اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - 07 September 2020
سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفر وزیر خارجه سوئیس ربطی به روابط ایران و آمریکا ربطی ندارد و سیاست ما درباره آمریکا تغییری نکرده است.
خطیب‌زاده: سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران عادی است
به گزارش عصرپرس، سعید خطیب‌زاده،سخنگوی وزارت امورخارجه ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی اظهارداشت: در هفته های گذشته سفر گروسی به تهران را داشتیم که متعاقب آن، نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد که دستاورد دیگری برای ایران و دیگر اعضای آن در بیانیه به دست آمد که در آن به عدم اهلیت عضویت آمریکا در توافق هسته‌ای اشاره شد.  

وی ادامه داد: همچنین دستیار وزیر امور خارجه به افغانستان رفتند که سفر پرباری بود. علاوه بر این دستیار ارشد وزیر امور خارجه هم درباره مذاکرات قانون اساسی سوریه سفری به ژنو داشتند که گفت‌وگوهای جدی و خوبی انجام شد.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه امروز وزیر امور خارجه سوئیس در تهران هستند، اظهار داشت: وزیر امور خارجه هند فردا چند ساعتی در تهران توقف داشته و سپس برای نشست وزرای امور خارجه شانگهای به مسکو می‌روند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: همچنین سفرهایی هم برای آقای ظریف طراحی شده است که در روزهای آینده نهایی می‌شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امور خارجه سوئیس به تهران تصریح کرد: سفر وزیر خارجه سوئیس در چارچوب عادی سفرای وزرای امور خارجه دو کشور است.  این سفر به دلیل کرونا به تاخیر افتاد وگرنه قرار بود زودتر انجام شود.

 وی افزود: ما روابط خوب و گسترده ای با سوئیس داشتیم. یکی از ابعاد روابط ایران و سوئیس، حافظ منافع آمریکا بودن آنهاست. البته آنها حافظ منافع ایران در کانادا و حافظ منافع ایران و عربستان هم هستند. 

سفر وزیر خارجه سوئیس به روابط ایران و آمریکا ربطی ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکا از هیچ فرصتی برای اعمال فشار علیه ایران چشم‌پوشی نمی‌کند، خاطرنشان کرد: قبل از سفر گروسی به ایران، وزیر خارجه ‌آمریکا با مدیرکل آژانس تماس گرفت. سفر وزیر خارجه سوئیس به روابط ایران و آمریکا ربطی ندارد و سیاست ما درباره آمریکا تغییری نکرده و این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است. 

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره کانال مالی سوئیس ابراز داشت: این کانال با ۲۰ ماه تاخیر به دلیل فشار آمریکا در بهمن به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد. در خرداد ماه اولین تراکش جدی انجام شد و اقلام دارویی به ایران ارسال شد. هر دو تراکنش با منابع مالی ایران انجام شد. این منابع بی‌نهایت نیست. 

این دیپلمات کشورمان افزود: منابع مالی ایران در دنیا زیاد است اما آمریکا وقیحانه تلاش می‌کند منابع مالی دیگری به این کانال وارد نشود. اگر این منابع وارد  کانال شود قابل استفاده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: ما به نیات آمریکا آگاه هستیم ولی دولت سوئیس با حسن نیت، صداقت و شفافیت هم برای راه‌انداری این کانال و هم حافظ منافع بودن عمل کرده است.

وی درباره اظهارات اخیر وزیر دفاع انگلیس درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: آنچه تاکنون انگلیس انجام داده، هم در کمیسیون مشترک و هم در شورای امنیت، هم‌راستا با اعضای برجام بوده است؛ آنها می‌دانند نسبت به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تعهد عملی دارند. اگر هر طرفی به هر شکلی بخواهد قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهداتش در برجام را نقض کند، ایران پاسخ می‌دهد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایران بارها گفته که اگر قطعنامه ۲۲۳۱ نقض شود، این به معنای پایان برجام است. آنها این مسئله را می‌دانند و حتما آخرین شانس‌ها را از دست نمی‌دهند.

خطیب‌زاده درباره تلاش برای ایجاد یک پایگاه‌ جاسوسی از ایران توسط امارات و اسرائیل یادآور شد: امارات دو نوع اشتباه راهبردی انجام می‌دهد؛ یکی اشتباه شناختی و دیگری اشتباه محاسباتی. آنها اشتباه شناختی از جایگاه خود در منطقه و جهان و همچنین نسبت به جایگاه آمریکا و اسرائیل در جهان در حال گذار دارند.

وی در خصوص اشتباه محاسباتی اماراتی‌ها گفت: آنها فکر می‌کنند از خارج از منطقه می‌توانند امنیت بخرند. البته ما اشتباه محاسباتی و شناختی در منطقه زیاد داشتیم. صدام در همین منطقه مرتکب چنین اشتباهی شد. برخی از کشورهای منطقه از این اشتباهات انجام داده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه انتظار داریم امارات اشتباهات خود را جبران کند، گفت: ایران در مورد امنیت ملی خود با هیچ کسی شوخی ندارد و به روشنی و شفافیت این مسئله را به همسایه خود در خلیج همیشه فارس رسانده است.

خطیب‌زاده درباره سفر روزهای گذشته وزیر دفاع هند به تهران اظهار داشت: ایران سیاست خارجی واحدی دارد که در آن دیپلماسی دفاعی، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی علمی و دیپلماسی عمومی و...، هر کدام جایگاه خود را دارند و توازن در سیاست خارجی یک اصل برای دیپلماسی ایران است.

وی با بیان اینکه به دنبال حسن همسایگی با تمامی همسایگان هستیم، تصریح کرد: روابط ما با هند چند لایه و عمیق است. یکی از ابعاد همکاری مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در منطقه است. ایران می‌خواهد به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه نقش خود را در متوازن‌سازی امنیت در منطقه ایفا کند.

انتقال سفارت صربستان و کورزو به بیت‌المقدس هم  سوال دیگری بود که خطیب زاده در خصوص آن گفت: چهره‌هایی که من از مسئولان این کشورها در نشست با ترامپ دیدم، متعجبانه بود. ایران همواره برای حل منازعات بین صربستان و کوزو تلاش کرده و از آن استقبال می‌کند. ولی اینکه ترامپ به خاطر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از هر چیزی سوء استفاده کند، وقیحانه است.

خطیب‌زاده ادامه داد: آنها به خاطر یک مسئله دیگری در آنجا بودند ولی ترامپ آن موضوع را مطرح کرد. من فکر نمی‌کنم جامعه جهانی با این موضوع همراهی کند.

وی درباره پیشنهاد وزیر خارجه روسیه برای میانجگری میان ایران و آمریکا ابراز داشت: ما به نیت روسیه شک نداریم ولی آنچه محل شک است، نیت و اعمال آمریکا است. آمریکا همچنان تروریسم اقتصادی علیه ایران دنبال می‌کند و هیچ شرم و حیایی هم ندارد که بگوید به دنبال گرسنگی این ملت است. تا این سیاست آمریکا برقرار است، سیاست ما هم هیچ تغییری نمی‌کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اظهارات وزیر امور خارجه چین درباره مذاکرات منطقه‌ای براساس برجام بیان کرد: ایران به صورت روشن سیاست‌های خود را بیان کرده است. گزارش آژانس هم منتشر شده است. اقدامات ایران در کاهش تعهدات برای ایجاد توازن بوده است. البته همه اقدامات ایران برگشت‌پذیر است که این موضوع به انجام تعهدات طرف مقابل بستگی دارد.

 وزارت امور خارجه دخالتی در پروسه‌های قضایی و پلیسی ندارد 

خطیبب‌زاده درباره ادعای خانواده قاضی منصوری هم یادآور شد: وزارت امور خارجه دخالتی در پروسه‌های قضایی و پلیسی ندارد و هر چیزی در مسیر خودش انجام می‌شود. سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی براساس قانون و دستورالعمل نهادهای تخصصی داخلی عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدام سفارتخانه‌ها بیشتر به ابلاغ یا دسترسی به اسناد مربوط می‌شود، عنوان کرد: ‌درباره این متوفی گزارش نهایی دادگاه ارسال و ترجمه شده و در اختیار قوه قضاییه و خانواده آنها قرار می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآورشد: از نظر دادگاه ۲۰ روز خانواده و صاحبان اختیار دارند به حکم و رای دادگاه شکایت کنند و وزارت امور خارجه اگر کاری از دستش بربیاید انجام می‌دهد و بقیه موارد مطرح شده گمانه‌زنی است که ارزش پاسخگویی ندارد.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا روحانی در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند، گفت: ایران مانند سایر اعضای سازمان ملل برای حضور در نشست مجمع عمومی دعوت شده است. سازمان ملل هم یک ارگان بین‌المللی است و برای یک کشور خاص نیست. اینکه این سفر در چه سطحی انجام شود در حال تصمیم گیری است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره روابط ایران و آذربایجان و نشست آتی سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان اظهار داشت: ایران هیچ حد و مرزی برای گسترش روابط با آذربایجان قائل نیست. اعزام یک دیپلمات ارشد به عنوان سفیر در همین چارچوب بوده است. برگزاری نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و ترکیه هم در دست بررسی است. گ

 دسترسی‌های اخیرآژانس در چهارچوب پادمان است

وی درباره دسترسی‌های ایران به آژانس برای نمونه‌برداری از دو سایت تصریح کرد: اگر برجام نباشد، این نظارت‌ها دیگر نیست. البته ما دو نوع رابطه با آژانس داریم؛ یکی ارتباطات پادمانی و یکسری هم تعهداتی است که در برجام قید شده است.

خطیب زاده گفت: دسترسی‌های اخیر ربطی به برجام ندارد و در چارچوب توافق پادمان است. تا آنجا ارتباطات به شکل حقوقی و حرفه‌ای انجام شود، روابط خود را با آژانس می‌دهیم. دسترسی‌ها داده شده که در این موضوع در گزارش اخیر مدیرکل بازتاب داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص تحولات بلاروس خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کنیم این موضوع داخلی بلاروس است که باید در فضای آرام، بدون تنش و همچنین بدون دخالت خارجی حل شود و امیدواریم دولت و مردم این کشور در یک توافق نزدیک این موضوع را مدیریت و حل و فصل کنند.

خطیب‌زاده درباره درخواست آمریکا از بورس آلمان برای فروش دارایی‌های ایران ابراز داشت: آمریکا از هر موضوعی برای ضربه زدن به منافع ایران دنبال می‌کند. جزییات این موضوع را از بانک مرکزی بپرسید ولی تا به امروز نظر ایران پیش رفته و ایالات متحده موفق نشده است.

وی درباره حملات ترکیه به مواضع گروه پ. ک.ک هم گفت: موضوع کردستان برای ایران موضوع یک وطن است و هر آنچه رخ می‌دهد را  موضوع کردی نبینید. گروه‌های تروریستی هستند که از مرزهای مشترک عراق، ایران و ترکیه سوءاستفاده می‌کنند و برخی کمپ‌ها را در عراق زدند و اقداماتی را علیه سربازان انجام می‌دهد.  

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیچ روستایی مورد حمله قرار نگرفته است و اقدامات علیه کمپ‌ها صورت گرفته است، یادآور شد: ایران تنها کشور منطقه است که یک اتوبان بزرگش را کردستان و یک استان را کردستان نامیده است. ‌همانطور که در مرزهای دیگر ناامنی را تحمل نمی‌کنیم در مورد آنجا هم تحمل نمی‌کنیم.  

خطیب زاده تصریح کرد: تمامیت ارضی عراق برای ما خط قرمز بوده و هست و درباره برخی نگرانی‌ها که ترکیه عنوان می‌کند، ما به آنها می‌گوییم نباید تعرضاتی به تمامیت ارضی عراق صورت بگیرد.

 
نام:
ایمیل:
* نظر: