اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۱۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - 02 September 2020
اسلامیان:
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت اسپرم مردان داشتن وزن مناسب و در صورت اضافه وزن و چاقی، کاهش وزن اصولی، قبل از اقدام به فرزند آوری است. براساس نتایج پژوهش های اخیر، به ازای هر 9 کیلوگرم اضافه وزن، 10 درصد خطر ابتلا به ناباوری در مردان افزایش می یابد.
افزایش خطر ابتلا به ناباوری در مردان چاقبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، غزاله اسلامیان در خصوص نا باروری در مردان مبتلا به اضافه وزن و چاقی گفت: کیفیت اسپرم ها به ویژه تعداد کل اسپرم ها و تعداد اسپرم های متحرک در مردان چاق در مقایسه با مردان دارای وزن مناسب، پایین تر است. این افت کیفیت اسپرم ها و اختلالات در ترشح هورمون های جنسی در مردان چاقی که مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت هستند، بیشتر است.

وی افزود: مردان چاقی که برای کاهش وزن از رژیم های غیراصولی پیروی می کنند، در نتیجه گرسنگی سلولی به سراغشان می آید و بنابراین اسپرم ها نیز این گرسنگی را تجربه خواهند کرد و کاهش کیفیت اسپرم ها هم به دلیل اضافه وزن و هم به دلیل کاهش وزن غیر اصولی دوچندان می شود.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رِژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: بنابراین مردان چاق با مراجعه به متخصصین تغذیه، پس از ارزیابی وضعیت تغذیه با دریافت یک رژیم غذایی کاهش وزن متعادل، متنوع و متناسب با نیازهایشان و همچنین اصلاح عادت های غلط غذایی، می توانند نقش مهمی سلامت فرزند آینده خود داشته باشند. در صورتی که به دلیل شرایط سنی پدر و مادر، زمان کافی برای کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب وجود ندارد، توصیه می شود از حدود سه ماه قبل از اقدام به فرزند آوری ابتدا 5 تا 10 درصد وزن فعلی را کاهش داده و سپس اقدام کنند.

اسلامیان با بیان اینکه  به پدران آینده توصیه می شود که با انتخاب بشقاب غذایی سالم، اولین گام برای دستیابی به وزن مطلوب خود و همچنین سلامت فرزند آینده شان را بردارند، اظهارداشت: نصف بشقاب غذای مصرفی در هر وعده غذایی، باید متشکل از سبزی های تازه باشد، یک چهارم آن، از انواع پروتئینی( ترجیحا گوشت های سفید مانند مرغ و ماهی و یا جایگزین های گیاهی آن مانند حبوبات) و یک چهارم باقی مانده از انواع غلات کامل (سبوس دار) تشکیل شده است. لبنیات کم چرب، روغن های مایع گیاهی سالم مایعات نیز به میزان نیاز، بخش دیگری از این برنامه را تشکیل می دهند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر: