اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۲۰۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - 22 September 2020
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خبر داد:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، با اشاره به اینکه 40 درصد شبکه توزیع آب تهران بیش از 55 سال قدمت دارند، گفت: با وجود اینکه سالانه حدود 300 تا 400 کیلومتر اصلاح و بازسازی صورت گرفته اما با توجه به وجود حدود 4هزار کیلومتر شبکه فرسوده، عملا فاصله زیادی تا ایده‌آل داریم.

فرسودگی 40 درصد از شبکه آب تهرانبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمدرضا بختیاری  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در نشست خبری در پاسخ به عصرپرس مبنی بر وضعیت فرسودگی شبکه آب تهران، با بیان اینکه 40 درصد شبکه توزیع آب تهران بیش از 55 سال قدمت دارند، گفت: 9 هزار کیلومتر شبکه توزیع آب و به همین میزان شبکه جمع‌آوری فاضلاب در تهران داریم که با وجود تلاش‌هایی که در چند سال اخیر برای اصلاح و بازسازی صورت گرفته است، سالانه حدود 300 تا 400 کیلومتر بازسازی می‌شود که با توجه به وجود حدود 4هزار کیلومتر شبکه فرسوده، عملا فاصله زیادی تا ایده‌آل داریم.

بختیاری در ادامه هزینه تمام شده تولید و توزیع هر متر مکعب آب را  2500 تومان اعلام کردو گفت:  اما ما 700 تومان از مردم دریافت می‌کنیم و همین باعث شده که اکنون 40 درصد شبکه فرسوده بماند.

بیش از 3 هزار میلیارد تومان زیان انباشته در آبفای تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به کیفیت بالای آب در تهران با وجود هزینه کمی که در قبال هر متر مکعب دریافت می‌شود، گفت:  از آب سد لار 1000 تومان بابت هر لیتر آب بسته‌بندی شده دریافت می‌شود و این در حالی است که هزینه یک متر مکعب آب 3 میلیون تومان است یعنی ما این میزان آب را یک‌سه‌هزارم قیمت تمام شده در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

پایش ویروس کرونا در آب و فاضلاب تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به سوال دیگر عصرپرس مبنی بر اینکه نتیجه پایش ویروس کرونا در آب و فاضلاب تهران به کجا رسید؟ گفت: شهر تهران جزو معدود پایتخت‌های دنیا بود که کوچکترین اثری از کرونا نه تنها در آب شرب بلکه در پساب خروجی نیز نداشته است، حتی یک مورد ویروس در پساب خروجی نداشتیم، در تمامی شبکه 8دهم میلی‌گرم در لیتر کلرزنی صورت گرفته که بالاترین استاندارد آب شرب است.

حذف قبوض آب تا 3 سال آینده

وی در ادامه با  اشاره به حذف قبوض آب گفت: مقوله آب با برق متفاوت است. مواردی در موضوع قبض آب مطرح است که در کوتاه‌مدت امکان حذف آن وجود نداریم. البته تا پایان سال گذشته 30 درصد قبوض آب حذف شد و برنامه این است که نسبت به حذف مابقی اقدام و به صورت سامانه‌ای عمل کنیم.

بختیاری تصریح کرد: البته حذف قبض آب در تمامی مناطق امکانپذیر نیست زیرا قبوض آب مشترک است، اما در کل این وعده را می‌دهیم که ظرف دو تا سه سال آینده قبض آب حذف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: در مجتمع‌های مسکونی از ابتدا برای هر واحد یک کنتور تعبیه نشده بود بنابراین یک کنتور چند واحد را پوشش می‌دهد. از این پس در مذاکراتی که با نظام مهندسی داشتیم، قرار بر این است که برای هر واحد کنتور جداگانه داشته باشیم که البته در برخی مناطق کمبود فضا و فشار آب این اجازه را نمی‌دهد.

وی درباره اجرای شبکه فاضلاب در استان اظهار داشت: تا پایان سال 99 پوشش شبکه به 38 درصد خواهد رسید.

زیر ساخت های تهران متناسب با رشد جمعیت نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره وضعیت زیرساخت‌ها در استان و به لحاظ تامین و توزیع آب، گفت: در چند سال اخیر رشد جمعیت دراستان تهران بیش از انتظار بوده به طوری که تهرانی دیگر در اطراف استان تهران شکل گرفته است.

وی افزود: در غرب تهران 2.5 میلیون نفر جمعیت مستقر شده. رباط‌کریم و شهریار از برخی مراکز استان‌ها نیز بزرگتر هستند و این در حالی است که با رشد جمعیت، زیرساخت‌ها جلو نرفته است.

بختیاری افزود: شبکه آب تهران در سال 1330 طراحی شده و البته یکی از دلایل پایداری آب نیز به همین دلیل است اما به همان شکل باقی مانده و استان از غرب و جنوب‌غرب از نظر جمعیت به صورت لگاریتمی رشد کرده اما به لحاظ آب و برق و گاز، مخابرات و بهداشت مشکل دارند و این عقب‌ماندگی نیز به همین دلیل است.

 وی در ادامه با تاکید بر اینکه  تصفیه‌خانه ششم منابع آبی در غرب و شرق تهران تامین خواهد کرد ،گفت:  این مجموعه یک دستگاه غیردولتی است که عمده اعتبارات آن از منابع داخلی تامین می‌شود. اکنون اعتبارات دولتی کاهش یافته و ما به سمتی می‌رویم که از منابع و درآمدهای خودمان استفاده کنیم و دلیل آن نیز کاهش فروش نفت و لزوم اتکا به منابع داخلی است.

تامین 90 درصد اعتبارات ازمحل منابع داخلی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر ما 90 درصد از منابع داخلی استفاده می‌کنیم، گفت: بیشتر این منابع از روش BOT، BOO و ماده 56 تامین اعتبار می‌کنیم. بنابراین هیچ کدام از پروژه ها تعطیل و نیمه‌تعطیلی نیست ودر حال فعالیت هستند.

بختیاری ادامه داد: از 50 هزار میلیارد تومانی که امسال در پویش #هر هفته الف-ب ایران در نظر گرفته شده، 6000 میلیارد تومان به آبفای تهران تعلق گرفته که تقریبا تماما از منابع داخلی تامین خواهد شد.

افزایش 25 درصدی مصرف آب تهران در بحران کرونا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا، از اسفند سال گذشته بیشترین چالش را در تامین آب داشته‌ایم، افزود: از ابتدای اسفند ماه میزان مصرف آب 25 درصد افزایش یافت یعنی 600 تا 700 هزار متر مکعب در زمان پیک مصرف، آب بیشتری توزیع شد که این میزان معادل مصرف آب شرب شهر اصفهان است اما با این حال در شهر تهران حتی یک ساعت هم قطعی آب نداشتیم. در غرب و جنوب تهران قطعی مقطعی داشتیم که آن هم به دلیل قطعی برق بوده است.

تهرانی‌ها معادل  1.3برابر دریاچه چیتگر آب مصرف کردند

بختیاری با بیان اینکه نزدیک 3 میلیون و 900 هزار متر مکعب در زمان پیک، آب مصرف شد، گفت: مردم تهران امسال در زمان پیک برخلاف سال‌های گذشته که به اندازه دریاچه چیتگر آب مصرف می‌کردند امسال 1.3 برابر این دریاچه آب مصرف کردند اما در عین حال هیچگونه کاهش فشار نداشتیم و سعی کردیم کوچکترین تنشی به مردم وارد نشود .

وی درباره قطعی آب مشترکین پرمصرف تصریح کرد: قانون این اجازه را به ما نمی‌دهد اما ما فشار آب را کاهش دادیم.

60 درصد مردم تهران الگو مصرف را رعایت می کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه 60 درصد مردم تهران کاملا الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و زیر خط نرمال هستند، گفت: 20 درصد در حد نرمال، 15 درصد مشترکین پرمصرف و 5 درصد بسیار پرمصرف هستند که طبق قانون 16 درصد بیشتر از کسانی که به صورت نرمال مصرف می‌کنند باید هزینه بپردازند.

بختیاری گفت: خوشبختانه با همراهی مردم  25 درصد افزایش مصرفی که از زمان آغاز کرونا داشتیم طی سه ماه اخیر به 6 درصد کاهش یافته و این کاهش مصرف باعث شد تا بتوانیم تابستان را به خوبی سپری کنیم.

وی سرانه مصرف شهروندان تهرانی را 250 لیتر عنوان کرد و گفت: این میزان در اسفند ماه به 300 لیتر هم رسید.

افزایش 200 درصدی خدمات روستایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی را اقدامی مهم دانست و گفت: با این ادغام، کیفیت خدمت‌رسانی به روستاها بیش از 200 درصد افزایش یافته است

وی افزود: به طور مثال در روستای مرتضی‌گرد در حاشیه جنوب تهران که قبلا با تانکر آبرسانی می‌شد و کلرزنی به سختی انجام می‌شد اکنون از آب باکیفیت برخوردار شده‌اند. در جنوب‌شرق تهران طی مدت چهار ماهه به اندازه سه سال اعتبار تخصیص یافته یعنی توان شهری به کمک روستاها آمده است.

حذف آبرسانی با تانکر تا سه سال آینده

بختیاری با اعلام اینکه تا سه سال آینده آبرسانی با تانکر نخواهیم داشت، اعلام کرد: در حال حاضر تعدادی از روستاهای استان تهران تحویل آب و فاضلاب شده و برخی نیز توسط شورایاری اداره می‌شود اما همچنان جهت تحت پوشش قرار گرفتن آب و فاضلاب مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد. این تعداد روستاها همچنان به لحاظ تامین آب سالم بعضاً دچار مشکل هستند.

انتقال 240 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده به دشت ورامین

بختیاری درباره استفاده از پساب در شهر تهران اظهار داشت: در تهران یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب شرب مصرف  و 60 تا 70 درصد پساب تولید می‌شود. پیش‌بینی این است که در افق 1410، 800 میلیون متر مکعب پساب داشته باشیم.

وی افزود:  اکنون 240 میلیون متر مکعب پساب تولید شده تصفیه و به سمت دشت ورامین می‌رود و به این ترتیب آبی که از سد لتیان و ماملو جهت کشاورزی مصرف می‌شد به مصرف شرب می‌رسد یعنی معادل حق‌آبه جنوب شرق تهران را پساب در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

با افتتاح تصفیه خانه فیروز بهرام 117 حلقه چاه به نفع زمین مسدود می شود

وی ادامه داد: بزرگترین پروژه شهری به ارزش 2400 میلیارد تومان در تصفیه‌خانه فیروزبهرام هزینه شده که بنا بر این است که 190 میلیون متر مکعب به میزان پساب تصفیه شده اضافه شود که این طرح تا پایان سال افتتاح خواهد شد و به این ترتیب ظرفیت پساب تصفیه شده به 430 میلیون متر مکعب خواهد رسید و 117 حلقه چاه مسدود خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران همچنین به امضاء تفاهمنامه جهت استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز اشاره کرد و افزود: براساس تفاهمنامه با شهرداری 150 میلیون متر مکعب از پساب جهت آبیاری استفاده خواهد شد، غیر از چمن پارک‌ها که به لحاظ بهداشتی 70 تا 80 میلیون متر مکعب از آب چاه‌ها استفاده خواهند کرد، مابقی از پساب آبیاری خواهند شد یعنی 800 میلیون متر مکعب جایگزین آب کشاورزی، فضای سبز و صنایع غیرغذایی خواهد شد.

38 درصد آب تولیدی در تهران صرف آب شرب می شود

بختیاری گفت: در استان‌های دیگر 90 درصد آب تولیدی صرف کشاورزی و 6 تا 7 درصد به مصرف شرب می‌رسد اما در تهران 38 درصد مصرف آب شرب داریم که به دلیل جمعیت بالای استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تاکید کرد: با  تلاش همکاران ما تا 6 سال آینده تمامی شهر تهران از آبی با کیفیت و یکسان بهره مند می شوند اما باید اعلام کنم تنها با همراهی  و مدیریت مصرف مردم می توانیم بحران های آبی را پشت سر بگذاریم .

 

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

 


نام:
ایمیل:
* نظر: