اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - 15 September 2020
ربیعی با تاکید بر این که افراد در معرض خطر بیماری در اولویت اعطای واکسن آنفلوآنزا خواهند بود، ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه مکلف به تامین بودجه شد و وزارت بهداشت و درمان نیز برنامه‌ریزی توزیع عادلانه واکسن را پیگیری می‌کند.
اولویت اعطای واکسن آنفلوآنزا با گروههای در معرض خطر
به گزارش عصرپرس، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران، با اشاره به مصوبات جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: براساس این مصوبه مقرر شد تا سازمان برنامه و بودجه اعتبارات برای تهیه واکس آنفولانزا را تعیین کند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در توزیع عادلانه آن نظارت داشته باشد.

ربیعی تاکید کرد: در توزیع واکسن آنفولانزا اولویت با افراد در معرض ریسک خواهد بود.
سخنگوی دولت گفت: سال گذشته یک میلیون ۸۰۰ هزار واکسن آنفولانزا در کشور تهیه و توزیع شد و این رقم برای امسال ۱۶ میلیون پیش بینی شده است.

همکاری سران سه قوه ضرورت این دوره تاریخی است

سخنگوی دولت بر تعامل و همکاری سران سه قوه با عنوان یک ضرورت در این دوره تاریخی تاکید کرد.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه اخیر سران سه قوه گفت​:​در این جلسه موضوعات مختلفی از جمله امنیت و افزایش سرمایه گذاری و رفع موانع و مشکلات سرمایه گذاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سران سه قوه بر گسترش صادرات و همکاری اقتصادی به ویژه با کشور‌های منطقه و بازگشت ارز حاصله از صادرات به کشور تاکید کردند.

ربیعی افزود: مسائل بازار ارز، بورس و کاهش تورم موضوعات دیگری بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

سخنگوی دولت همچنین گفت: یکی دیگر از موضوعات این جلسه مسائل منطقه و حضور آمریکا و نفوذ رژیم صهیونیستی در برخی کشور‌های منطقه بود که در مورد آن گفتگو شد.

ربیعی افزود:​ هر سه سران قوا درباره شرایط سخت کشور واقف هستند و برای بهبود کشور تلاش می‌کنند.

اصلاح آئین نامه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی
سخنگوی دولت گفت: به منظور تامین نظر مجلس شورای اسلامی آئین نامه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اصلاح شد. 

ربیعی در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران، افزود: چندی پیش اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصویب شد که آیین نامه آن در کش و قوس قرار گرفت، در نهایت در جلسه اخیر هیات دولت، برای تامین نظر مجلس شورای اسلامی، آیین نامه آن اصلاح شد. امیدوارم با این اصلاح، فرزندان به حقوق خود برسند و به این مطالبه پاسخ داده شود.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: ستاد ملی مدیریت کرونا به وزارت علوم اجازاه داد تا برای جلوگیری از تجمع در برگزاری و تردد عوامل اجرایی در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ برای رشته محل‌هایی که تعداد داوطلب در آن‌ها در سال ۱۳۹۸ کمتر از ظرفیت است، پذیرش دانشجو بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی و معدل تراز شده مقطع کارشناسی به صورت متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام شود.

وی تصریح کرد: از این هفته سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با حدود سه میلیون و پانصدهزار دانشجو شروع شد و تا اواخر مهرماه کلیه ورودی‌های جدید آموزش عالی در کلیه مقاطع تحصیلی اعلام خواهند شد. آغاز به کار دانشگاه‌های ما در شرایط کرونا تجربه‌های جدیدی پیش روی ما است.

ربیعی همچنین گفت: ارتقا آموزش و مبارزه با کرونا را دولت و جامعه ما از سال تحصیلی گذشته تجربه کردند و امسال نیز با تجربه بدست آمده سال تحصیلی را آغاز کردیم.

سخنگوی دولت افزود: قبل از سال ۹۸کمتر از نیم درصد دانشجویان و تعداد انگشت شماری از دانشگاه‌ها تحت پوشش آموزش الکترونیکی بودند، اما امروز پیش از ۹۰ درصد مراکز آموزش عالی ما تحت آموزش غیرحضوری قرار گرفته اند.

وی گفت: ترم جدید دانشگاه‌ها با محوریت آموزش ترکیبی آغاز به کار کرد و، چون امکانات دانشگاه‌ها متفاوت است، نحوه چگونگی آموزش ترکیبی به دانشگاه‌ها واگذار شده است؛ و تمام تلاش نظام آموزشی این است که ترم تحصیلی دانشجویان براساس نظم آموزشی به پایان برسد.

ربیعی تصریح کرد: همچنین مبارزه با کرونا اساسا یک موضوع علمی است. بدون دستاورد‌های علمی و آموزشی نمی‌توانستیم و نمی‌توانیم این سطح از تاب آوری را در مقابله با کرونا داشته باشد.

سخنگوی دولت افزود: انتظار از دانشگاه‌ها است که در دروان بحران ها، تحریم و کرونا ضمن افزایش ظرفیت‌ها و دانش افزایی به نیاز‌های جامعه پاسخ دهند. ضمن تبریک به جامعه دانشگاهیان کشور، برای دانشجویان، استادان و مربیان عزیز کشور آرزوی موفقیت دارم.

وی در ادامه گفت: در ابتدای هفته خبر درگذشت ناگوار عالم جلیل القدر حضرت آیت الله صانعی موجب حزن و ناراحتی شد. وی هم از پیشگامان مبارزه و نهضت بود و هم مورد اعتماد و محبت فراوان رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری قرار داشت. مجاهدت‌های خالصانه و پژوهشگرانه در گشودن باب اجتهاد و ساده زیستی و منش همراه با تواضع و دردمندی و درد آشنایی از وجود شخصیتی وی بود و این ضایعه را تسلیت عرض می‌کنم.

طرح فروش سلف نفتی؛ در دستور کار دولت

سخنگوی دولت گفت: طرح فروش سلف نفتی همچنان در دستور کار دولت است و آن را دنبال می‌کند.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود این طرح را در شمار طرح‌های مهم توصیف کرد و افزود: این طرح مردم را با هزینه اندک صاحب سرمایه می‌کند و نقدینگی هم در جامعه کم می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه طرح فروش سلف نفتی امکان سرمایه گذاری جدید را بیشتر می‌کند تاکید کرد: این طرح با وجود اشکالات جزیی که درباره آن مطرح شده مفید و همچنان در دستور کار دولت است.

ربیعی گفت: برای تحلیل درست مسائل اقتصادی باید همه شرایط بین المللی و داخلی را با هم ببینیم و بر همین اساس طرح فروش سلف نفتی در شرایط فعلی مفید است.

وی با اشاره به سخنان معاون اول رئیس جمهور درباره این طرح افزود: من امروز صبح با آقای جهانگیری صحبت کردم و نظر ایشان هم این بود که به رغم وارد شدن برخی اشکالات و ضرورت بحث درباره آن این طرح همچنان در دستور کار دولت است.

ربیعی گفت: قرار بود این طرح به شکل دیگری اجرا شود، اما نظر‌های مختلف در حال بررسی است.

وی از رسانه‌ها خواست در انعکاس سخنان معاون اول رئیس جمهور هم به اظهارات سخنگوی دولت استناد کنند.
 
برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، اقدامی ننگین و خفت بار از سوی بحرین

سخنگوی دولت گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت اعلام برقراری روابط دیپلماتیک میان بحرین و رژیم صهیونیستی، آن را اقدامی ننگین و خفت بار از سوی بحرین می‌داند که آرمان فلسطین و چندین دهه مبارزات و تحمل رنج و مصیبت مردم فلسطین را در قربان گاه انتخابات آمریکا ذبح می‌کند. 

ربیعی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران به توافق جدید بین یکی دیگر از کشور‌های حوزه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: بدون تردید مردم مظلوم و حق طلب فلسطین و مسلمانان آزاده جهان هرگز عادی سازی روابط با رژیم غاصب و یاغی اسرائیل را نخواهند پذیرفت و این اقدام ننگین در حافظه تاریخی ملت مظلوم و ستمدیده فلسطین و ملت‌های آزاده جهان تا ابد باقی خواهد ماند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت بحرین در خطایی بنیادین به جای کسب مشروعیت از مردم خود، متاسفانه با پشت کردن به آنان و با اقدامی خفت بار به دامن رژیم اشغالگر قدس پناه آورده و آرمان فلسطین شریف را قربانی انتخابات داخلی آمریکا کرده است.

وی در ادامه گفت: حاکمان بحرین از این پس شریک جنایات رژیم صهیونیستی به عنوان منبع تهدید دائمی امنیت در منطقه و جهان اسلام و ریشه دهه‌ها خشونت، کشتار، جنگ، ترور و خونریزی در فلسطین مظلوم و منطقه خواهند بود. 

ربیعی افزود: نتیجه این اقدام دولت بحرین تنها خشم فزاینده و نفرت ماندگار مردم مظلوم فلسطین، مسلمانان و ملل آزاده جهان خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار به هرگونه ایجاد ناامنی رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج‌فارس، مسئولیت تمامی عواقب هرگونه اقدامی در این ارتباط متوجه دولت بحرین و دیگر دولت‌های همراه شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین هر تحرکی در جهت رسمی کردن روابط با رژیم غاصب صهیونیستی را خطای راهبردی بزرگی می‌داند که موجب افزایش بینش مسلمانان منطقه به اهداف و مقاصد شوم مسببان آن و تبدیل شدن به محرکی برای نیرومندی روزافزون گروه‌های مقاومت خواهد شد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دخالت خطرناک رژیم صهیونیستی در منطقه را خطرآفرین دانسته و تاکید دارد، کشور‌های حرکت کننده در این مسیر باید تمام مسئولیت عواقب آن را بر عهده بگیرند.

ربیعی در خصوص پیگیری شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری و میزان موفقیت حقوقی برای ایران در این شکایت گفت: در این مرحله آمریکا به دنبال اثبات عدم صلاحیت دادگاه دادگستری بین المللی، عدم ارتباط برجام با عهدنامه مودت، عدم قابلیت پذیرش دعوی، ارتباط موضوع با صلح و امنیت آمریکا است و این که اقدامات دولت‌های ثالث در چارچوب عهدنامه قرار نمی‌گیرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ایران عهدنامه را لازم الاجرا می‌داند و موضوع دعوی را تنها مربوط به برجام نمی‌داند و به علاوه معتقد است که وجود روش حل اختلاف در یک سند مانع از طرح همان موضوع در مرجع حل اختلاف دیگر نمی‌شود.

وی گفت: ضمنا روش آمریکا در تحریم و فشار حداکثری موجب نقض تجارت آزاد و عادلانه است و ادعای آمریکا در مورد عدم شمول عهدنامه بر اقدام کشور‌های ثالث صحیح نیست. گرچه نتیجه دعوی به ارزیابی دادگاه از ادله طرفین بستگی دارد، ولی ایران مواضع خود را قابل اتکا و دفاع می‌داند.

ربیعی همچنین در باره بلوکه شدن پول‌های ایران در برخی از کشور‌های همسایه و تمهیدات دولت برای بازگردانی این پول‌ها گفت: همانگونه که مستحضر هستید ما منابع ارزی خوبی داریم که در کشور‌های دیگر وجود دارد. ما انتظار داریم که آن‌ها دسترسی ما به این منابع را مسدود نکنند و اجازه دهند از این منابع استفاده کنیم. آمریکائی‌ها با تهدید و به نحوی خفت گیری نمی‌گذارند کشور‌هایی که می‌خواهند به ما کمک کنند، کار خود را انجام دهند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: کشوری که می‌خواهد به ما کمک کند، آمریکایی‌ها به صورت خصوصی به آن‌ها مراجعه کرده و تهدید می‌کنند که اگر به ما کمک کنند، با اینکه کار کردن با ما طبق قطعنامه‌های سازمان ملل متحد مجاز است، آن‌ها مورد تنبیه قرار خواهند گرفت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران استفاده از پول محلی، تهاتر، کار مشترک و بانک مشترک را به عنوان مکانیسم‌های جدید در دستور کار قرار داده است. امروز همسایگان و همه کشور‌هایی که تحریم هستند در مورد مبادله با ارز محلی صحبت می‌کنند یا هنگامی که با تهدید تحریم سوییفت روبه‌رو می‌شوند به دنبال راه‌اندازی سوییفت جدید و ملی خود و بدون امریکا می‌روند همه و همه تهدیدی برای دلار است.

ربیعی درباره برگزاری دور جدید مذاکرات صلح بین‌الافغانی در دوحه نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران از شروع گفتگو‌های بین الافغانی بین دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان استقبال می‌کند و امیدوار است این گفتگو‌ها بدون مداخله خارجی و در یک تفاهم جامع میان افغان‌ها به نتایج مطلوب خود برای استقرار صلح و ثبات دائمی در افغانستان، و امنیت در منطقه منجر گردد.

سخنگوی دولت افزود: دستگاه اداری ترامپ نگران مردم افغانستان و آینده این کشور نیست و فقط بدنبال توافق برای فروختن به مردم آمریکا در انتخابات ماه نوامبر است.

وی تاکید کرد: آمریکا با بهانه ایجاد امنیت و مبارزه با مواد مخدر به افغانستان حمله کرد، ولی به اعتراف فرماندهان و مسئولان آمریکایی و شرکای اروپایی آن‌ها در هردو ماموریت شکست خورده است و اکنون شاهد حضور و فعالیت روز افزون داعش در آن کشور هم هستیم.

ربیعی گفت: جمهوری اسلامی ایران حضور نیرو‌های خارجی در افغانستان را یکی از دلایل اصلی ادامه جنگ در آن کشور می‌داند و خروج مسئولانه این نیرو‌ها یکی از گام‌های اساسی برای ایجاد صلح و امنیت در افغانستان است.

وی تصریح کرد: ما مذاکرات آمریکا با طالبان را به معنای مذاکرات صلح افغانستان نمی‌دانیم، اما به هرحال با اقداماتی که به ایجاد صلح در افغانستان کمک کند نیز مخالفت نمی‌کنیم. البته آمادگی داریم در چارچوب درخواست دولت افغانستان و سایر طرف‌های درگیر از حداکثر ظرفیتمان برای پیشبرد روند صلح استفاده کنیم.
 
در آینده نزدیک وزیر پیشنهادی صمت معرفی می‌شود

سخنگوی دولت درباره وزیر پیشنهادی صمت گفت: به هر حال پیدا کردن گزینه‌ای که همه شرایط را داشته و در یکسال باقیمانده نیاز به شناسایی‌ها و آشنایی با وزارتخانه هم باشد کار ساده‌ای نیست و در آینده نزدیک فرد پیشنهادی معرفی می‌شود.

ربیعی در پاسخ به سوالی دراین زمینه تصریح کرد: این روز‌ها اتفاقاتی که در ذخیره سازی، اجازه صادرات، توزیع و کنترل قیمت پیش امده نشان دهنده تصمیم این دولت برای جداسازی وزارت بازرگانی و صنایع بوده است.

وی افزود: قطعا رفع اشکال شورای نگهبان در مجلس می‌تواند به سامان یافتن کمک کند. اما در خصوص وزیر صمت، دولت بهترین گزینه را که تعهد و تخصص لازم را برخوردار بود معرفی کرد این گزینه از داخل وزارتخانه معرفی شده بود، ولی ایشان رای نیاوردند دولت کار خود را کرد.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره اتصال شبکه برق ایران، آذربایجان و روسیه نیز گفت: در حال حاضر پروژه مزبور توسط مهندسین مشاور ایرانی که مورد تایید هر سه کشور قرار گرفته در حال مطالعه است. انشاالله این مطالعه در سال جاری به اتمام می‌رسد و کار اجرایی شامل هزینه‌ها و تجهیزات براساس نتایج مطالعه تعریف می‌شود. 

وی افزود: یکپارچه شدن سیستم برق ایران با روسیه که ظرفیت نصب شده آن حدودا سه برابر ایران است و تجارت برق و پایداری شبکه از فواید و نتایج این کار است.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص توئیت اخیر رییس جمهور امریکا مبنی بر تهدید ایران تصریح کرد:من متن سخنان ترامپ را دیدم متاسفم که رییس جمهور کشوری که داعیه مدیریت و نظم جهانی را دارد بر چنین پایه‌ای سست، اظهار نظری سریع و سفارشی و مخدوش انجام می‌دهد.

وی افزود:سردار شهیدمان را که سردارصلح در منطقه و نماد مبارزه با تروریسم بود ترور کردند و این ننگ برای آنان پاک شدنی نیست. آمریکا بزرگترین خطای راهبردی خود را مرتکب شده و با این کار‌ها نمی‌تواند جنایت‌های خود را مخفی کند.

ربیعی تاکید کرد: امریکا در صورت هرگونه خطای راهبردی، پاسخ قاطع ایران را خواهد دید.
سخنگوی دولت درباره احیای تالاب گاوخونی نیز گفت: با توجه به شرایط اقلیمی حوضه آبریز زاینده رود و این واقعیت که در منطقه خشک و کم آب قرار گرفته به دستور رئیس جمهور کارگروه ملی احیای زاینده رود تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: در آبان سال گذشته این کارگروه با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طرح‌های ابقای جریان پایدار از جمله طرح انتقال آب را تصویب و در نقشه راه که از سوی استان‌های حوضه آبریز زاینده‌رود به وزارت نیرو ارسال شده احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی به عنوان هدف اصلی تعریف شده است و امیدواریم فرآیند‌های اجرایی طرح با همدلی، وفاق و فهم مشترک استان‌های ذیربط از مساله به سرعت به پیش برود و به بهره برداری برسد.

ربیعی افزود: علیرغم کاهش بارز میانگین بارش در حوضه زاینده رود خوشبختانه با برنامه ریزی وزارت نیرو و هماهنگی استانداران مربوطه در قالب برنامه‌های سازگاری با کم آبی پس از حدود یک دهه در دو سال گذشته تقریبا در تمام طول سال آب در رودخانه زاینده رود جاری و تالاب گاوخونی نیز بهره‌مند شده است.
 
نگاه دولت قطعا  به داخل است
سخنگوی دولت گفت: دولت قطعا نگاه به داخل دارد و ما دلبسته تحولات داخلی هستیم و ان شا الله با انسجام و همبستگی ملی، تعامل همه قوا و مشارکت ملی بر مشکلات فائق می‌آییم.

ربیعی در ادامه نشست خبری در خصوص گرانی‌های اخیر و برنامه دولت برای جبران وضع موجود، افزود: دولت نگاهی به اتفاق‌های بیرونی برای رفع مشکلات ندارد. اما عده‌ای چشم خود را از ظلم‌های آمریکا بسته اند، گویی هیچ تحریمی وجود ندارد.

سخنگوی دولت افزود: برخی تمام اتفاقات داخلی را منهای تحریم نقد می‌کنند، اتفاقا این نوع نگاه به مسائل کشور، به نفع قلدری دولت آمریکا است. گویی این رژیم، هیچ جنایتی علیه مردم ایران انجام نمی‌دهد، آمریکا با اعمال تحریم‌ها در حال جنایت است، این نوع نگاه یعنی اینکه گویی آمریکا هیچ جنایتی علیه جان، نان و سلامت ایرانیان انجام نمی‌دهد.وی گفت: این روز‌ها نقد‌های ۱۰ صفحه‌ای در مورد اقتصاد ایران خوانده‌ام، اما یک کلمه به تحریم اشاره نشده است. این یعنی ندیدن واقعیت‌های امروز ایران. ندیدن تحریم‌ها یا پنهان کردن تحریم‌ها در نقد و بررسی اقتصاد امروز ایران یعنی ندیدن جنایت‌های آمریکا.

ربیعی علت اصلی فشار بر مردم و زندگی مردم را تحریم‌های ظالمانه دانست و گفت: اگر از برنامه و سیاست دولت می‌پرسید، ما دلبسته خارج نیستیم، اما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، اگر در فضای بین الملل، تصمیم خوب و درستی بگیرند، دولت هم برای کسب منابع ملی و مردم حتما استفاده هوشمندانه خواهد کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت قطعا نگاه به داخل دارد و ما دلبسته تحولات داخلی هستیم و  انشاالله با انسجام و همبستگی ملی، تعامل همه قوا و مشارکت ملی بر مشکلات فائق می‌آییم.
وی افزود: همچنین همواره از این تریبون گفته ام نگرانی مردم و سفره‌ها مردم نگرانی هر روزه ماست و دولت برای کاستن از تنش‌های ظالمانه آمریکا بر زندگی مردم و بهبود شرایط در حال تلاش شبانه روزی است.

ربیعی خاطر نشان کرد: در خصوص قیمت کره لازم به ذکر است سالیانه ۴۰ تا ۴۵ هزار تن کره وارد می‌کردیم. با تلاش‌های صورت گرفته کارخانجات داخلی اقدام به تجهیز دستگاه‌های کره‌گیری کردند و به طور کامل می‌توانند نیاز داخل کشور را تامین کنند و صادرات هم داشته باشند. از شهریور ماه تولیدات داخلی کروه وارد بازار می‌شود و چنانچه ارز نیمایی نبود قطعا قیمت چند برابر می‌شد. قیمت‌های جدید هم توسط ستاد تنظیم بازار ارائه می‌شود. 

سخنگوی دولت گفت: در زمینه تخم مرغ هم به دلیل صدور بی رویه مجوز صادرات، قیمت تخم مرغ افزایش یافت، صادرات علت اصلی این افزایش است؛ و برخی نیز با سوء استفاده از اهرم صادرات قیمت‌ها را به شکل کاذب بالا می‌برند.

وی همچنین درباره تصمیم دولت در خصوص انتشار اوراق سلف و آیا از دستور کار دولت خارج شده است؟، گفت: همانگونه که معاون محترم اول رئیس جمهور نیز اشاره کردند، دولت بر اجرای این طرح کماکان معتقد بوده و آن را در شرایط فعلی هم برای مردمی که دارایی‌های خرد دارند و هم برای کاهش نقدینگی، کنترل تورم و امکان سرمایه گذاری جدید مفید می‌داند.

به گزارش صداوسیما، ربیعی افزود: دولت تلاش بسیاری کرد که به طرف پول‌های پرقدرت نرود و از تورم جلوگیری کند و این طرح را مفید تلقی می‌کند و بنابراین همچنان در دستور دولت باقی است و آن را دنبال خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: