اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۹۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۴ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - 26 August 2020
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، مشکل کشتی‌های متوقف شده در چین را فنی و اسنادی خواند و ابراز امیدواری کرد، قرارداد ۱۰ ساله ایران و هند در چابهار زودتر عملیاتی شود.
مشکل کشتی‌های متوقف شده در چین، فنی و اسنادی بوده استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از وزارت راه و شهرسازی، جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، روز چهارشنبه، پنجم شهریورماه در حاشیه حضور در بندر بوشهر در جمع خبرنگاران درباره توقیف فنی ۶ کشتی ایرانی در آب‌های چین اظهار داشت: این توقیف‌ها به دلایل مختلف انجام شده که که فنی یا اسنادی هستند.

وی با اشاره به اینکه در این توقف‌‌ها موارد خاصی مطرح نیست، تصریح کرد: در این خصوص در حال پیگیری هستیم و موارد ذکر شده مشکلاتی درخصوص هماهنگی بوده که از طریق کشتیرانی جمهوری اسلامی در حال پیگیری است. البته مشکلاتی درباره هماهنگی وجود دارد که هم سازمان بنادر و دریانوردی و هم کشتیرانی در حال پیگیری هستند که به نظر می‌‌رسد مشکلات حل شده باشد.

وی ادامه داد: سازمان جهانی دریانوردی سازمان مقررات و قانونگذار است؛ بنابراین اگر کشوری در چارچوب پروتکل‌های فنی و مهندسی عمل کند، هیچ کشوری نمی‌تواند کشتی متعلق به آن کشور را توقیف کند.

اسلامی تحریم را ابزار آمریکا برای انجام اقدامات غیرقانونی در حوزه کشتیرانی عنوان کرد و گفت: تجربه نشان داده است که در کشتی‌هایی که به پرچم ایران مزین هستند و مشخصات ایرانی و شناسایی به‌روز دارند، آمریکا هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام دهد. نمونه آن هم رفت و برگشت کشتی‌های نفتکش در مسیر ونزوئلا بود که همه مقررات بین‌المللی دریانوردی را رعایت کردند و آمریکا هیچ‌کاری نتوانست انجام دهد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص جزئیات قرارداد ۱۰ ساله هندی‌ها در بندرچابهار، گفت: قرارداد هندی‌ها در حال حاضر موقت بوده و پس از آن به قرارداد ۱۰ ساله می‌رسد.

او تصریح کرد: طرف هندی، اقدامات زیادی انجام داده که برای اجرایی‌سازی قرارداد و پیشروی آن مؤثر است؛ در این خصوص ما با هند قرارداد ۱۰ ساله داریم. الزامات فعال‌سازی از سوی طرفین در حال انجام است که کار به خاطر تحریم‌ها کمی کند پیش می‌رود؛ امیدواریم به زودی کار قرارداد ذکر شده عملیاتی شود.

وی افزود: ‌در حال حاضر در چابهار جریان دوسویه انتقال کالا مطرح است که موضوعی ارزشمند است؛ هم‌اکنون مبادله دوطرفه کالا داریم و با عملیاتی شدن قرارداد ده سال، اتفاقات خوب و بهتر نیز خواهیم داشت. در حال حاضر کالای هند از چابهار و افغانستان و کشورهای مشترک المنافع CIS و بالعکس منتقل می‌شود.

لایروبی اروند کاری بزرگ و ملی است

اسلامی درخصوص جزئیات لایروبی اروند و همکاری طرف عراقی گفت: لایروبی اروند کار بزرگ و ملی است و ابعاد سیاسی و فنی خاص خود را دارد. در سفر سال گذشته رئیس‌جمهوری یکی از بندهای توافقنامه برای لایروبی اروند، آماده‌سازی شد.

وی افزود: با توجه به گذر زمان ۳۰ تا۴۰ سال از عدم انجام کارهای فنی در اروند گذشته است، تغییراتی در بستر رودخانه ایجاد شده و تعداد زیادی شناور از سوی طرف ایرانی استخراج شده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: دفتر CDC پیش از جنگ تشکیل شده بود که مدیریت کشتیرانی و لایروبی اروند را برای دو طرف برعهده داشت، حال هم اگر این توافقات شکل بگیرد، باید آن دفتر به سرعت راه‌اندازی شود و مدیریت پروژه‌های اروند که زیاد است را انجام دهد.

اسلامی افزود: تغییراتی در دولت عراق ایجاد شد که دیدگاه‌ها را متفاوت می‌کند؛ دیدگاه ما کاملا روشن است؛ ولی به هر حال اروند رودخانه مشترک ایران و عراق است و کارها در اروند باید با هماهنگی دوطرف باشد.

نقشه‌برداری برای تعیین خط‌‌القعر اروند انجام شده است

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعیین خط القعر در اروند گفت: کمیته مدنظر نقشه‌برداری و نقطه‌برداری را انجام داده است؛ مباحث اولیه برای مذاکرات در این باره انجام و جلسات مشترک تشکیل شده است که آخرین آن زمستان ۹۸ بود و پس از شیوع کرونا، این موضوع متوقف شد.




نام:
ایمیل:
* نظر: