اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - 17 August 2020
رئیس اورژانس کشور اعلام کرد:
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به افتتاح ۱۱۵ پروژه جدید اورژانس در کشور در بحران کرونا،گفت:یکی از مهم ترین موارد این افتتاح ها، راه اندازی اورژانس ریلی بود که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.
افتتاح ۱۱۵ پروژه جدید اورژانس در بحران کرونابه گزاش خبرنگارسرویس اجتماعی عصرپرس، پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: سازمان اورژانس کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا برنامه ریزی‌هایی در این زمینه انجام داده و وارد عملیات شد. برنامه ریزی دقیقی برای مواجهه با این بیماری از طرف اورژانس انجام و آموزش‌های لازم به پرسنل ارائه شد. 

کولیوند افزود: از ابتدا دچار شتاب زدگی و عجله نشده و به صورت دقیق کارهای فوریت‌های پزشکی را انجام دادیم. انتقال دانشجویان ایرانی از چین توسط سازمان اورژانس کشور و قرنطینه این دانشجویان برای ۱۴ روز انجام شد.
وی افزود: ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی برای بیمارانی که با ویروس کرونا مواجه شده بودند نیز توسط تیم عملیات ویژه اورژانس انجام شد. این تیم از دو سال قبل شکل گرفت که یک تیم بین المللی محسوب می‌شود و در سراسر کشور حضور دارند. این تیم عملیات ویژه برای خدمت رسانی در زمان‌هایی مثل سیل و زلزله و طوفان و بیماری‌هایی مثل کرونا ایجاد شده و تجهیزات کافی و لازم هم برای این تیم فراهم شده است.

تماس چهار برابری در بحران کرونا با اورژانس 

وی ادامه داد: در طول این دوران با تماس‌های چهار برابری با دیسپچ‌ها مواجه شدیم. به سرعت طبقه همکف سازمان اورژانس را تبدیل به یک مرکز تلفن برای کرونا کردیم و همکاران ما به صورت داوطلب در این مرکز حاضر شده و پاسخ‌گویی به سوالات هم در این مرکز انجام شد. 

رئیسی ادامه داد: هنوز این مرکز در حال خدمت رسانی به افرادی است که نیازمند کمک هستند. یکی از اقدامات دیگر سازمان اورژانس کشور، ارسال تجهیزات و لوازم حفاظت فردی به دانشگاه‌های علوم پزشکی بود.

رییس سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: شاید بسیاری از افراد برای دریافت خدمات به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، اما خدمات فوریت‌های پزشکی کاهش پیدا نکرده و این خدمات با دقت بالا ارائه می‌شود. رضایت مندی مردم دلیل بر ارائه خدمات مناسب توسط سازمان اورژانس است. 

وی افزود: در بحران کرونا نیز سعی و تلاش ما این بود که به بقیه سازمان‌ها که به کمک نیاز داشتند هم کمک کنیم. بعد از گذشت شش ماه همکاران ما هنوز در آماده باش هستند و ۴ نفر از همکاران ما به شهادت رسیده و ۱۹۰۰ نفر از همکاران ما در اورژانس به ویروس کرونا مبتلا شدند.

کولیوند بیان کرد: در همین بازه زمانی ۱۱۵ پروژه جدید افتتاح شد که یکی از آن موارد راه اندازی اورژانس ریلی بود که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.

اختصاص۳۰ واگن به آمبولانس ریلی

وی درباره اورژانس ریلی اظهار کرد: آمبولانس ریلی یکی از آرزوهای ما بود که با کمک وزیر راه و شهرسازی و حمایت مدیرعامل راه آهن قرار بر این شد که۳۰ واگن  را به صورت آمبولانس ریلی داشته باشیم و سپس دو بیمارستان برای ریل آمبولانس تجهیز شوند که اولین مورد در عید غدیر بهره برداری شد. این آمبولانس‌ها به لوکوموتیوها متصل می‌شوند. آموزش خدمات در واگن‌ها نیز انجام می‌شود تا کمک‌های اولیه و خود امدادی و دگر امدادی و درخواست امداد از سامانه ۱۱۵ نیز انجام شود.

کولیوند افزود: دو بیمارستان ریلی را هم در کشور راه اندازی می‌کنیم و اگر این ۳۰ ریل راه اندازی شود تمام خطوط را پوشش خواهد داد.

استخدام ۵۰۰ نیروی جدید در اورژانس

رییس سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سوال عصرپرس درباره افزایش نیروی انسانی در این سازمان، گفت: در حال حاضر هم نیروهای اورژانس کم است اما در استخدام‌های جدید وزارت بهداشت نظر ویژه‌ای به اورژانس دارد و از مجوز استخدام سه هزار نفر، ۵۰۰ نفر برای فوریت‌های پزشکی در نظر گرفته شده و ۳۵۰ نفر نیز به صورت قراردادی جذب می‌شوند و از هفت هزار نفر بعدی هم تعداد قابل توجهی به اورژانس ۱۱۵ اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: البته همچنان به دنبال جذب نیروی انسانی هستیم. در حال حاضر ۳۰ درصد دانشجویان که از ترم قبل وارد دانشگاه شدند از خواهران هستند.

آموزش عمومی اورژانس در سطح کشور

کولیوند در پاسخ به دیگر سوال عصرپرس مبنی بر اینکه آیا دوره های آموزشی برای عموم مردم در راستای کمک به اورژانس در نظر گرفته شده یا خیر؟ تصریح کرد: اورژانس کشور در آموزش عمومی خوب کار کرده. به طور مثال در دو سال گذشته برای چهارشنبه سوری توانستیم ۶۵ درصد مصدومان چهارشنبه آخر سال را کم کنیم. با وزیر آموزش و پرورش نیز هماهنگی‌هایی انجام شده که در کتاب‌های درسی مطالب امدادخواهی و خود امدادی و دگر امدادی را آموزش بدهیم.

وی ادامه داد: با حضور پررنگ گروه آموزشی ما در مدارس این اقدامات انجام خواهد شد و در عین حال از فضای مجازی هم می‌توانیم کمک بگیریم.این موارد هم می‌تواند از حوادث پیشگیری کرده و جان‌ هموطنان را نجات بدهد.

کرونا تاثیری بر ارائه خدمت در اورژانس نداشته است

وی در ادامه با بیان اینکه برای کرونا از تیم عملیات ویژه که کاملا مجهز هستند استفاده می‌شود ، گفت: کرونا تاثیری بر کاهش ارائه خدمت به سایر مردم نداشته است. اگر بررسی میدانی انجام دهید، مشاهده می‌شود که میزان رضایت مندی مردم از اورژانس ۱۱۵ افزایش یافته و تقدیر و تشکر از سامانه ۱۹۰ خیلی بیشتر از شکایت‌ها و انتقادها است. یعنی تعداد شکایت‌ها و انتقادها برای اورژانس ۱۱۵ بسیار کاهش یافته است.

ارائه خدمات رایگان اورژانس 

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه خدمات اورژانس در همه سطوح برای مردم رایگان است، گفت: تنها جایی که ارائه خدمات رایگان را بدون منت انجام می‌دهد، سازمان اورژانس است. همزمان با اقداماتی که انجام می‌دهیم سامانه ۱۱۵ به متخصصان حاضر در دیسپچ متصل می‌شود تا خدمات درمانی از همان محل تا تحویل بیمار به بیمارستان انجام شود.

انتقال ۷۵ درصد بیماران کرونا توسط اورژانس به بیمارستان ها

رییس سازمان اورژانس کشور در ادامه با اشاره به اینکه برای تخت‌های بیمارستانی اورژانس تمهیدات خاصی اندیشیده شده و جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که توانسته خدمات گسترده‌ای را به بیماران کرونایی ارائه بدهد، گفت: ۷۵ درصد بیماران مبتلا به کرونا توسط اورژانس به بیمارستان‌ها منتقل شده و صد در صد این بیماران که بین بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند هم توسط اورژانس انتقال پیدا کرده‌اند. تاکنون کمبود تخت گزارش نشده و معاونت درمان در این زمینه برنامه ریزی کرده است.

حضور فعال اورژانس در مترو

کولیوند در پاسخ به سوالی درباره حضور اورژانس در مترو گفت: چند سال است که همکاران ما در ایستگاه امام خمینی (ره) و صادقیه مستقر هستتند و هرجایی که مترو در اختیار ما بگذارد، پایگاه اورژانس را فعال می‌کنیم. رایزنی‌هایی با مترو برای راه اندازی پایگاه‌های جدید انجام شده است. شهرداری تهران هم همکاری خوبی با سازمان اورژانس دارد و ۳۲ پد بالگرد را برای اورژانس ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: همچنین سوله‌های بحران هم در اختیار اورژانس قرار داده شده است. در کنار آتش نشان‌ها، پایگاه اورژانس هم وجود دارد و همراه با آتش نشان‌ها، نیروهای اورژانس هم اعزام می‌شوند. در بسیاری مواقع ممکن است برای آتش نشان‌ها اتفاقی بیفتد که ما پشتیبانی می‌کنیم.

 کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت اورژانس با استفاده از موتور آمبولانس‌ها 

وی درادامه یکی از کارهای موفق سازمان اورژانس کشور را راه اندازی اورژانس موتوری دانست و گفت: اورژانس موتوری به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت کمک کرد. این کار در تهران در ابتدا با ۳۳۰ دستگاه موتور آمبولانس آغاز شد. برای پوشش سایر شهرها، هزار دستگاه دیگر موتور آمبولانس هم خریداری شد و به زودی به ناوگان اورژانس اضافه می‌شود. مردم حق بهترین خدمات را دارند و در انتخاب موتور هم این مراحل را انجام دادیم.

 ۳۰ درصد از تماس ها با اورژانس مزاحمت های تلفنی است 

وی با اشاره به اینکه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد تلفن‌ها با اورژانس، مزاحمت های تلفنی است. گفت: شاید این موضوع به فرهنگ سازی نیاز داشته باشد. خواهش ما این است که در شرایط سخت کنونی که همکاران ما با تمام وجود کار می‌کنند، دیگر مزاحم تلفنی یک ظلم مضاعف است. دستگاه‌های دیگر هم از لحاظ قانونی برای پیشگیری و پیگیری این مزاحم‌های تلفنی با ما همکاری می‌کنند. 

آمادگی اورژانس کشور برای مراسم محرم

کولیوند درباره برگزاری مراسم محرم، با تاکید بر اینکه ما در این خصوص تابع تصمیم‌های ستاد ملی کرونا هستیم، گفت: اگر ستاد اربعین تصمیمی را بگیرد، حتما برنامه ریزی داریم و اگر مراسم اربعین برگزار شود، بر اساس پروتکل‌ها اقدام خواهیم کرد. چرا که وظیفه ذاتی ما فوریت‌های پزشکی است و پشتیبانی این مراسم هم جزیی از خدمات ما محسوب می‌شود.

هیچ خودروسازی توان تولید آمبولانس را ندارد

رییس سازمان اورژانس کشور درباره خرید موتور برای موتور آمبولانس‌ها، گفت: هنوز موتور آمبولانس تولید داخل که خدمات ما را پوشش بدهد نداریم. البته با تولیدکنندگانی مذاکره کردیم. حتی در تولید آمبولانس هم همین طور است و هیچ کدام از خودروسازان نتوانسته‌اند آمبولانس تولید کنند. یک سال است که با تولیدکنندگان برای ساخت اتوبوس آمبولانس مذاکره می‌کنیم تا از توانمندی خودمان استفاده کنیم.

تاثیر تحریم ها در اورژانس کشور

کولیوند در ادامه با تاکید براینکه  تحریم‌ها بر خدمات سازمان اورژانس کشور بی تاثیر نبوده، گفت: تحریم‌ها شامل حال اورژانس هم شده و در حال جاضر پشتیبانی آمبولانس‌ها انجام نمی‌شود، اما براساس برنامه‌ریزی سازمان اورژانس کشور تعداد آمبولانس‌ها را به ۵۵۰۰ دستگاه ارتقا دادیم و خدمات را با سرعت مناسبی ارائه می‌دهیم.

وی افزود: نسبت به سال گذشته تقریبا ۴۰ درصد خدمات را افزایش دادیم و زمان حضور کاهش یافته است. قبلا ۳۸ دقیقه بود که الان کمتر از ۱۴ دقیقه است.

وی ادامه داد: اکنون در اورژانس هوایی ۴۵ بالگرد داریم که خدمات قابل توجهی ارائه داده است. در سازمان بهداشت جهانی که قبلا در حوادث ترافیکی جزو کشورهای گروه هشتم جهان بودیم، اکنون جزو کشورهای گروه الف هستیم و با کشورهایی مثل آلمان و فرانسه و انگلستان مقایسه می‌شویم.

آمادگی اورژانس برای کنکور سراسری

کولیوند درباره آمادگی سازمان اورژانس کشور برای برگزاری کنکور سراسری اظهار کرد: برای برگزاری کنکور سراسری با هماهنگی معاونت بهداشت آماده هستیم و پروتکل‌های آماده شده نیز اجرایی می‌شود. سازمان اورژانس کشور هیچ وقت خود را جدا از سایر همکاران نمی‌داند و در کنار داوطلبان کنکور هستیم.






خبرنگار: پروین مرادی 
دبیر: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: