اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۰۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - 24 September 2020
وزیر نیرو خبر داد:
وزیر نیرو با اشاره به حضور ۵۳ نفر از ۱۰ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای و ۱۶ کشور جهان در یازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری که امروز به میزبانی تهران برگزار شد، از تصمیم اعضای این شورا برای ایجاد مرکزی به منظور استفاده‌ از آب‌های غیرمتعارف خبر داد.
تصمیم‌ شورای حکام آب برای ایجاد مرکزی در ارتباط با استفاده از آب‌های غیر متعارفبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان در پایان برگزاری یازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری که با حضور مقامات عالی‌رتبه 16 کشور و 10 سازمان بین‌المللی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در جمع خبرنگاران یادآوری کرد: اوایل دهه ۸۰ شمسی، ما با تصویب مجمع عمومی یونسکو که رای همه کشورها را داشت، مرکز مدیریت آب شهری را در تهران تاسیس کردیم و از کشورهای همسایه، منطقه و هم‌اقلیم و همه سازمان‌های بین‌المللی که علاقه‌مند به مشارکت در حل مسائل آب منطقه بودند دعوت کردیم به عضویت شورای حکام این مرکز در آیند و طی سال‌هایی هم پروژه‌های خوبی اجرا شد.

وی افزود: مدتی، فعالیت این مرکز کم شده بود ولی مجددا با پیگیری‌هایی که انجام شد از یکی دو سال پیش به وضعیت فعال خود بازگشت و پارسال شورای حکام مرکز دوباره در سطح بالایی در تهران تشکیل شد، امسال هم قرار بود در شهر دوشنبه تشکیل شود که به دلیل بیماری کووید ۱۹ این امکان فراهم نشد و ما انتخاب منحصر به فردی داشتیم که جلسه شورای حکام را از طریق ویدیوکنفرانس برگزار کنیم. به لحاظ مسائلی که توسط دبیرخانه و خود مرکز باید دنبال می‌شد طبیعتا برگزاری آن در تهران سهل‌تر از نقاط دیگر بود.

اردکانیان اظهار داشت: بنابراین امروز، این شورا با حضور ۵۳ نفر از شرکت‌کنندگان از ۱۰ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای و ۱۶ کشور برگزار شد. ۹ کشور در سطح وزیر به طور عمده از کشورهای همسایه اعم از قطر، عراق، سوریه، آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان و تعدادی هم در سطح معاونان وزرا شامل عمان، ترکیه و ارمنستان و تعدادی دیگر در سطح مدیران میانی شامل هندوستان و ازبکستان و از کشورهای اروپایی هم جمهوری فدرال آلمان و سوئیس در قالب سازمان‌های تخصصی‌شان که در پروژه‌های مرکز مشارکت دارند و در عین حال از سازمان جهانی هم خواروبار، سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو)، سازمان جهانی هواشناسی، بانک توسعه اسلامی در جده و سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) و برنامه همکاری جهانی آب و تعدادی دیگر از سازمان‌های مختلف از کشورهای دور و نزدیک در این شورا حضور داشتند.

وزیر نیرو ادامه داد: شرایط کووید ۱۹ با وجود همه محدودیت‌هایش، این امکان را هم فراهم کرده که همه کسانی که علاقه‌مند به شرکت در این رویداد هستند به راحتی می‌توانند مشارکت کنند. در خیلی از این اجلاس‌ها به دلیل مشکلات ناشی از رفت و آمد، صدور به‌موقع ویزا، هزینه‌های سفر و نظایر این‌ها با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود که بعضا برخی از علاقه‌مندان را از شرکت محروم می‌کند که اکنون شرایط مهیا است.

اردکانیان افزود: جلسات دو جانبه با برخی وزرای شرکت کننده در اجلاس پیرامون مسائل مورد علاقه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای خاص خواهم داشت که به قرار اطلاع تاجیکستان و سوریه از جمله این کشورها هستند.

وی ادامه داد: آنچه در جلسه امروز نسبت به آن تصمیم گرفته شد یکی گزارش پروژه‌های سال قبل بود؛ خوشبختانه دو پروژه مطابق به نتیجه رسید که یکی بحث ارتقای آگاهی‌های عمومی در زمینه تغییر اقلیم بود که نتایج آن از طریق مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری قابل ارائه است و دیگری کارگاه آموزشی بود که در موضوع تغییر اقلیم در شهر مسقط عمان برگزار شد.

 وزیر نیرو با بیان اینکه تعدادی دیگر از پروژه‌هایی که امروز در مورد آنها تصمیم‌گیری شد تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی انجام خواهد شد، گفت: این‌ها سه پروژه است که یکی وضعیت بهبود کیفیت منابع آب است که هم از ایران، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و هم مرکز تغییر اقلیم آلمان همکاری خواهند داشت. دو پروژه دیگر هم یکی با مشارکت مهندسی و مالی سوئیس در بحث فعال شدن استارتاپ‌های بخش آب و دیگری در خصوص مدیریت منابع آب در شرایط آینده است که در قالب کارگاه‌های آموزشی و وبینارها برگزار می‌شود.

وی گفت: در مورد تعدادی پروژه هم تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی در زمینه آب و فاضلاب تصمیم‌گیری شد؛ یک پروژه برای پایش خشکسالی منطقه‌ای است که ترکیه و همچنین سازمان جهانی هواشناسی علاقه‌مندی خود را برای همکاری در این پروژه نشان دادند. در خصوص ارتقای مهارت تکنسین‌های آب شهری هم روی یک دوره آموزشی توافق شد که توسط برنامه توسعه سازمان ملل، همچنین سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو که دبیرخانه دائمی آن در تهران است و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار شود.

اردکانیان گفت: ارمنستان هم که به تازگی به مرکز پیوسته‌ پروژه‌هایی را پیشنهاد داد؛ هم در زمینه افزایش راندمان سیستم‌های آبیاری و هم ساز و کارهای مالی اجرای تصفیه‌خانه‌های آب که قرار است این پروژه‌ها مسیر خود برای نهایی شدن را طی کنند.

 وزیر نیرو ادامه داد: این مرکز و شورای حکام در عین حالی که پروژه‌هایی را در جهت حل و فصل مسائل خاص آب و فاضلاب شهری کشورهای عضو برگزار می‌کند، اما اهمیت بیشتر آن، چتری است که به مرکزیت تهران و جمهوری اسلامی ایران بر سر کشورهای منطقه بر سر موضوع حساس و مهم آب گسترده است.

وی گفت: ما امروز همچنین تصمیم گرفتیم که در یکی از کشورهای منطقه که تاکنون پیشنهادی به طور مشخص نهایی نشده و اظهار علاقه از ناحیه برخی کشورها نظیر قطر وجود دارد، مرکزی را در ارتباط با آب‌های غیر متعارف که هم شامل آب‌های شور اعم از بحث آب شیرین‌کن‌ها و نیز استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده و دیگر انواع آب‌های غیرمتعارف متفاوت از آب منابع زیرزمینی عمیق و نیمه عمیق و مخازن سدها و رودخانه‌ها است شروع به کار کند که دانش موجود در این زمینه را بتواند در یک جا متمرکز کرده در اختیار کشورهای عضو قرار دهد.

وی افزود: از این طریق، قطعا هزینه تمام شده این قبیل آب‌ها و نهایی شدن آنها به منظور استفاده برای کشوری نظیر ایران کمتر خواهد شد که دسترسی خوبی به منابع آب‌های آزاد و منابع آب شور دارد؛ چنین مرکزی می‌تواند کمک‌حال بزرگی باشد.

وزیر نیرو گفت: طبیعتا این گردهمایی‌ها در جهت مذاکرات دو جانبه و نیز جلوگیری از بروز زمینه‌های اختلاف و تنازع در مسایل آب نقش موثری دارد و ما به عنوان کشوری که تقریبا با همه کشورهای همسایه مسائل آب مشترک و مرزی داریم و در جاهایی بالادست و جاهایی پایین‌دست هستیم، در هر قالبی چه ارتباط دوجانبه و کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی و چه پوشش‌هایی نظیر مرکزی چون مرکز مدیریت آب شهری، فرصت خوبی برای مذاکرات و همکاری بیشتر و انتقال دانش و تجربه و متقابلا برای کاهش زمینه‌های بروز اختلاف و همچنین فرصت ندادن به دیگرانی که از راه‌های دور قصد مداخله و یا احیانا استفاده از شرایط خاص خشکسالی یا سیلاب و بحث‌هایی نظیر این برای بروز برخی مشکلات منطقه‌ای دارند.

وی گفت: بدین لحاظ، فعال نگه داشتن این مرکز فرصتی است که قطعا ما آن را از دست نخواهیم داد.



نام:
ایمیل:
* نظر: