اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۵ - 09 January 2017
عصرپرس: ساماندهی کانال‌های تلگرامی به یکی از اولویت‌های وزارت ارتباطات تبدیل شده است.  

روزنامه شهروند در همین رابطه نوشت: ٧٠٠ شبه‌رسانه و کانال تلگرامی اطلاعات خود را در دو روز اول ساماندهی فضای مجازی ثبت کردند. 

این خبر را در حالی دیروز ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که شورای عالی فضای مجازی به‌تازگی اعلام کرده است که قصد دارد نظارتش را به بسترهای اینترنتی بیشتر کند و کار را به نوعی پیش برد که همه چیز تحت نظارتش باشد. از کانال آشپزی گرفته تا آموزش زبان و اطلاع‌رسانی‌های خبری و حتی مراجع اطلاع‌رسانی نهادها و سازمان‌های دولت، همه و همه اگر بالای پنج‌هزار عضو داشته باشند، باید بیایند و مجوز فعالیت بگیرند.

این خبر را برای نخستين‌بار، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد و موجی از واکنش‌های متفاوت کاربران فضای مجازی را با خود آورد. بحث‌هایی که محور اصلی آن حول این محور می‌چرخید که آیا شبکه‌های مجازی به‌عنوان فضایی آزاد برای تبادل اطلاعات، باید باز هم زیر چتر نظارتی مستقیم قرار گیرند یا اینکه ممکن است نظارت‌ها به اندازه‌ای سختگیرانه شود که دیگر کمتر مجالی برای بحث و اعلام‌ نظر آزاد فراهم باشد. بعد از آن بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که معاونت مطبوعاتی آن از گذشته‌های دور مسئولیت رصد فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی کشور را داشته است، مأمور شد تا آیین‌نامه‌ای تهیه کند که بر مبنای آن چگونگی صدور مجوز و الزامات دریافت آن مشخص شود. از آنجا بود که سوت آغاز ساماندهی شبکه‌های اطلاع‌رسانی مجازی به صدا درآمد و قرار شد که شبه‌رسانه‌ها اطلاعات خود را در ارشاد به ثبت برسانند. حال آنکه به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی شبه‌‌رسانه‌های ثبت‌نشده در ارشاد غیر قانونی تلقی می‌شود.

شبه‌رسانه‌های ثبت‌نشده غیرقانونی تلقی می‌شود
ابوالحسن فیروزآبادی که در حاشیه همایش روابط‌عمومی سخن می‌گفت، درباره مدیریت فضای مجازی در آستانه انتخابات گفت: هم‌اکنون سرعت تعرفه و دسترسی به فضای مجازی در حد قابل قبولی شده اما معتقدیم که شفافیت لازم برای کسانی که در این فضا فعالیت می‌کنند، وجود ندارد. او در ادامه افزود: همچنان که اخیرا به اپراتورهای موبایل برای ثبت هویت مالکان سیم‌کارت‌ها توصیه کردیم و تاکنون استقبال خوبی از این موضوع شده و امیدواریم تا ضرب‌الاجل تعیین‌شده به آمار خوبی دست پیدا کنیم. فیروزآبادی در حالی از ثبت اطلاعات در دو روز اول ٧٠٠ کانال و شبه‌رسانه در سامانه وزارت ارشاد در دو روز اول اجرای این طرح سخن گفته که به گفته او، این اقدام هم اکنون داوطلبانه است اما در صورت عدم ثبت اطلاعات این دسته شبه‌رسانه‌ها غیرقانونی تلقی می‌شوند؛ زیرا معتقدیم افرادی که می‌خواهند کار رسانه‌ای انجام دهند باید اطلاعات خود را ثبت کنند و اطلاعات شفاف ارایه دهند.

سایت‌های دولتی آپدیت نمی‌شوند
فیروزآبادی همچنین با انتقاد از وضع دولت الکترونیک در ایران گفت: هم‌اکنون رتبه دولت الکترونیک در ایران سه رقمی است که در برنامه ششم قرار است ٣٠ پله ارتقا یابد. او ادامه داد: در حال حاضر سایت‌های دولتی آپدیت نمی‌شوند، تعداد سایت‌های با دامنه ir. بین سایت‌های پربازدید ایرانی کم است. دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: پیشنهادی در شورای عالی فضای مجازی ارایه شده است که علاوه بر رفع این موارد سایت‌های دولتی میزبانی خود را به داخل ایران منتقل کنند و از دامنه ir. استفاده کنند. او با بیان اینکه از ٢٠٠ سایت پرمراجعه در ایران تنها ١٣ سایت دامنه ir. دارند، خاطرنشان کرد: سهم محتوای فارسی در سایت‌های مراجعه ایرانی‌ها دقیقا مشخص نیست اما برآوردها نشان می‌دهد كه حدود ٣٠ تا ٣٥‌درصد محتوای ایرانی‌ها به زبان فارسی است. دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه ٥٥‌درصد محتوای سایت‌های پربازدید در ایران به زبان انگلیسی است، گفت: اینکه سایت‌های پرمراجعه و پربازدید از زبان انگلیسی و پسوند غیر ir. استفاده می‌کنند، جای تأسف دارد.

تسهیلات تبليغاتی برای پیام‌رسان‌های پرمخاطب ایرانی
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از پیشنهاد جدید شورای عالی فضای مجازی درباره قانونمند‌شدن فعالیت پیام‌رسان‌ها خبر داد و گفت: در جلسه اخیر شورا پیشنهاداتی درباره شبکه‌های پیام‌رسان در قالب دو مدل ارایه شد که کلیات آن به تصویب رسید اما هنوز مصوبه نشده است.

او با توضیح دو مدل پیشنهادی گفت: در مدل اول شبکه‌های خارجی باید در ایران نماینده حقوقی داشته باشد، ‌در ایران به ثبت برسند و دیتا سنتر خود را به ایران منتقل کنند. این مقام مسئول در این‌باره توضیح داد كه با بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد بسیاری از کشورها این روند را دنبال کرده‌اند و برای مثل چین با تصویب چنین قانونی حتی به شرکت‌های اقتصادی خود نیز اجازه خروج اطلاعات از کشورش را نمی‌دهد. فیروزآبادی با اشاره به مورد دوم گفت: در مورد دوم که به شبکه‌های پیام‌رسانی ایرانی با مالکیت ایرانی، نرم‌افزار داخلی و بانک اطلاعات داخل ایران اختصاص دارد، پیشنهاد شد که سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شود. او ادامه داد: پیرو سیاست‌های تشویقی که اگر این شبکه‌ها تا یک‌میلیون مشترک داشته باشند، اجازه تبلیغات دارند، اگر یک تا سه‌میلیون مشترک داشته باشند، سازمان‌های دولتی به آنها تبلیغات می‌دهند و اگر سه تا پنج‌میلیون مشترک داشته باشند، اجازه ارایه خدمات بانکی و دولت الکترونیک را دارند و دانش‌بنیان تلقی می‌شوند و اگر بیشتر از ٥‌میلیون مشترک جذب کنند، اجازه تبدیل‌شدن به اپراتور شبکه اجتماعی را دارند و نیاز نیست ٣٠٠‌میلیون یورو حق لیسانس را پرداخت کنند.

پایان/

نام:
ایمیل:
* نظر: