اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۰۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - 15 September 2020
سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور تاکید کرد:
میرزای رزاز با اشاره به امضاء تفاهمنامه بین انستیتو تغذیه و سازمان شیلات ایران تاکید کرد: با همکاری این سازمان در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، اصلاح سبک زندگی و افزایش سرانه مصرف آبزیان اقدام می شود.

اصلاح سبک زندگی و افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشوربه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، جلال الدین میرزای رزاز سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشوردر مراسم امضای تفاهم نامه با سازمان شیلات ایران گفت: انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور از سال 1338با نام انستيتو خواربار و تغذيه ايران باهدف تعيين خط مشي كلي تغذيه كشور بر پايه بررسي ها و تحقيقات تأسيس شد.

وی افزود: انستیتو تحقیقات تغذیه ای در سال های قبل از انقلاب در سراسر کشور پایگاه منطقه ای داشته که بعد از تفکیک دانشگاه علوم پزشکی از وزارت علوم این پایگاه هاقرار بود به علوم پزشکی منتقل شوند که انجام نشده و در آینده نزدیک این اقدام صورت می گیرد.

میرزای رزاز ادامه داد: کشور ایران به عنوان پایگاه آموزشی و تحقیقاتی تغذیه سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی ( امرو ) می باشد که 24 کشور در این حوزه وجود دارد و برای 4 سال آینده نیز این پایگاه تمدید شده است.

 وی افزود: انتظاری که who از ما دارد این است که برنامه ما در حوزه سلامت و تغذیه مردم بتوانیم برای سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

میرزای رزاز با اشاره به اینکه از ویژگی های انستیتو این است که ما علوم تغذیه را در کنار صنایع غذایی داریم، گفت: ما در کل منطقه امرو تنها پایگاهی هستیم که هم دانشجو در علوم تغذیه و هم صنایع غذایی تربیت می کنیم که تاثیر زیادی در مداخله صنایع غذایی و سلامت مردم داشته باشیم که دراین راستا 800 دانشجو در مقاطع مختلف در حال آموزش هستند.

افزایش مصرف سرانه آبزیان به 12 کیلو

سرپرست انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور در ادامه، گفت:  این موسسه هر ۱۰ سال یکبار سرانه مصرف اقلام مختلف غذایی را در کشور محاسبه می کند که در آخرین محاسبه سرانه مصرف آبزیان در ایران مشخص شد که میزان سرانه مصرف ایرانیان که در سالهای گذشته حدود ۱۰.۶ درصد بود، سال گذشته به ۱۱.۲ و امسال به حدود ۱۲ کیلو به ازای هر نفر رسیده است در حالی که سرانه مصرف  آبزیان در دنیا بین ۲۰ تا ۲۲ کیلوگرم است.

وی افزود: پنچمین دوره طرح بررسی میزان سرانه مصرف اقلام مختلف غذایی در ایران نیز آغاز شده و حدود ۹۵ درصد کار انجام شده است و امیدواریم تا حدود چهار ماه آینده نتایج آن اعلام شود.

میرزای رزاز با تاکید براینکه انستیتو تغذیه و صنایع غذایی قدیمی ترین مرکز آموزشی و پژوهشی تغذیه در ایران است، گفت:  تعیین رژیم غذایی با انواع آبزیان در انستیتو تغذیه در حال انجام است، البته نگرانی هایی درباره وجود برخی آلودگی ها در محصولات دریایی و اقیانوس ها وجود دارد که با اطلاع رسانی شیلات تا حدی بر طرف شده است اما این مرکز آمادگی دارد که تحقیقات علمی لازم را در این زمینه انجام دهد و در دوره های زمانی مختلف تکرار کند.

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی گفت: یک مرکز ترجمان دانش و آموزش همگانی نیز برای افزایش آگاهی مردم در حوزه تغذیه راه اندازی شده است و علاوه بر آن نیز وب سایت ترجمان دانش و آموزش همگانی نیز هفته آینده رونایی می شود که یکی از اهداف مهم آن مقابله با مطالب غیر علمی و زرد در حوزه تغذیه است که در برخی رسانه ها منتشر می شود. اپلیکیشن این وب سایت نیز در حال طراحی است.

راه اندازی کمپین تغذیه سالم در آینده نزدیک

وی در ادامه با بیان اینکه اواخر سال گذشته بعد از کمپین فشار خون قرار بود تا کمپین تغذیه سالم با همکاری انستیتو تغذیه انجام شود، گفت: به علت اپیدمی کرونا  این کمپین به تعویق افتاد که البته امیدواریم با مساعدت وزارت بهداشت در اسرع وقت انجام شود.

میرزای رزاز ادامه داد: شورای نوآوری و فناوری صنعت غذا با موافقت معاونت علمی ریاست جمهوری در رقابتی که با وزارت صنعت بود، در انستیتو تغذیه تشکیل شده است و با وجود ظرفیت بزرگی که در ۱۷ هزار کارخانه صنایع غذایی دارای مجوز که ۱۵ هزار کارخانه آنها فعال هستند، این شورا فعال می شود.

وی گفت: با توجه به تفاهمنامه ای که امروز بین انستیتو تغذیه و سازمان شیلات امضا می شود، همکاری های این سازمان در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و اصلاح سبک زندگی و افزایش سرانه مصرف آبزیان انجام می شود. یکی از پیشنهادها افزایش رستورانهای عرضه کننده غذاهای آبزی است که انستیتو تغذیه نیز می تواند در این زمینه مشارکت کند.

اصلاح سبک زندگی و افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، گفت: با توجه به تفاهمنامه ای که امروز بین انستیتو تغذیه و سازمان شیلات امضا می شود، همکاری های این سازمان در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و اصلاح سبک زندگی و افزایش سرانه مصرف آبزیان انجام می شود. یکی از پیشنهادها افزایش رستورانهای عرضه کننده غذاهای آبزی است که انستیتو تغذیه نیز می تواند در این زمینه مشارکت کند.

وی تاکید کرد: با همکار سازمان شیلات می توانیم فرهنگ مصرف آبزیان در کشور را نهادینه کنم .

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

 


نام:
ایمیل:
* نظر: