اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۲۰۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - 05 October 2020
اصول کلی رژیم غذایی در بیماران قلبی از همان اصول تغذیه سالم در جمعیت عمومی پیروی می کند. رعایت رژیم غذایی می تواند علاوه در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، نقش موثر و مفیدی در درمان بیماری قلب نیز داشته باشد. اصول رژیم غذایی در بیماران با انسداد عروق کرونری یا سابقه سکته قلبی شامل پرهیز کامل از روغن های اشباع ( مانند روغن نباتی جامد و دنبه حیوانی ) و غذاهای پر کلسترول است.
اصول رژیم غذایی در بیماران قلبیبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، در اصول رژیم غذایی بیماران نارسایی قلبی باید از مصرف مایعات زیاد به ویژه پشت سر هم (مثلا صرف چند لیوان چای، آب و… پشت سر هم ) پرهیز شود و  همچنین در موارد پیشرفته رژیم سختیگرانه‌ترى در مورد حذف کامل نمک از غذا  (کمتر از ۲گرم نمک در روز) نیاز است.

علاوه بر رعایت الگوی سالم تغذیه ، حذف مواد محرک مانند چای پررنگ یا کهنه دم ( بعد از ۱۰-۱۵دقیقه دم کردن چای ، در صورت عدم جدا کردن تفاله چای از قوری، چای کهنه دم تلقی می شود.) ، قهوه و نسکافه، شکلات ، ادویجات تند و فلفل و …ضروری است.

اگر می‌خواهیم به یک هدف خاص برای مثال کاهش فشارخون یا کاهش سطح کلسترول خون یا کنترل دیابت و کاهش وزن برسیم،  جهت نیل به این هدف و در طراحی یک برنامه مطلوب غذایی، با پزشک خود مشورت کنیم.

در منابع معتبر علمی توصیه شده برای سلامتی کلی هرگز الکل مصرف نشود. الکل کالری زیادی دارد که منجر به چاقی و افزایش وزن می‌شود، فشارخون را بالا ‌برده، سطح تری‌گلیسیریدهای را افزایش می‌دهد و سبب  بیماری دیابت می شود. بنابراین می‌تواند منجر به سکته قلبی و  مغزی، آسیب عضلات قلبی (کاردیومیوپاتی) و اختلالات ریتم قلبی (آریتمی) شود.

هرروز مقدار کالری‌ دریافتی را با مقدار کالری‌که می‌سوزانیم، متعادل کنیم. وزن خود با واحد کیلوگرم را درعدد ۷/۶ ضرب کنیم. حاصل ضرب نشان‌دهنده میزان کالری‌است که روزانه با فعالیت متوسط می‌سوزانیم. اگر فعالیت بسیار اندکی دارید، بجای عدد ۷/۶وزن خود را در عدد ۸/۵ضرب کنید.

150 دقیقه فعالیت فیزیکی با شدت متوسط طی هفته به سلامت قلب و عروق کمک می کند

بنابراین گزارش، دکتر مرجان عجمی مسوول ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اعلام کرد: کنترل وزن یکی از اصول مهم حفظ سلامتی است به طوری که 75 دقیقه فعالیت فیزیکی شدید  یا 150 دقیقه فعالیت فیزیکی با شدت متوسط طی هفته به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

وی گفت: داشتن یک الگوی غذایی و سبک زندگی سالم، بهترین روش مبارزه با بیماریهای قلبی و عروقی است که باید گام های ساده ای را برداریم تا به سبک زندگی سالم نزدیک تر شویم و شاهد فواید آن  برای سلامتی و بخصوص سلامت قلب و عروق خود باشیم.

وی با اشاره به اینکه کنترل وزن یکی از اصول مهم برای حفظ سلامتی است و 150 دقیقه فعالیت فیزیکی شدید در هفته می تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند، افزود: یک رژیم غذایی سالم، بر مصرف میوه ها، سبزی ها، غلات کامل، حبوبات و مغزها، مصرف گوشت های سفید مانند مرغ(بدون پوست) و ماهی، لبنیات کم چرب تاکید دارد و بهتر است مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده (مثل انواع سوسیس و کالباس)، اقلام غذایی حاوی کربوهیدرات تصفیه شده بالا (مثل انواع کیک و شیرینی)، قند و شکر محدود شود.

مسئول ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: روغن های مایع گیاهی مثل کانولا، آفتابگردان و زیتون که منبع خوب اسید های چرب غیر اشباع هستند به جای روغن حیوانی، کره پاستوریزه و دنبه که سرشار از اسیدهای چرب اشباع بوده است، باید استفاده شوند. مصرف روغن های نیمه جامد گیاهی مانند کره گیاهی که حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند، برای حفظ سلامت قلب و عروق باید به حداقل برسد.

عجمی بر محدودیت مصرف غذاهای پر نمک، گوشت قرمز، انواع شیرینی جات، قند و شکر و کربوهیدرات های ساده در رژیم غذایی تاکید کرد و گفت: ما باید بدانیم دریافت کالری اضافی ناشی از چربی های اشباع و شکر به همراه نمک زیاد و غلات تصفیه شده نه تنها موجب افزایش چاقی و اضافه وزن می شود بلکه خطر ابتلا باعث فشار خون، اختلالات چربی خون، مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. بنابراین مصرف این گونه غذاهایی که صرفا کالری زیادی دارد و مواد مغذی در آن ها کمتر است باید در رژیم غذایی روزانه محدود شود.

وی در ادامه به کاهش فشار خون اشاره کرد و بیان داشت: برای کاهش فشار خون بهتر است دریافت سدیم به کمتر از 2300 میلی گرم طی روز ( 1 قاشق چایخوری نمک حدود 6 گرم) برسد یا حتی برای کنترل بهتر فشار خون مصرف نمک طی روز به نصف قاشق چایخوری کاهش یابد.

مسئول ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور افزود: مصرف میوه ها و سبزیجات برای سلامت قلب و عروق بسیار موثر است. این گروه از موادغذایی نه تنها فیبر خوبی را برای بدن فراهم می کند بلکه حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و رنگدانه های گیاهی(فیتوکمیکال ها) گوناگونی هستند و در عین حال کالری کمی دارند و به حفظ و ارتقای سلامت کمک می کند.

عجمی بر مصرف ماهی حداقل دوبار در هفته  بخصوص انواع ماهی های چرب که حاوی اسید های چرب امگا3 هستند مثل ماهی سالمون تاکید کرد.

وی درباره مصرف غذا در رستوران و خارج از منزل اظهار داشت: بهتر است حتی الامکان غذا در منزل صرف شود چون معمولا در رستوران ها میزان وعده غذایی که برای یک نفر درنظر می گیرند بیش از میزان موردنیاز است و اندازه غذا گاهی برای 2 یا 3 نفر مناسب است شاید که بهتر است توجه ویژه ای به آن شود. از طرف دیگر در کنار غذا، اشتها آورها و دورچین هایی فراتر می دهند(مثل چیپس سیب زمینی) که چربی و نمک بالایی دارد. بنابراین کالری زیاد به غذا اضافه می شود و در عین حال مصرف چربی و نمک هم بالا می رود که مجموع این عوامل اگر به دفعات تکرار شود می تواند زمینه ساز بروز بیماری های مزمنی همچون بیماری های قلب و عروق شود.

مسئول ترجمان دانش انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی در ادامه به میزان دریافت شکر به طور روزانه اشاره کرد و افزود: بهتر است میزان دریافت شکر برای مردان طی روز کمتر از 9 قاشق چایخوری معادل 36 گرم  و برای خانم ها کمتر از 6 قاشق چایخوری معادل 25 گرم باشد. البته منظور از شکر فقط قند و شکر نیست بلکه سایر شیرین کننده ها مثل مالتوز، ساکاروز، شربت ذرت حاوی فروکتوز بالا که در شیرینی جات و با نوشیدنی های شیرین( مثل انواع کیک، کلوچه، آب نبات و آب میوه) استفاده می شود، بهتر است محدود شود.

وی با بیان اینکه  برای بیماران مبتلا به فشار خون و مشکلات قلبی- عروقی پیروی از اصول سبک زندگی سالم یک اولویت است، گفت: سبک زندگی سالم بر رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادل فعالیت فیزیکی سالم و مستمر تاکید می کند.

عجمی در پایان یادآور شد: علاوه بر تبعیت از الگوی غذایی سالم، داشتن فعالیت فیزیکی کافی، کنترل وزن و پیشگیری از افزایش وزن، چاقی و سیگار نکشیدن به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند.



نام:
ایمیل:
* نظر: