي بادي و انرژي تجديدپذير بین دو کشور است و لازم است درباره چگونگي استفاده از اين ظرفيت فعالت‌هاي تكنيكي به عمل آيد.

عبدالله با بيان اين كه در افغانستان ظرفيت شبكه برق محدود است، گفت: اينها، مسائلي است كه دو طرف بايد روي آنها تفاهم كنند و اگر كارها به خوبي پيش برود امكان عملياتي شدن آن وجود دارد. اين ظرفيت هم در زمستان و هم بهار و تابستان وجود دارد و پاياني هم ندارد.

وي درباره نقش ايران در فرآيند صلح افغانستان و چشم‌انداز مذاكرات دوحه با نقش‌آفريني آمريكا براي تحقق صلح در افغانستان اظهار داشت: اين مذاكرات را يك فرصت براي مردم افغانستان مي‌دانم كه از آن استقبال كردند و با عزم و اراده استوار تاكيد دارند كه صلح بايد تحقق پيدا كند و آنچه براي مردم افغانستان قابل قبول باشد با حفظ دستاوردهاي مردم افغانستان و اين كه مالكيت پروسه در دست خود افغان‌ها باشد، دارای اهمیت است.
 
عبدالله با بيان اين كه سطح خشونت ها در افغانستان در روزهاي اخير بالا بود گفت: جنگ ادامه پيدا كرده و خواست همه مردم افغانستان شروع مذاكرات است. هم‌اينك هيات‌هاي دو طرف در افغانستان در حال مذاكره هستند، جامعه بين‌الملل از اين پروسه حمايت كردند و كشورهاي منطقه حامي حركت صلح در افغانستان هستند.

وي گفت: تحقق صلح در افغانستان بايد مطابق با خواست اكثريت مطلق مردم اين كشور صورت گيرد  كه صلحي پايدار، با عزت كه حقوق تمام مردم افغانستان محفوظ باشد و در فضاي صلح همراه با ديگران و منطقه زندگي كنيم و افغانستان تهديدي براي هيچ كشورري نبوده و هيچ گروه تروريستي در آنجا اجازه فعاليت نداشته باشد.  حق تعيين سرنوشت افغانستان بايد به دست مردمان اين كشور باشد و با راي خود آينده را انتخاب كنند.

عبدالله افزود: اين وعده را به مردم افغانستان از طرف دولت اين كشور داده بوديم كه نبايد تزلزلي در اراده هيات افغانستان و اين كه از هر فرصت پيش آمده براي صلح استفاده بهينه شود، وجود ندارد.
وي درباره روند احداث راه آهن خواف – كابل و نقش آن در توسعه همكاري‌هاي اقتصادي ميان دو كشور گفت: اين كار به مرحله نهايي رسيده و براي افتتاح آن آمادگي صورت مي‌گيرد. در هفته‌هاي آينده اميد است اين كار انجام شود و در تمام عرصه‌هاي اقتصادي خصوصا بهره‌برداري از معدن آهن و ديگر عرصه‌ها تاثير مثبت داشته باشد.

عبدالله در عين حال خطاب به وزير نيرو اظهار داشت: آمادگي بسيار خوبي براي اجلاس پيش روي كميسيون مشترك‌ همكاري‌هاي اقتصادي حاصل شده و اميد است در رسيدن به نتايج عملي پس از اين اجلاس در همكاري‌هاي مشترك اعم از انتقال برق، تعرفه‌هاي ترجيحي، مسائل گمركي و ساير عرصه‌ها پيشرفت داشته باشيم.








نام:
ایمیل:
* نظر: