اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۰۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - 12 September 2020
به دستور مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به منظور صیانت از میراث هوانوردی ایران، هواپیمای بویینگ B۷۴۷SP را به شرط جانمایی از سوی نمایشگاه هوایی تهران، در اختیار این نمایشگاه قرار خواهد داد.
صیانت از میراث هوانوردی ایران با حفظ بویینگ B۷۴۷SPبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت راه و شهرسازی، کاپیتان علیرضا برخور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، در پی درخواست انجمن‌ها و دغدغه‌مندان صنعت هوایی کشور و  به منظور حفظ و صیانت از میراث هوانوردی کشور، هواپیمای بویینگ B۷۴۷SP با رجیستر EP-IAA مشهور به آلفا آلفا را به شرط جانمایی از سوی نمایشگاه هوایی ایران، در اختیار این نمایشگاه قرار خواهد داد.

این هواپیما نخستین بویینگ ۷۴۷SP  است که به سفارش ایران و PAN AM ، به شرکت ایران ایر (هما) در سال ۱۳۵۴ فروخته شده است.

با ورود این هواپیما به ناوگان ایران‌ایر، این شرکت توانست خط هوایی تهران به فرودگاه جان.اف.کندی نیویورک را در سال ۱۳۵۴ بدون توقف طی کرده و به این ترتیب، طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف جهان در آن ایام را راه‌اندازی کند.

این هواپیما در شهریور ۱۳۸۳ از خدمت در ناوگان ایران‌ایر کنار گذاشته شد و به نمایشگاه هوایی منتقل شد؛ اما به علت نیاز ایران‌ایر، مجددا پس از اورهال در سال ۱۳۸۷، به آسمان‌ها بازگشت تا اینکه پس از انجام آخرین پرواز خود به کشور هندوستان، در ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ به فرودگاه مهرآباد منتقل شده و در آنجا نگهداری شد. 

این هواپیما از سال ۱۳۵۹ تا اوایل سال ۱۳۶۴ با نام «فارس»، از ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۳ با نام «کردستان» و نهایتا از سال ۱۳۸۷ تا پایان عمر با نام «خلیج فارس» پرواز می‌کرد.

بوئینگ B۷۴۷SP یادآور عصر طلایی صنعت هوانوردی ایران

عباس عطایی، عضو تحریریه انجمن هوانوردی و هوافضای پارسی در این باره توضیحات بیشتری را در اختیار خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قرار داد.

وی درباره هواپیمای بوئینگ B۷۴۷SP گفت: این هواپیما، یکی از محبوب‌ترین هواپیماهای تاریخ هوانوردی دنیا است و به دلیل ویژگی‌هایی که در ساخت و طراحی‌های آن به کار رفته، توانسته مشتری‌های زیادی را به خود جلب کند.

عطایی با اشاره به فراخوان فروش ۱۲ هواپیمای فرسوده که از سوی سامانه تدارکات الکترونیک دولت به مزایده گذاشته شده است، اظهار کرد: پس از آگاهی انجمن‌ها و تشکل‌های هوانوردی از این مزایده، کارزاری به منظور حفظ و صیانت از تاریخ و فرهنگ صنعت هوانوردی شکل گرفت و متعاقب آن از مدیریت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) درخواست شد تا از فروش هواپیمای بوئینگ B۷۴۷SP که یادگار عصر طلایی صنعت هوانوردی ایران است جلوگیری کنند.

عضو تحریریه انجمن هوانوردی و هوافضای پارسی گفت: نگهداری و حفظ اینگونه میراث‌ها در کشور های دیگر نیز مسبوق به سابقه است. به طور مثال در کشور فرانسه، دو فروند هواپیمای کنکورد در نمایشگاه‌های هوایی پاریس نگهداری می‌شود که این موضوع به بخشی از هویت تاریخ هوانوردی آن کشور تبدیل شده است.

عطایی خاطر نشان کرد: متاسفانه نمایشگاه هوایی ایران بسیار ضعیف است و ضرورت دارد تا با انتقال میراث‌های هوانوردی به این نمایشگاه، هویت تاریخی کشور در صنعت هوا و فضا تقویت شود.  

وی با یادآوری از اینکه نخستین بار است کارزاری در صنعت هوایی کشور به منظور صیانت از میراث صنعت هوایی کشور شکل گرفته است، افزود: با دستور مدیریت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) مبنی بر حفظ این بوئینگ، خواسته واحدی اعلام شد و جامعه هوانوردی کشورمان به همدلی رسید.

عطایی اظهار کرد: در صورت موافقت مدیران، می‌توان باقی هواپیماها را به گونه‌ای در اختیار مشتریان قرار داد یا به فروش رساند که جهت هتل یا رستوران یا کافی شاپ استفاده شوند. همچنین هما می‌تواند در مجموعه خود از این هواپیماها به عنوان موزه نگهداری کند.




نام:
ایمیل:
* نظر: