اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۹۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۷ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - 12 August 2020
وزیر بهداشت :
وزیر بهداشت گفت: ما قبل از هجمه، سنگر ساختیم و بعد تیم بهداشتی و درمانی در کشور از بهورز، بهیار، پرستار، ماما و پزشک در ایران آموخته های دفاع مقدس را در این مصاف نابرابر به کار گرفتند.
قبل از هجمه کرونا، سنگر ساخته بودیم
به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سعید نمکی در آیین رونمایی از پوستر بخش ویژه مدافعان سلامت شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: اگر دیدید که در جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحریم های ظالمانه و تنگناهای شدید اقتصادی، وقتی که طوفان بیماری رسید ما در نماندیم، به این دلیل بود که با شیوه جهادی و با تمرکز بر شیوه بسیجی، قبل از هجمه، سنگر ساخته بودیم. 
 
وی افزود: درست است که در طرح تحول نظام سلامت، تعداد تخت های بیمارستانی زیادی ایجاد شد اما میزان تخت های بیمارستانی ایران، 1.6 تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت است در حالیکه این شاخص در فرانسه، 7 تخت به ازای هر هزار نفر است و آمریکا به عنوان دارنده یکی از قوی ترین زیرساخت های نظام سلامت دنیا، با تکیه بر صندوق پر از پول به مبارزه با این بیماری پرداختند اما چه شد که حتی یک بیمار در ایران، پشت در بیمارستانی نماند و بعد از دو ماه از یک وارد کننده تجهیزات پزشکی به یک تولید کننده و سپس به یک صادر کننده تبدیل شدیم؟ جز اقتدا به شیوه مدیریت دفاع مقدس نبود. 

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما قبل از هجمه، سنگر ساختیم و بعد تیم بهداشتی و درمانی در کشور از بهورز، بهیار، پرستار، ماما و پزشک در ایران آموخته های دفاع مقدس را در این مصاف نابرابر به کار گرفتند. ایران نه پول بیشتری نسبت به کشورهایی که بیماران شان در خیابانها در به در بودند، داشت نه نیروی بیشتر داشت و نه تخت بیمارستانی بیشتر فقط یک چیز فراتر داشتیم و آن، ایمان به خداوندی بود که از دفاع مقدس به ما منتقل شده بود و شرمساری از خون شهدا بود که در دوران دفاع مقدس، پر پر شدند تا این سرزمین ماندگار و مانا بماند. 
 
همکاری های ارزشمند بسیج با نظام سلامت
 
 نمکی گفت: حدود 30 سال پیش که مسئول بهداشت کشور بودم برای ریشه کنی فلج اطفال، طراحی بسیج واکسیناسیون را کردیم و این کار سخت را با بسیجی ها شروع کردیم. آن روزها همه می گفتند که بسیجی ها را چرا به وزارت بهداشت می آوری؟ آنها از واکسیناسیون چه می دانند اما حرف من این بود که فقط باید دل بزرگ داشت و عاشق بود. با زبان عشق، خیلی از حرف ها را می توان فهمید. دل عاشق اینقدر پاکیزه است و گیرایی دارد که همه چیز را می تواند بگیرد و انسان عاشق، ظرفیت یادگیری و کار زیاد دارد و با تکیه بر نیروهای بسیج، فلج اظفال را ریشه کن کردیم.
 
وی اضافه کرد: با دوستان بسیج طراحی بسیج ملی مبارزه با کرونا را انجام دادیم. یک فاز دفاع با سنگرهای مستحکم و یک فاز این جمله را طراحی کردیم. بجای اینکه ویروس به سراغ ما بیاید، با بسیجی ها به سراغ ویروس رفتیم و توانستیم علاوه بر کاهش بار بیمارستانها، موارد ابتلا به کرونا را در اولین مراحل تشخیص دهیم و با سامانه 4030 با افراد تماس گرفتیم و در کمتر از دو ماه، موارد مرگ را به یک چهارم و موارد ابتلا را به یک پنجم رساندیم و این در تاریخ جهان، رکورد شد. 
 
در مقابل دشمن، همه در کنار همدیگر هستیم
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: یکبار دیگر وفاق ملی که در عرصه دفاع مقدس تجربه کرده بودیم در شرایط مبارزه با کرونا در کشور شکل گرفت و همه به صحنه آمدند و دستها در همدیگر گره خورد و به جهان گفتیم که ما ممکن است دیدگاه های مختلفی داشته باشیم اما در مقابل دشمن، همه در کنار همدیگر هستیم و درست است که از جناح های مختلف هستیم اما یک خیمه بیشتر نداریم و آن هم خیمه رهبری است که از زیر این خیمه بیرون نمی رویم. 
 
تفاوت عمده دفاع مقدس و مقابله با کرونا
 
 نمکی گفت: مقام معظم رهبری اثبات کردند که پدری و رهبری قبایی است که بر تن ایشان برازنده است. ایشان خیلی ما را حمایت کردند. لحظه به لحظه و ثانیه به ثانیه همه چیز را رصد فرمودند که این فرزندان شان در این عرصه دچار تنش جدی نشوند و هر جا که لازم دیدند، کمک کردند و هر جا که فکر کردند شیوه نامه ای دارد مغفول می ماند، ورود فرمودند و این یک شیوه دیگری بود از آنچه در دوران دفاع مقدس دیدیم با یک تفاوت عمده. 
 
وی اضافه کرد: تفاوتی که امروز با دوران دفاع مقدس داشت این بود که آن زمان دشمن را می شناختیم، خط مقدم را می دانستیم و هواپیما هم که می آمدند، می دانستیم از کدام مسیرها می آیند اما امروز نمی دانستیم دشمن چه کسی است. عزیزترین و صمیمی ترین انسان ها که می خواست تو را با اوج مهربانی و عشق در آغوش بگیرد، بمب ویروس کرونا بود. نوه ای که با عشق و ذوق می خواست به آغوش پدر بزرگ و مادر بزرگ برود، با خودش داشت نارنجک ویروس می برد که در آغوش آنها منفجر کند و این تفاوت اصلی با دوران دفاع مقدس است.
 
لحظاتی که بمب ویروس در کشور منفجر می شد
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: روزنگار ماه های گذشته را دارم و اگر عمری باقی باشد و توفیق فراغتی بود، آنها را مفصل خواهم نوشت. ناگهان خبر می دادند که فلان معاون به این ویروس گرفتار شده و دیگر نمی تواند و یکی یکی فرماندهان ما، گرفتار می شدند، بیمارستانها به اندازه کافی ماسک نداشتند و پرستاران، پزشکان و نیروهای خدماتی اینقدر غیرتمند بودند و مانند دوران دفاع مقدس که قمقمه آب را به مجروح دیگری می دادند، نیروهای ما اگر ماسک کم بود، به همکاران شان می دادند و لحظه به لحظه می گفتند فلان منطقه گرفتار شده و همانند انفجار بمب ویروس در نقاط مختلف کشور بود اما آنچه که در اوج این لحظه ها من را روی پا نگه می داشت، علاوه بر عشق و علاقه برای خدمت به کشورم، همدلی و وفاقی بود که نشانه روحیه مقاومت و ایثار در کشور است. 
 
نمکی بیان داشت: روحیه مقاومت و ایثار در کشور، بسیار ستودنی، گرانقدر و ارزشمند است و از اینکه جریانی در کشور برای پاسداشت روحیه مقاومت، صبوری و ایثار تلاش می کند تا نسل های آینده هم بدانند که این سرزمین چگونه در بحران های سخت، روی پای خودش ایستاد، جای دستبوسی دارد.
 
وی گفت: یک روز آقای چکناواریان که رهبر ارکستر ملی بود در سازمان برنامه و بودجه به من سر زد و به او گفتم چرا این سمفونی شهید را تمام نمی‌کنید. با تعجب به من نگاه کرد و گفت که می‌دانی یعنی چه؟ من برای شهید سمفونی می‌سازم و مقام شهید خیلی بالاست. می‌دانی چقدر باید عظمت خرج شود که گوشه‌ای از مقام شهید را با هنر بیان کنیم؟ 
 
نباید صحنه های حماسه مدافعان سلامت را از دست بدهیم
 
وزیر بهداشت یادآور شد: از همکاران خودم از روز اول این تقاضا را داشتم که اولا سعی کنید صحنه های واقعی را در حماسه مدافعان سلامت نگذارید بسوزند که ما مجبور شویم با شیوه های تصنعی، آن شیوه ها را کپی و بازسازی کنیم. کاری که شهید آوینی کرد، حفظ و ماندگاری صحنه های واقعی دوران دفاع مقدس بود و ما نباید در این عرصه زحمت بی کران مدافعان سلامت در لباس های پر زحمت و لحظات ناب، مجبور شویم در آینده چیزی بسازیم که در آن هنرپیشگی کنیم. 
 
نمکی تاکید کرد: از همکارانم خواستم که از مستندهایی که مبنای آن صحنه های واقعی حماسه مدافعان سلامت است نباید غفلت کنیم. ما متاسفانه سوزندایم و برخی از این صحنه ها را از دست دادیم و اگر هم انسان هایی این صحنه ها را به تصویر کشیدند، آن دید و زاویه هنرمندانه در آن مغفول بود. کار هنرمندانه، کار هر کسی نیست. اینکه از چه زاویه ای با چه زیبایی بتوانم لحظات ناب را شکار کنم و نگه دارم، کار هر کسی نیست.
 
وی تصریح کرد: متاسفانه در زمینه ثبت لحظات ناب حماسه مدافعان سلامت غفلت شد و آنچه دلم می خواست از لحظات ناب، ثبت نشد و اندکی از آن کوه عظمت، بر جا ماند و این یکی از رسالت های ما است که در ادامه راه بتوانیم از صحنه های واقعی ماندگار تصویر داشته باشیم. 
 
به تصویر کشیدن هنرمندانه حماسه مدافعان سلامت، خیلی مهم است
 
وزیر بهداشت گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند به تصویر کشیدن هنرمندانه حماسه مدافعان سلامت خیلی مهم است. شاید هر 150 سال یکبار یک کشور و جهان دچار چنین گرفتاری عظیم و نفس گیری شود و شاید هیچ کدام از ما در اپیدمی های بعدی نباشیم و نسل های آینده باید تکیه کنند بر این که در روزگار سخت تحریم و پرفشار ناجوانمردی جهانی، پدران و مادران ما چنین حماسه هایی خلق کردند و زشت است که ما بگوییم ایرانی هستیم و در روزگاران سخت، پدران و مادران ما این چنین از ورطه های سنگین عبور کردند و ما در آنها، درمانده باشیم. 
 
ماندگاری آثار هنری از حماسه مدافعان سلامت در ذهن نسل های آینده، غرور آفرین است و جرات خلق می کند
 
 نمکی تاکید کرد: ماندگاری آثار هنری از حماسه های مدافعان سلامت در ذهن نسل های آینده، غرور آفرین است و جرات خلق می کند چون حاصل همت، غیرت و رشادت مردان و زنان بلند مرتبه این سرزمین است. 
 
روایت فتح، روایت عاشقی، دلدادگی و زیبایی است
 
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: همواره معتقدم که روایت فتح، روایت عاشقی، دلدادگی و در نهایت روایت زیبایی است. به روح بلند همه شهدا به ویژه شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت و همه عزیزانی که با دوربین و جاودانه کردن این لحظه های آسمانی در قاب تصویر و رسانه توانستند این مجموعه ها را برای همیشه در تاریخ کشور، ثبت و ضبط کنند و از همه آنها عزیزتر، شهید بزرگوار سید مرتضی آوینی بود، درود می فرستم. 
 
 نمکی افزود: همواره معتقدم که روایت لحظات عاشورایی، روایت دلدادگی، عشق و زیبایی است و روایت زیبایی که عشاق دلداده مطلق و انسان های هدایت شده، خلق کرده اند. کسی می تواند به صحنه های عاشقانه پا بگذارد و آن حماسه ها را خلق کند که قبل از آن خیلی چیزها در پیش پایش قربانی شده باشد.
 
وی یادآور شد: عزیزانی که صحنه های زیبا و پرعظمت دوران دفاع مقدس را دیدند به یاد دارند که چه عاشقانه هایی به تصویر کشیده شد و این عاشقانه ها، در اوج زیبایی بود. زمانی که از بانوی بزرگوار اسلام حضرت زینب(س) پرسیدند که بعد از آن همه رنج عاشورا چه دیدی می فرمایند که به خدا جز زیبایی هیچ چیزی ندیدم . آنچه این همه رنج در سیما و دیده این بزرگوار زیبا جلوه داد، عشق به لقاء الله و پیوستن به ذات باری تعالی است.
 
وزیر بهداشت گفت: روایت فتح، روایت زیباترین صحنه هایی است که عاشق ترین بندگان خدا در طول تاریخ این مملکت می توانند خلق کنند و آن کسی که پا به این عرصه می گذارد باید از فردی که به خدا می پیوندد، عاشق تر باشد و دوربین  هر کس را به اسم هنرمند بودن، در دست بگیرد و آن هم باید کارش موقوف هدایت باشد. هر دوربینی لیاقت حضور در آن صحنه های عاشقانه را ندارد و دل و چشم پاک می خواهد که پشت آن دوربین بایستد و صحنه های عاشقانه را ثبت و ضبط کند و در تاریخ، جاودانه نگه دارد.
 
هر دلی لیاقت و بضاعت به تصویر کشیدن لحظات عاشقی را ندارد
 
 نمکی افزود: در دوران دفاع مقدس قابل باور نبود که فردی که آخرین نفس های خود را می کشد، لحظه ای درماندگی نداشت. همه دوران دفاع مقدس، عظمت و رهایی از این کالبد خاکی بود. اینکه می بینید در محراب مسجد کوفه به ستون اسلام، ضربت می زنند و این عاشق دلداده پروردگار می گوید به خدای کعبه رستگار شدم و از این عالم خاکی بریدم و به عالم ملکوت رفتم، خیلی ناب و زیبا است. به تصویر کشیدن لحظات عشق، دلدادگی و زیبایی کار هر کسی نیست. هر دلی این لیاقت و بضاعت را ندارد که بتواند این همه زیبایی و عشق و دلدادگی را برای نسل های آینده نگه دارد./
نام:
ایمیل:
* نظر: