اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۹۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - 09 August 2020
روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:
رییس جمهوری با بیان اینکه زمان پایان کرونا مشخص نیست، گفت: باید یک مسیر اعتدالی را در پیش بگیریم چرا که ادامه محدودیت های شدید امکان پذیر نیست و ما نمی توانیم فعالیت های اقتصادی، آموزشی و فرهنگی را به طور کامل تعطیل کنیم همانطور که این فعالیت ها نمی تواند همانند دوران قبل از بیماری کرونا در جریان باشد.
فشار روانی بر کادر درمان شرایط خسته کننده‌ای را ایجاد کرده است
به گزارش عصرپرس، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از انفاق مومنانه مردم در سراسر کشور اظهارداشت: یکی از ویژگی‌های امیرالمومنین دستگیری از فقرا و انفاق است، مردم هم همان راه امیرالمومنین را رفتند.

وی با اشاره به  در پیش بودن ایام محرم افزود: ممکن است در ایام محرم شکل نذورات مردم  مقداری تغییر کند. حتما از نظر بهداشتی این موضوع باید رعایت شود. هم تبرک است و هم کمک به کسانی است که از آنها دستگیری می‌شود.

روحانی با اشاره به دیدگاههای متضادی که درباره تشدید محدودیت ها و یا مخالفت با تشدید محدودیت ها در روند مبارزه با کرونا وجود دارد، اظهارداشت: این روزها شاهدیم عده ای نامه می نویسند و باتوجه به فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری ها خواهان این هستند که محدودیت ها افزایش نیابد و در مقابل عده ای می گویند با توجه به اینکه حج که یک فریضه واجب بود و امسال برگزار نشد چرا باید عزاداری ها به عنوان یک عمل مستحب با توجه به شیوع این بیماری برگزار شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید یک مسیر اعتدالی را در پیش بگیریم چرا که ادامه محدودیت های شدید امکان پذیر نیست و ما نمی توانیم فعالیت های اقتصادی، آموزشی و فرهنگی را به طور کامل تعطیل کنیم همانطور که این فعالیت ها نمی تواند همانند دوران قبل از بیماری کرونا در جریان باشد.

روحانی با بیان اینکه "راهی نداریم جز اینکه فعالیت ها باشد اما دستورالعمل های بهداشتی هم کاملا رعایت شود"، گفت: باید بپذیریم از پایان بهمن پارسال زنگی به صدا در آمد و به ما تاکید کرد سبک زندگی اجتماعی شما باید تا اطلاع ثانوی تغییر یابد و هر کسی هم که این زنگ را نشنیده، ضرر کرده است.

رئیس جمهور افزود: اینکه بگوییم ماه محرم عزاداری نباشد، نادرست و ناصحیح است و برای جامعه ما قابل قبول نیست. این مراسم باید با جمعیت کمتر برگزار شود و بخش عمده مراسم از فضای مجازی برای عزاداران پخش شود. به عبارتی باید عدد شرکت کنندگان را کم کنیم اما اصل آن را برگزار کنیم.

 روحانی با اشاره به اینکه دستورالعمل های لازم در ارتباط با این مراسم ابلاغ شده است، اظهارداشت: امسال باید دقیقا سلامت با سوگواری مردم را در کنار هم قرار دهیم. عزاداری و سلامت مردم قابل جمع است و تنها باید اطلاع رسانی و اقناع سازی شود و هماهنگی های لازم در این ارتباط باید از همین  امروز آغاز شود.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه "نظام دیجیتال در کشور باید به طور فزاینده و روزافزون توسعه یابد"، گفت: اعمال قانون در این جلسه مورد تاکید وزارت بهداشت بود و باید  اگر کاری از طریق الکترونیک امکان پذیر باشد و یک مسوول اداری، برای همان کار مردم را به تهران و ادارات بکشاند، باید مجازات شود چرا که سلامت مردم را به خطر انداخته است.

روحانی با تاکید مجدد بر ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در روند مبارزه با بیماری کرونا و همچنین قدردانی از زحمات کادر درمانی کشور اظهارداشت: اگر شستشو دست ها، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و اجتناب از ترددهای غیرضروری و تجمعات بزرگ، از سوی همه مردم رعایت شود، کمک بزرگی در کاهش بیماری و رفع مشکلات ناشی از بیماری کرونا خواهد بود.

رییس جمهور با تشکر از مردم استان‌ها برای رعایت محدودیت‌های بهداشتی در مرحله اول شیوع کرونا گفت: در مرحله دوم کادر پزشکی و درمانی ما مجاهدت شبانه روزی انجام داد و فداکاری کرد و در مرحله سوم همه مسوولین در رده‌های مختلف و آنهایی که امر نظارت را بر عهده دارند، این بار را بر دوش گرفتند.  الحمدالله وقتی آدم در این نمودارها استان‌ها را می‌بیند که از پیک پایین می‌آید و شیب به سمت پایین است، خیلی خوشحال کننده است.

وی با بیان اینکه در آماری که امروز دیدیم تقریبا از اوایل مرداد ماه تغییر محسوسی شروع شده تا الان که۱۹ مرداد ماه هستیم، گفت: ان شاء الله امیدواریم تا پایان مرداد باز شاهد روزهای بهتری با کمک مردم باشیم. همان طور که در سایه تلاش مردم و مراعات آنان این اتفاق افتاد.

روحانی اظهارداشت: یک وقتی مراعات مردم ۷۷ درصد بود که در سایه آن ما شاهد این بودیم که  در آمار فوتی‌ها از سه رقمی به دو رقمی برسیم.  برای مدتی هم فوتی‌ها دو رقمی بود از مراعات ۷۷ درصد به ۱۷ درصد رسیدیم. وقتی نزول پیدا کرد و مردم سهل گرفتند و فکر کردند دوران بیماری تمام شده، دومرتبه دچار یک موج شدیم

رییس دولت تدبیر و امید گفت: البته در کشورهای دیگر هم این موج دوم را کاملا مشاهده می‌کنیم آنجا هم دستورالعمل‌هایی بوده خوب مراعات کردند. یکی از کشورهای اروپایی که نخست وزیر آن می خواست اختیار قرنطینه بار دوم را از پارلمان بگیرد، همه چیز را آزاد کرده بود و اعلام کرد که توریست‌ها بیایند ولی با فشار چند روزه ناچار شد دوباره محدودیت ها را تشدید کند.

رییس جمهور یادآورشد: بنابراین تقریبا می‌بینیم در جاهای دیگر هم با موج دوم گرفتار شدند. ما هم با موج دوم روبه رو شدیم شاید این بالا و پایین رفتن مربوط به اعمال خودمان می‌شود چه ما مسوولان، چه مردم ما، آن جا که همه رعایت کنیم با ثبات مواجه می شویم. تا وقتی مراعات‌ها رها و عادی می‌شود دوباره پیک بالا می رود و ما را گرفتار می‌کند. هر چه است تخت و پزشک و پرستار ما محدود است 

وی تاکید کرد: این فشار روانی کار بر کادر درمانی فشار خسته کننده ای است وقتی می‌بینند مرتب تخت‌ها پر است تا وقتی می‌بینند ۳۰ درصد تخت‌ها خالی شد خود این به همه نشاط می دهد و آثار کار خود را می‌بینند.

روحانی در ادامه گفت: در هفته‌های اخیر هم در کشور خودمان و هم در دنیا شاهد افت و خیزی در خصوص شیوع کرونا بودیم. واقعیت این است که ۶ ماه است که با این ویروس مواجه هستیم. شاید در روزهای اول به مردم می گفتیم این را هفتگی در نظر نگیرید، ماه و سال معیار است نه روز و هفته، بعضی‌ها می‌گفتند چرا  گفته می شود دوهفته، سه هفته یا یک ماه دیگر این ویروس را از پا در می‌آوریم اما به هر صورت  ۶ ماه از شیوع این ویروس گذشته است و فراز و نشیب داشته است.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: به نظر من کار کادر درمانی بسیار خوب بوده است، ‌ بخش تولید خوب در صحنه بوده و بخش علمی کاملا در صحنه فعال بودند و مردم همراهی کردند یعنی آنجایی که گفتیم خطرناک است و دیدند که خطرناک است همراهی کردند.  

روحانی تاکید کرد: حداقل باید در نظر بگیریم که ۶ ماه دیگر هم این اوضاع را داریم. البته شاید ۶ ماه بیشتر یا حتی یک سال شود بنابراین باید خودمان را آماده کنیم تا روزی که واکسنی به دست ما برسد و موثر باشد و به اندازه کافی در اختیار باشد و بتوانیم توزیع کنیم و مردم بتوانند استفاده کنند، تا آن زمان خیلی برای ما روشن نیست و باید همه مراعات کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: