اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۰۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - 30 September 2020
رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت :
رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 99 درصد خانواده های ایرانی از سالمندان خود مراقبت می کنند، گفت:از 8 میلیون نفر جمعیت سالمند در کشور کمتر از 20هزار نفر آنها در آسایشگاه ها قرار دارند که در این خصوص برنامه های با محتوای آموزشی برای خود مراقبتی و سالمندیاری در خانواده ها تدوین شده است.

99 درصد خانواده های ایرانی از سالمندان خود مراقبت می کنندبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، محسن شتی رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت به مناسبت روز سالمند در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: براساس سرشماری آمار سال 95 جمعیت سالمندی کشور ذر 40 سال گذشته 10 درصد شده و با بررسی های صورت گرفته این آمار در سال 1420 به 20 درصد می رسد که این نشان از افزایش جمعیت سالمندی در کشور است.

شتی ادامه داد: این در حالی است که در کشور های پیشرفته هر 100 سال فرصت 2 برابری جمعیت سالمندی را دارند و انها دارای منابع و زیر ساخت های لازم هستند درحالی که ما وضعیت مطلوبی در خصوص مراقبت از سالمندان نداریم البته در 40 سال گدشته وضعیت به گونه ای بوده که سن امید به زندگی به بالای 70 سال رسیده و باید به سمت سالم پیر شدن حرکت کنیم.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شروع سن سالمندی در کشور ما از ۶۰ سال است، گفت: البته در کشورهای پیشرفته ۶۵ سال به بالا را در گروه سالمندان تلقی می‌کنند. 

ابلاغ سندملی سالمندی در کشور

وی گفت: سالمندی سالم اتفاق نمی افتد مگر اینکه سبک زندگی سالمی را پیش بگیریم که در این راستا نظام سلامت سندملی سالمندان را ابلاغ کرده و در طول سال گذشته اقدامات موثری برای ارائه خدمت به سالمندان طراحی و اجرا نموده است.

99 درصد خانواده های ایرانی از سالمندان خود مراقبت می کنند

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر اینکه خانواده ها چگونه می توانند از سالمندان خود مراقبت کنند و چه برنامه ای در این خصوص تدوین شده است؟ گفت:خوشبختانه  99 درصد خانواده های ایرانی از سالمندان خود مراقبت می کنند و کمتر از 20هزار نفر آنها در آسایشگاه ها قرار دارند که در این خصوص برنامه های با محتوای آموزشی برای خود مراقبتی و سالمندیاری در خانواده ها تدوین شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸ میلیون سالمند در کشور زندگی می‌کنند، اظهار کرد: این افراد با مراجعه به مراکز ما می‌توانند خدمات مراقبتی را به شکل رایگان دریافت کنند.

کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی سالمند «کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» ، گفت: در روزهای ابتدایی شیوع کروتا که توصیه اصلی ستاد ملی مقابله با کرونا ماندن در خانه بود، مراقبت‌های از راه دور شکل گرفت و دو دوره غربالگری تلفنی برای سالمندان را انجام دادیم.

شتی ادامه داد: دور سوم غربالگری سالمندان در حال انجام است. در این غربالگریها شرایط و علائم سالمندان مورد پرسش قرار می‌گیرد و در صورتی که علائم کرونا را داشتند برای مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته دعوت می‌شوند تا اقدامات لازم تشخیصی و درمانی ارائه شود. مراقبت‌هایی برای فشارخون، چربی خون، دیابت، خطر سقوط، سرطان‌های شایع، افسردگی، مراقبت از تغذیه و... به عنوان بسته خدمت به صورت رایگان در مراکز جامع سلامت، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشتی به سالمندان ارائه می‌شود.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت تاکید کرد: بیماری کرونا در تمام دنیا توانست خدمات بهداشتی و درمانی را تحت تاثیر قرار دهد، اما توصیه ما در مدت اخیر، برقراری خدمات به افراد نیازمند به خدمات فوری با شرط نوبت‌دهی در زمان‌های خلوت به سالمندان بود تا با ازدحام و افزایش خطر ابتلا مواجه نشوند.

وضعیت مراکز نگهداری شبانه روزی در خصوص کرونا

 شتی درخصوص آسایشگاه ها و مراکز نگهداری شبانه روزی از سالمندان، گفت: این مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی است و همه‌ آنها تماما غیر دولتی هستند یعنی یا در خصوصی و یا خیریه هستند. در این مراکز طیفی از افراد ساکن هستند و تنها به حضور سالمندان ختم نمی‌شود؛ از سوی دیگر سالمندان ساکن در این آسایشگاه‌ها نیز جمعیت کمی از سالمندان کشور هستند و حتی یک درصد سالمندان کشور هم در این آسایشگاه‌ها نیستند.

وی افزود: البته در همین درصد اندک نیز افرادی وجود دارند که به بیماری‌های مختلف مبتلا هستند و همین موضوع سبب شده تا در خصوص ابتلا به کرونا نیز بیش از سایرین در خطر باشند. بنابراین با جمعیت کم اما پرخطری مواجه هستیم.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت ادامه داد: پس از مشاهده اولین موارد بیماری کرونا در کشور فورا کمیته علمی مشترکی با سازمان بهزیستی متشکل از متخصصین مختلف سلامت سالمندی، سلامت روان، متخصص عفونی و... تشکیل دادیم و دستورالعملی علمی و اجرایی برای پیشگیری و کنترل کووید۱۹ نوشته شده و ابلاغ شد. چک‌لیست نظارتی این دستورالعمل نیز آماده شد.

شتی با اشاره به رصد دقیق کرونا در مراکز نگهداری شبانه روزی تاکید کرد: پس از ابلاغ دستورالعمل‌ها اقدامات آموزشی و پیشگیرانه آغاز شد و آمار روزانه موارد مثبت و مشکوک کرونا در سامانه‌های ما و بهزیستی ثبت می‌شود و به دنبال آن به محض آنکه آمار در مرکزی افزایش پیدا می‌کرد فورا تیم‌های مشترکی به مرکز مراجعه کرده و نقص یا مشکل را برطرف می‌کنند.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه وضع مراکز نگهداری شبانه روزی در کشور ما از بسیاری از کشورهای دیگر بهتر است. در کنار موارد ذکر شده با همراهی بهزیستی به دنبال تدوین دستورالعملی برای استاندارسازی ارائه خدمات به سالمندان هم هستیم.

 راه‌اندازی دانشکده‌ای ویژه سالمندان بزودی

وی افزود: سایر کشورها پروژه‌ای تحت عنوان «دانشکده سالمندی» دارند که سالمند می‌تواند بنابر علاقه خود مباحثی را بیاموزد. این طرح با همکاری شهرداری تهران و وزارت علوم قرار است در دانشگاه علوم پزشکی تهران به شکل پایلوت اجرایی شود.

گیلان سالمندترین استان کشور است

رئیس اداره سلامت سالمندان ادامه داد: استان گیلان سالمندترین استان کشور است. در این استان کاری را با مدل بومی دنبال می‌کنیم که دستگاه‌ها کنار هم قرار گیرند تا ببینیم چگونه می‌توانیم با هماهنگی پاسخگوی نیاز سالمندان باشیم. سالمند تنها نیاز بهداشتی - درمانی ندارد بلکه نیاز رفاهی هم دارد.

 درصد بیشتری از سالمندان کشور زنان هستند

وی در ادامه با تاکید براینکه جمعیت سالمندی کشور با مسائل و مشکلات عدیده ای مواجه هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، گفت: جمعیت زنان سالمند کشور بیشتر از مردان و  بیشتر تنها زندگی می‌کنند که لازم است از آنها حمایت شود.

دریافت واکسن آنفولانزا برای سالمندان 

 شتی در پاسخ به سوال دیگر عصرپرس مبنی براینکه چه اقدامی برای تزریق واکسن آنفولانزا برای  سالمندان صورت گرفته؟ گفت: در مراکز بهداشتی واکسن آنفولانزا به صورت رایگان در اختیار افراد در معرض خطر قرار می گیرد و خانواده های سالمندان نیز می توانند با در دست داشتن کارت ملی به داروخانه ها مراجعه و  نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.




خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: