اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۱۹۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - 11 August 2020
وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه پیشنهاد وزیر علوم را کتبا دریافت کردیم و مقرر شد که امروز به شکل اضطراری با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کنیم و تصمیم گیری را به ملت ایران اعلام کنیم،گفت: حتی اگر شب آخر هم احساس کنیم که پروتکلی شکسته می شود و جان فرزندی از این سرزمین به خطر بیفتد، اجازه برگزاری کنکور را نخواهیم داد.
زمان برگزاری کنکور امروز اعلام می شودبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، سعید نمکی در حاشیه نشست ستاد ملی پیگیری های ویژه محرم که در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه تهران برگزار شد، اظهار داشت: از برگزاری کنکور کارشناسی ارشد که با حضور 5 هزار و 300 مراقب بهداشتی برگزار شد، راضی بودیم گرچه موارد بسیار اندکی از مشکلات و نارسایی ها وجود داشت، اما این کنکور فوق العاده خوب برگزار شد و قرار بود با همین الگو، کنکور سراسری برگزار شود.

وی افزود: برای برگزاری کنکور سراسری گفته و تاکید کرده بودیم که شیوه نامه ها و استانداردها را سخت تر خواهیم گرفت. فاصله بین دو نفر در کنکور کارشناسی ارشد، یک متر و 60 سانتی متر بود به دلیل اینکه داوطلبان این کنکور، پخته تر هستند و به بلوغ بیشتری از تفکر بهداشتی و رعایت آیین نامه ها و دستورالعمل ها رسیده اند اما قطعا یک پسربچه یا دختربچه ای که از دبیرستان در جلسه کنکور شرکت می کند، رعایت شیوه نامه ها برایش سخت تر است به خصوص در استانهایی که هوای گرم دارند و حدود 4 ساعت آزمون، برای داوطلبان دشوار است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در نشست های مختلف و شب گذشته گفتیم فاصله ها باید به گونه ای باشد که هیچ فرزندی از این کشور بخاطر ورود به جلسه کنکور سراسری گرفتار ویروس کرونا نشود. همه داوطلبان، فرزندان ما و همکاران مان هستند و نمی توانیم به سلامت هیچ کدام از این جگرگوشه های مان، بی تفاوت باشیم. برای اطمینان بخشی به خانواده ها، شیوه نامه ها را سخت تر کردیم.

نمکی اضافه کرد: دیروز جلسه ای با حضور روسا و جمعی از اعضای کمیسیون های بهداشت و آموزش مجلس، وزیر علوم و رییس سازمان سنجش داشتیم و عنوان کردیم که چقدر بضاعت اجرای پروتکل های بهداشتی وجود دارد که اعلام کردند اگر فاصله ها را کمتر در نظر بگیرید، امکان برگزاری کنکور سراسری وجود دارد اما گفتیم که به پروتکل ها پایبند هستیم و از آن عدول نمی کنیم و اگر بخواهیم از هر پروتکلی عدول کنیم یعنی به آلودگی هر فرزند این سرزمین، رضایت داده ایم.

وی افزود: نمایندگان مجلس از تفکر سخت گیرانه تر شدن پروتکل ها و شیوه نامه های برگزاری کنکور سراسری حمایت کردند و عزیزان ما در وزارت علوم اعتقاد داشتند که وقت تعیین شده برای اجرای پروتکل های سخت گیرانه در کنکور سراسری، کافی نیست و اگر بخواهد این پروتکل ها به طور کامل اجرا شود، ضرورت دارد که یک ماه کنکور را به تعویق بیاندازیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: پیشنهاد وزیر علوم را کتبا دریافت کردیم و مقرر شد که امروز به شکل اضطراری با اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کنیم و تصمیم گیری را به ملت ایران اعلام کنیم. از اینکه فکر کنیم کنکور برگزار نخواهد شد، خیر چنین پدیده ای نیست. اینکه این کنکور با یک ماه تاخیر برگزار شود، توسط وزیر علوم اعلام شده و باید در مورد آن تصمیم گیری کنیم اما آنچه باید بدانید که مطلقا اتفاق نخواهد افتاد، این است که وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت و دستگاهی که سعی کرده همیشه با مردم با صداقت، شرافت، یک رنگی و دفاع از حقوق شهروندی، صحبت کند هرگز اجازه شکست هیچ پروتکلی را نخواهد داد و به عنوان امین مردم این سرزمین، حتی اگر شب آخر هم احساس کنیم که پروتکلی شکسته می شود و جان فرزندی از این سرزمین به خطر بیفتد، اجازه برگزاری کنکور را نخواهیم داد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: محرم، ماه پاسداری از حماسه بی بدیل کربلا و یاد شهدای کربلا و عاشورا و تاسوعا است. امسال با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که دو اصل بسیار مهم را بیان فرمودند؛ یکی اینکه باید محرم با شکوه برگزار شود و دوم اینکه این محرم باشکوه باید مبتنی بر دستورالعمل و شیوه نامه های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت برای کاهش خطرات ناشی از انتقال بیماری کرونا برگزار شود، با محوریت و همت حاج آقا قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی که جلسات مختلفی با وعاظ، مداحان و دلسوزان محرم برگزار کردیم و در این جلسات به همدلی و وفاق رسیدیم.

نمکی با اشاره به نشست های متعدد کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا برای برگزاری عزاداری ماه محرم و صفر، گفت: یک شیوه نامه با محوریت های متفاوت تر از قبل تهیه شد. در این شیوه نامه سعی شد که سه اصل را مورد توجه قرار دهیم. اصل اول اینکه تلاش کنیم محرمی گسترده تر ولی مبتنی بر پروتکل ها برگزار کنیم و نام و یاد امام حسین(ع) و شهدای کربلا را به شکل گسترده در سراسر کشور داشته باشیم.

وی افزود: اصل دوم این بود که اصولی مانند فاصله گذاری، عدم تحرک و بیرون رفتن دسته های عزاداری در سطح شهرها و مواردی که می تواند به هر شکلی باعث انتقال ویروس و شیوع بیماری شود، مورد توجه قرار گیرد و اصل سوم اینکه بتوانیم الگوی بسیار مناسبی از برگزاری مراسم های ماه محرم و صفر در دنیا ارائه کنیم که در پایان بتوانیم با افتخار بگوییم که حتی یک نفر در کشور به دلیل برگزاری مراسم این ماه عزیز، آلوده به ویروس کرونا نشد.

وزیر بهداشت یادآور شد: امروز مجددا جلسه ای با حضور مسئولان و مقامات مختلف داشتیم و سند تهیه شده برای عزاداری ماه محرم و صفر را مرور کردیم و محوریت این سند و پیگیری، حاج آقا قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی خواهد بود و ما و همکاران مان در وزارت بهداشت به عنوان کارشناسان ناظر فعالیت خواهیم کرد.

نمکی گفت: خوشبختانه هیئت های مذهبی، وعاظ، مداحان و همه مردم ایران که تا امروز مدیون همراهی و محبت آنها هستیم، قطعا ما را همراهی و همیاری خواهند کرد. امروز از یک پیک سنگین و سخت بیماری بر می گردیم در حالیکه روزی به مرگ و میر کمتر از 40 در روز رسیده بودیم و به سمت تک رقمی شدن موارد فوتی در حال حرکت بودیم اما کمی ساده و عادی انگاری، دوباره ما را به ورطه جدیدی کشید و همکاران ما را به روزهای خیلی سخت، گرفتار کرد و مردم، گرفتار فاجعه سنگین مرگ و میر بالا بر اثر کرونا شدند و در حدود یک ماه گذشته، فشار سنگینی را در استان های مختلف تحمل کرده ایم و خوشبختانه به یک الگوی مناسب تر می رسیم.

وی تصریح کرد: اگر خدای ناکرده کوچک ترین بی توجهی دوباره شکل گیرد باز ممکن است این اژدهای خاموش شده را دوباره بیدار یا فعال کنیم و همکاران ما در این موج های بیماری، به شدت خسته و گرفتار هستند.




نام:
ایمیل:
* نظر: