اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - 06 September 2020
رییس سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی با اعلام نگرانی داروسازان در تامین ارز داروهای وارداتی، گفت: از بانک مرکزی و وزارت صمت انتظار داریم توجه خاصی به صنعت داروسازی داشته باشند. زیرا دارو یک کالای اساسی است و اگر با مشکل مواجه شود، قابل جایگزینی نیست، اما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که با تمام تلاش، روند تامین دارو را ادامه خواهیم داد، اما اگر کمکی از لحاظ ارز نشود، مسائل نگران کننده‌ای پیش خواهد آمد.

اعلام نگرانی داروسازان در تامین ارز داروهای وارداتیبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، احمد شیبانی رییس سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی در نشست خبری روسای تشکل‌های اقتصادی حوزه سلامت که به صورت ویدیو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد،تاکید کرد: ۹۷ درصد تولید داروی مورد نیاز در داخل کشور توانسته آرامشی را در کشور ایجاد کرده و نیازهای مردم را تامین کند.

 وی در ادامه گفت: به عنوان یک سندیکا باید از تلاش‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تشکر کنیم. البته نگرانی‌هایی وجود دارد که باید مطرح کنیم. زیرا با وجود تولید بخش عمده دارو در داخل کشور، این تولید به ارز نیاز دارد. احساس ما این است که بانک مرکزی آن توجه ویژه‌ای که باید برای تخصیص به موقع ارز را داشته باشند، ندارند. 6 ماه سال را از دست دادیم.

رییس سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی با اعلام نگرانی داروسازان در تامین ارز داروهای وارداتی، گفت: از بانک مرکزی و وزارت صمت انتظار داریم توجه خاصی به صنعت داروسازی داشته باشند. زیرا دارو یک کالای اساسی است و اگر با مشکل مواجه شود، قابل جایگزینی نیست، اما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که با تمام تلاش، روند تامین دارو را ادامه خواهیم داد، اما اگر کمکی از لحاظ ارز نشود، مسائل نگران کننده‌ای پیش خواهد آمد.

تخصیص تنها ۳۰ درصد ارز واردات دارو از ابتدای سال

در ادامه ناصر ریاحی رییس اتحادیه وارد کنندگان دارو، گفت: واردات دارو از لحاظ عددی سه درصد مصرف داروی کشور است، اما عمدتا داروهای پیچیده و برای بیماری‌های خاص است. به همین دلیل اهمیت خود را دارد. در اوایل سال برای مصرف سه ماه، دارو وارد شده و در گمرک نگهداری شد. به دلیل عدم تخصیص ارز کافی، همه این داروها با حداقل اسناد، ترخیص موقت شد. از ابتدای سال فقط ۳۰ درصد ارز واردات دارو را تخصیص گرفتیم، اما حدود ۵۰ درصد دارو وارد بازار شد.

وی ادامه داد: ارز واردات دارو امسال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. انتظار این بود که تخصیص‌ها سریع‌تر انجام شود. از طرفی وزارت بهداشت درگیر کرونا بود و ارزی که برای کرونا تخصیص داده شده بود نیز هنوز یک سوم آن دریافت شده و با توجه به جمعیت، اصلا قابل مقایسه با سایر کشورها نیست.

ریاحی افزود: این هشدار را می‌دهیم که توان محدود است. از وزیر بهداشت درخواست کردیم این مشکل ارز حل شود، زیرا در غیر این صورت برای تولید دارو و واردات دچار مشکل می‌شویم.

بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد مکمل‌ها در داخل کشور تولید می شود

عباس کبریایی زاده، رییس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی و غذایی ایران نیز در ابتدای این نشست خبری اظهار کرد: بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد مکمل‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و ارز تخصیصی به این صنعت، نیمایی است. یکی از تقاضاهای ما این بود که در تخصیص ارز نیمایی به این صنعت با توجه به این‌که مکمل‌های ویتامینه و املاح در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند، فرآیند تخصیص ارز به این محصولات را به شکل دیگری در نظر بگیرند. زیرا زنجیره تامین ارز این فرآورده‌ها مشکل شده است. تقاضا کردیم فرآیند تخصیص ارز این محصولات در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد تا با سرعت بیشتری شاهد تامین ارز باشیم.

وی ادامه داد: وضعیت این صنعت تاکنون مطلوب بوده، اما نگران ماه‌های آینده هستیم. اگر رویه بانک مرکزی اصلاح شود، ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

افزایش شرکت های تامین کننده تجهیزات پزشکی

مجید روحی ریییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی نیز در این نشست بیان کرد: در صنعت تجهیزات پزشکی، ۶۰۰ شرکت در سال ۹۸ برای تامین تجهیزات پزشکی داشتیم که در سال جاری به ۸۰۰ شرکت افزایش یافت. انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی حدود ۲۰ سال است که قدمت دارد و همه اعضای ما در تامین تجهیزات پزشکی در کنار وزارت بهداشت فعالیت داشتند.

وی افزود: توان و پتانسیل تامین تجهیزات پزشکی وجود دارد. نیازی به ارز دولتی نداریم و از ابتدا هم با آن مخالف بودیم، اما می‌خواهیم ارز نیمایی با ایجاد کریدور سبز سریع‌تر به دست ما برسد تا واردات انجام شده و تجهیزات ترخیص شود. تامین ارز و نیازهای کشور در همه حوزه‌ها واجب است، اما در همه دنیا دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت قرار دارند. اگر فرصت‌ها را از دست بدهیم، جبران مشکل خواهد بود.

 ۷۵۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارو است

فرامرز اختراعی رییس سندیکای مواد موثره دارو نیز در این نشست گفت: جزو معدود کشورهایی هستیم که نیازهای دارویی کشور را تا ۹۸ درصد در داخل تولید می‌کنیم و مواد بسته بندی هم به صورت صد در صدی در کشور تولید می‌شود. بیش از ۷۰ درصد مواد موثره هم در کشور تولید می‌شود. میزان نیاز ارزی ما کمتر از ۷۵۰ میلیون دلار در سال است. اگر به نیازهای ارزی توجه نشود، دچار بحران می‌شویم. اگر نسبت به تامین بخش ارزی برای تولید صنعت داخلی تعلل کنیم، باید خسارت آن را با ۴۰ میلیارد دلار جبران کنیم که فشار سنگینی بر اقتصاد کشور خواهد بود.

نگران جدی برای تامین ارز تجهیزات پزشکی

صانعی رییس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی و نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران نیز در این نشست اظهار کرد: نگران جدی برای تامین ارز تجهیزات پزشکی وجود داشت که به این دلیل جلسه فوری با وزیر بهداشت داشتیم. در روند تامین تجهیزات پزشکی و سایر اقلام و دارو، تنها وزارت بهداشت دخیل نیست و ارگان‌های دیگر هم در این روند و تامین نقش دارند و گاهی نقش آنها سرنوشت ساز است. امروز بانک مرکزی این نقش را دارد.

وی ادامه داد: ارز مورد نیاز تجهیزات پزشکی حدود ۲.۵ میلیارد دلار است که به دلیل محدودیت‌ها این عدد امسال به یک میلیارد دلار رسیده است. از این مبلغ تاکنون کمتر از ۴۰ درصد تخصیص داده شده است. در زمینه درمان قبل از این‌که به نگرانی برسیم، باید کالا را آماده کنیم بنابراین نیازمند توجه ویژه بانک مرکزی به این بخش هستیم.



خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: