اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - 22 August 2020
نوبخت:
رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: در این شرایط نه تنها در برابر غذا که در برابر دارو هم نمی‌توانیم نفت بفروشیم، اما چرخ توسعه همچنان می‌چرخد.
چرخ توسعه در این شرایط سخت، هم می‌چرخدبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل ‌سازمان برنامه و بودجه کشور، محمدباقر نوبخت  با حضور در شبکه خبر صداوسیما ضمن تشریح شرایط سخت تحریم علیه کشورمان، گفت: سال پایانی دولت هم زمان با اتفاقاتی مهمی مانند تحریم‌های بی‌سابقه و کم‌نظیر بود. کشور از دو سال قبل در تحریم به سر می‌برد، اما اگر قبلا «نفت در برابر غذا» را به عنوان یک مجازات سنگین برای ایران اسلامی پذیرفته بودند، در شرایط کنونی نه تنها نفت را در ازای غذا که حتی در ازای دارو هم نمی‌توانیم بفروشیم.

معاون رئیس جمهور همچنین رکود ناشی از کرونا را از مشکلات اقتصاد کشور توصیف کرد و افزود: منابع، در سال پایانی دولت به شدت کاهش یافته است اما متناظر با آنچه که دشمنان طراحی کرده‌اند؛ ما هم برنامه‌هایی داریم. کما اینکه آن‌ها می‌خواستند چرخ توسعه ما متوقف شود اما می‌بینید که در سراسر کشور پروژه‌های عمرانی بسیاری افتتاح می‌شود که بار مالی گسترده‌ای دارد. هر هفته در سفرهای استانی‌ام از این پروژه‌ها بازدید کرده و برای اتمام آنها به ترتیب اولویت تا پایان سال و تا پایان عمر دولت، برنامه‌ریزی و تامین اعتبار کرده‌ایم تا نه تنها چرخ توسعه بچرخد.

نوبخت بیان کرد: دولت‌های استعمارگر و ظالم در برابر ایران قصد متوقف‌سازی توسعه و تولید در کشور را داشتند که خوشبختانه شکست خوردند. شما در استان‌ها چرخش چرخ توسعه را شاهدید. ۲ میلیون اشتغال در طرح‌های عمرانی وجود دارد و ما هم به طور مداوم در حال افتتاح طرح‌ها هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ارز 4200 تومانی تاکید کرد: ارز ۴۲۰۰ تومان را ۲ سال است وارد بازار کردیم و پای آن ایستاده‌ایم، دولت از اخذ مابه‌التفاوت ریالی ارز دولتی صرف‌نظر کرد تا بتواند بازار را کنترل کند.

نوبخت با بیان شرمندگی از مردم به خاطر پیش نرفتن برنامه‌ها مطابق پیش بینی که به دلیل فشارهای وارده به دولت در جهت به هم زدن کنترل معیشت مردم رخ داده است، خاطرنشان کرد: در استان‌ها طرح‌هایی را مشخص کرده‌ایم که از منابع دولتی به چه میزان استفاده خواهند کرد، البته چارت مصارف از تسهیلات بانکی و بخش خصوصی را هم مشخص کرده‌ایم. همچنین در بحث مسکن، ساخت مسکن محرومین با متراژ ۶۰ متر در برنامه بود که تا کنون ۲۰ هزار کلید به محروم‌نشینان تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: دولت در میان گود ایستاده است و در تمام موارد کشور دولت متولی دارد. به طور مثال متولی کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی است و صنعت نیز متولی خود را دارد. اما بازرگانی ما هنوز نتوانسته است برای خود متولی خاصی را مشخص کند. با مجلس قبلی تاحدودی توافق کرده بودیم، اما حال این موضوع به گیر و دار افتاده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به طرح موسوم به گشایش اقتصادی نیز تصریح کرد: طرحی که تحت عنوان طرح گشایش اقتصادی از آن نام برده می‌شود را هنوز به طور رسانه‌ای و دقیق مطرح نکرده‌ایم و از نمایندگان مجلس هم خواسته‌ایم که فعلا راجع مباحث مطرح شده در جلسات شورای هماهنگی اقتصادی قوا، مصاحبه و اظهارنظری نداشته باشند تا اذهان عمومی دچار سردرگمی شوند.



نام:
ایمیل:
* نظر: