اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۲۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - 07 October 2020
واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت:
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به مناقشه قره باغ و اصول اعلامی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مبنی بر اصل مذاکره و تفاهم و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی کشورها، تصریح کرد:‌ تازمانیکه اشغال هست، اختلاف هم وجود دارد و باید این اشغال پایان یابد و مرزهای بین المللی اساس گفت و گو قرار گیرد.
به تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشته و آن را به رسمیت می شناسیم
به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در پاسخ به سوال خبرنگاران با بیان اینکه دکتر روحانی این موضع را به رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان به صورت کاملا شفاف اعلام کرده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران نمی تواند نسبت به طرفین درگیری که با ایران مرز مشترک دارند، بی تفاوت باشد و تمام تلاش خود را برای خاموش کردن این آتش و حل مناقشه از طریق مذاکره به کار می گیرد.

 وی درباره نگرانی برخی از هموطنان مرز نشین از درگیری های بین آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ، تصریح کرد: به صراحت به دو کشور اعلام کردیم که باید کاملا مراقبت کنند تا هیچ خسارتی به روستاهای مرزی کشور وارد نشود زیرا جمهوری اسلامی ایران هرگونه خسارت به  اتباع و تجهیزات کشور را تحمل نخواهد کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: مواضع جمهوری اسلامی از طریق وزارت امور خار جه و آن دسته از مقاماتی که می توانند درباره سیاست خارجی صحبت کنند و موضع آنان به عنوان مواضع رسمی کشور تلقی می شود، اعلام می شود.

واعظی با بیان اینکه با اقدامات پیشگیرانه و اعلام مواضع در کشور، وضعیت در روزهای اخیر نسبت به گذشته بهتر شده است، اظهار داشت: باید مراقبت کنیم که اتفاقات بیرونی انسجام داخلی را بهم نریزد.

از رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین درخصوص حواشی بوجود آمده درباره لغو جلسه سران قوا سوال شد که در پاسخ گفت: این جلسه به دلیل برخی مشکلات یا مسایل کاری برای یکی از سران قوا با هماهنگی به تاخیر افتاده است، ضمن اینکه جابجایی و تغییر زمان برگزاری  جلساتی از این دست، گاهی اتفاق افتاده است.

واعظی با انتقاد از لحن برخی از افراد و نمایندگان مجلس در اعلام مواضع و طرح انتقادات از دولت، گفت: متاسفانه این روزها شاهد استفاده از برخی الفاظ و مفاهیم هستیم که در شان نمایندگی نیست و این موضوع موجب تفرقه و اختلاف در کشور و ناامیدی مردم می شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: هنوز زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری داریم اما سفرهایی به اسم رسیدگی به مشکلات مردم انجام می شود و برخی با طرح سخنان تبلیغاتی برغم آگاهی از محدودیت های کشور، انتظارات را بالا می برند در حالی که باید از آنها پرسید چرا این اقدامات در دولت مورد حمایت خودشان انجام نشده است.

واعظی با اشاره به اینکه  لوایح بسیار دولت در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف نشده اما مداوم در حال تهیه طرح در مجلس هستند، افزود: باید برای حل مشکلات مردم شعار و تبلیغات و اینکه چه کسی در آینده رئیس جمهور می شود، کنار گذاشته شود و به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره لزوم رعایت پروتکل های اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا و حضور رئیس مجلس در بخش بیماران کرونایی یکی از بیمارستان های تهران، تاکید کرد: پروتکل ها برای همه تعیین و ابلاغ شده است و وزارت بهداشت عدم رعایت این پروتکل ها در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون ها را در نامه ای به مجلس اعلام کرده است.

واعظی افزود: ستاد ملی مقابله کرونا نمی تواند روزانه با نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی بر سر رعایت یا عدم رعایت پروتکل ها درگیری داشته باشد و وقتی مقام معظم رهبری بیش از هر فرد دیگری در کشور این پروتکل ها را رعایت می کنند، همه مردم و مسئولان ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در خرداد سال جاری معاون بهداشت وزارت بهداشت به همه بیمارستان ها اعلام کرده که ملاقات با بیماران کرونایی ممنوع است و این ممنوعیت برای همه وجود دارد، حال اگر فردی رعایت نمی کند خود آن فرد مسئول کار خود است اما اینکه بخواهد در جلسه ای، رئیس دو قوه دیگر را مبتلا کند، کار درستی نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره وضع جریمه برای عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و اجباری شدن ماسک در کشور از روز شنبه، گفت: دولت با توجه به اهمیت سلامت برای مردم  از روز اول تلاش کرد تا حد ممکن با روشنگری و تبلیغات صداوسیما و رسانه ها کار را به پیش ببرد و به دنبال جریمه نبودیم، اما شرایط امروز به گونه ای است که چاره ای جز تشدید نظارت ها و اعمال محدودیت های جدید نداریم.

واعظی با بیان اینکه عدم رعایت پروتکل ها به ایجاد مزاحمت برای سلامتی مردم منجر می شود، افزود:در جلسات آتی ستاد کرونا درخصوص اعمال مجازات و محدودیت های جدید تصمیم گیری خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش قیمت ها از جمله حمل و نقل عمومی، گفت: همه بخش ها باید مراقبت کنند تا قیمت ها افزایش نیابد البته شورای شهر ها مقررات و سازوکارهای خاص خود را دارند اما دولت معتقد است باید تلاش شود تا زمان ایجاد گشایش برای مردم از هر لحاظ و ساماندهی وضعیت صادرات نفتی و غیر نفتی همین قیمت ها حفظ شود.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص وجود تفاوت دیدگاه میان گروه های اصلاح طلب، گفت: بین اصلاح طلبان اختلاف نظر وجود دارد و دیدگاه های آنان نسبت به دولت یکی نیست برخی حامی هستند اما عده ای از ابتدا انتقاد می کردند البته آقای خاتمی و بزرگان اصلاح طلب ارتباط خوبی با دکتر روحانی دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر: