اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۰۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۴ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - 21 September 2020
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تاکید کرد:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه با اجرای دو طرح آبی شرق و غرب تهران تا سال 1450 می توان تامین آب تهران را تضمین کرد، گفت: متاسفانه طرح آبرسانی شرق تهران یکسال و نیم است توسط محیط زیست متوقف شده و همچنین طرح انتقال آب از سد طالقان به تهران نیز 10 سال از برنامه عقب است که درصورت عدم اجرا این دو طرح استان تهران در آینده به سیستان بلوچستان از نظر تامین منابع آبی تبدیل خواهد شد.

تامین آب تهران تا 1450 با اجرای دو طرح آبی شرق و غرب تهران

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سید حسن رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در نشست خبری با اعلام اینکه وضعیت آبی استان تهران نسبت به سایر استانهای کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، گفت: استان تهران با 16 شهرستان، 33 بخش، 36 شهر و 72 دهستان کمتراز یک درصد کل کشور است.

وی افزود: 94 درصد جمعیت تهران جمعیت شهری و مابقی روستایی است و از نظر تراکم جمعیتی 20 برابر جمعیت کل کشور را دارد همچنین از نظر تجاری و خدماتی جزء استانهای اول کشور است.

رضوی در ادامه با اشاره به اینکه استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان فقیرترین استان از نظر آبی است، گفت: با توجه به تراکم جمعتی تهران، پروژه های تامین آب بسیار مهم و اساسی است و اگر دولت و مسئولین  توجه ویژه در این خصوص نداشته باشند با بحران و تنش آبی مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل شر کت آب منطقه ای تهران با تاکید براینکه طرح های زیر ساختی تامین آب استان تهران یک دهه عقب است،  ادامه داد: تولید مسکن با زیر ساخت های استان هماهنگ نیست و اگر نگاه زیر ساختی و توسعه ای نشود با مشکل جدی در آینده مواجه خواهیم شد.

رضوی افزود: مدیران تهران به تنهایی نمی توانند پروژه ها را راهبری کنند و نیازمند همکاری دستگاه های اجرایی کشورهستند .

وی در ادامه با اشاره به پایان سال آبی در کشور،گفت: میانگین بارندگی استان تهران در پایان سال آبی 461/7 بارندگی است که بیشترین بارندگی سالانه در 50 سال گذشته را تجربه کرده و به دلیل تغیر اقلیم تنوع خاصی در بارندگی ها رخ داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران، گفت: بارندگی در اردیبهشت تا خرداد 57 میلی متر بود که رکورد نیم قرن اخیر را زده و بیشترین بارندگی ها در جنوب و مرکز تهران داشته ایم که 14 درصد آن را در بخش کشاورزی، 15 درصد در بخش صنعت، 8 درصد در بخش شرب مصرف کرده و توانستیم تابستان امسال را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: نسبت به متوسط بلند مدت در 50 سال گذشته 61 درصد افزایش بارندگی‌ها را داشته ایم و بیشترین بارندگی در ایستگاه نسا سد کرج 615/4 میلی متر و کمترین بارندگی در قشلاق شمس آباد  با 166/3 میلی متر بوده است.

رضوی ادامه داد: با کاهش 2 درصدی دما در تابستان امسال کمک زیادی به بخش آب و برق شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در ادامه با اشاره به تخلیه بخشی از آب سدها در راستای مدیریت سیلاب، گفت: 1052 میلیون متر مکعب در بخش آب کشاورزی تامین آب صورت گرفته و حدود 100 میلیون متر مکعلب تخلیه سدها را داشتیم و اگر در پاییز نیز بارندگی نرمالی داشته باشیم تا پایان سال با همکاری خوب مردم مشکلی در تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت نخواهیم داشت.

رضوی در خصوص لایروبی و ساماندهی رودخانه های تهران، گفت: تا کنون 1754 هکتار از اراضی دولت سند دریافت کرده اند و در آینده نزدیک نیز سند رودخانه های تهران را پیگیری کرده و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری لایروبی و ساماندهی این رودخانه ها را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امسال و سال گذشته در بحث ساماندهی رودخانه ها 320 کیلومتر و سرشاخه رودخانه ها 22 کیلومتر لایه روبی و رسوب زدایی صورت گرفته همچنین 66 کیلومتر از نقاط حساس بازگشایی شده است .

وی ادامه داد: با تفاهم نامه ای که باشهرداری بسته شده در راستای مهار سیلاب در تهران و کاهش استفاده از آب شرب برای فضای سبز تا 5  سال آینده تامین آب فضای سبز شهرداری با پساب جایگزین خواهد شد.

بیشترین فرونشست  ها در شهریار و دشت ورامین قرار دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در ادامه با تاکید بر اجرای طرح تعادل بخشی در شهر تهران، گفت: در راستای طرح تعادل بخشی  در شهر تهران بیشترین حجم آب را از آب های سطحی تامین کرده و در دوبخش دشت ورامین و شهریار که با مشکل فرونشست مواجه هستند مصرف آب زیر زمینی را کاهش داده و بیشتر از آب های سطحی استفاده می کنیم.

رضوی گفت: استفاده از آب های زیر زمینی با 25 درصد و آب های سطحی 75 درصد می‌باشد که سال گذشته با تمام تلاش توانستیم به 30و 70درصد برسیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل برج سازی های غیر متعارف حجم انبوهی از جمعیت در منطقه 22 ساکن هستند، گفت: همین موضوع باعث شده تا برای تامین آب ساکنان این منطقه متکی به منابع آب زیر زمینی شویم .

20 هزار چاه غیر مجاز در استان تهران تعیین تکلیف می شوند

رضوی در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه چه تعداد چاه غیر مجاز تا پایان سال پروانه دریافت می‌کنند؟ و چه برنامه ای برای ساماندهی این چاه ها دارید؟ گفت: در حال حاضر 50 هزار حلقه چاه مجاز و به همین میزان چاه غیر مجاز در تهران وجود دارد که با برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال 20 هزار حلقه چاه ساماندهی و پروانه دار خواهند شد.

وی ادامه داد: با قانونی کردن چاه های غیر مجاز جلوی برداشت های بی رویه را خواهیم گرفت  و مردم می توانند در صورت نیاز با مبلغی بین 1 و نیم تا 4 میلیون تومان چاه های خود را مجوز دار کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر نصب کنتور هوشمند در راستای حذف اضافه برداشت چاه های مجاز، گفت: در سه سال گذشته سالانه 400 حلقه چاه از کنتور هوشمند استفاده شده و امسال نیز به دلیل تحریم ها و مشکلات تولیدی کنتورهای هوشمند تنها 93 حلقه چاه را هوشمنده کرده ایم .

وی افزود: با نصب کنتور هوشمند در چند سال گذشته از 30 میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب جلوگیری کرده و 210 حلقه چاه را مسلوب کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در ادامه با اشاره به اینکه اجرای طرح تصفیه خانه ششم نمونه بارزی از موفقیت در تحریم هاست ، گفت: مهم ترین طرح های آبرسانی این شرکت، طرح آبرسانی از شرق تهران با تصفیه خانه ششم است که با کمک 100 میلیارد تومانی از محل تبصره های قانونی شورای شهر تهران در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سد طالقان از سال 80 در حال اجراست که آخرین سازه جاده دسترسی آن به اتمام رسیده است.

ماهی خال قرمز طرح علاج بخشی لار را متوقف کرد

رضوی با تاکید براینکه مهمترین آبرسانی شرق تهران یکسال و نیم است توسط محیط زیست متوقف شده است، گفت: محیط زیست به خاطر ماهی خال قرمز طرح علاج بخشی سد لار را متوقف کرده و امیدواریم به زودی با اصلاح طرح بتوانیم آن را اجرای کنیم .

تامین آب تهران تا 1450 با اجرای دو طرح آبی شرق و غرب تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ادامه داد:از دیگر طرح های مهمی که می توانند تا سال 1450 تامین آب تهران را تضمین کنند انتقال آب از طالقان به تهران است که  10 سال از برنامه عقب افتاده که درصورت عدم اجرا این دو طرح در آینده تهران به سیستان بلوچستان از نظر منابع آبی تبدیل خواهد شد.

رضوی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد از پروژه های آب منطقه ای از محل فروش اموال و مناقصه اموال شرکت صورت گرفته، گفت: کل هزینه پروژه های این شرکت 6 هزار میلیارد تومان است.

 

 

 

خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: