اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - 02 August 2020
وزیر نیرو:
وزیر نیرو با قدردانی از همراهی مردم در مدیریت مصرف انرژی گفت: عرضه انرژی در کشور امسال رشد ۴.۵ درصدی داشته و بیش از ۲۹۴ هزار قرارداد مشارکت برای مدیریت مصرف انرژی با واحد‌های تولیدی و صنعتی منعقد شده است.
عرضه انرژی در کشور امسال رشد ۴.۵ درصدی داشته استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، رضا اردکانیان وزیر نیرو شنبه شب در گفت و گوی ویژه برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک اظهار داشت: در بخش خانگی حدود ۴۰۰ مگاوات را توانستیم با کمک شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها مدیریت کنیم و مردم هم با اعتمادی که داشتند همراهی کردند.

وی یادآوری کرد: ۱۲۰ هزار تفاهم نامه در سال گذشته با بخش های تولیدی و انرژی کشور منعقد شد که در ساعت های اوج بار، مصرف خود را کاهش داده و در ساعت های دیگر تقاضای بیشتری داشته باشند که این تعداد امسال به ۲۹۴ هزار تفاهم نامه رسیده است.

اردکانیان گفت: پارسال ۳۵۰ میلیارد تومان پاداش به این واحدها در ازای کاهش مصرف و تقاضا در ساعت‌های اوج مصرف پرداخت شد.

وزیر نیرو همچنین اظهار داشت: بخش عمده‌ای از بار گردش آب و برق با مصرف کنندگان است و باید از همراهی‌های مردم بویژه در شرایط کرونایی قدردانی کنم.

اردکانیان افزود: هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید داریم که باید به این مجموعه برق رسانی شود و در سال جهش تولید تمام واحدها به کمک می آیند و این نیازمند عرضه انرژی است که در قبال آن انجام صادرات و تحقق تعهدات انرژی صورت می‌گیرد تا اوج بار کمتری داشته باشیم.

وی افزود: نمی توان گفت که اوج بار امسال سپری شده، اما امسال هم افزایش آن از یک درصد نسبت به سال قبل تجاوز نخواهد کرد و این در حالی است که به صنایع ۱۰ درصد انرژی بیشتری داده شده است. وقتی واحدها درخواست انرژی بیشتر دارند به منزله افزایش تولید و خطوط تولید است.

منابع اقتصادی صنعت آب و برق عمدتا" متکی به مصرف‌کنندگان است
 اردکانیان افزود: البته کمک‌های بودجه عمومی دولت، تسهیلات بانکی، منابع ارزی و فرصت‌ها هم هست اما در مقایسه با خیلی از دستگاه های خدماتی بخش عمده ای از بار گردش این صنعت وسیع بر عهده خود مصرف کنندگان است و احساس نزدیکی فراوانی با خود مردم داریم.

وی با قدردانی از همراهی مردم در مدیریت مصرف آب و برق به‌ویژه در شرایط کرونایی اظهار داشت: سعی کردیم همکاران خاموش کادر درمانی کشور در تامین آب و برق مطمئن باشیم؛ با توجه به نقش اساسی‌ای که آب در بهبود شرایط بهداشتی دارد و ضرورت رعایت ملاحظاتی که از ناحیه تیم درمانی و بهداشتی کشور توصیه می شود و نیز برق که هم همه جا مهم است بویژه در شرایطی که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیازمند برق مطمنئن و پایدار برای ارائه خدمت هستند و اگر همراهی مردم و ارتباط خوبی که برقرار شد، نبود و نقشی که رسانه ها در تحکیم این ارتباط داشتند تابستان امسال باید مشکلات جدی تری می‌داشتیم.

اردكانيان گفت: چرا که تابستان زودرسی بود و از اواسط خرداد با دمای بالا تابستان شروع شد اما متکی به تجربه خود در دو سال گذشته بودیم.

وي افزود: اگر آمار حدود 15 سال اخیر را نگاه کنیم هر سال به طور متوسط اوج بار ما نسبت به سال ماقبل آن 5 درصد افزایش داشته است و این به معنای چند هزار نیاز به ظرفیت ساخت نیروگاه جدید است.

وزير نيرو ادامه داد: برای این که فقط زمان اوج بار را پاسخگویی کرده و خاموشی نداشته باشیم، در نخستین تابستان (تابستان 97) موفق شدیم این میزان رشد را به زیر 3 درصد کاهش دهیم و در تابستان سال گذشته این رقم هم به یک درصد کاهش داده شد. یعنی تابستان 98، برنامه صفر 98 ما یعنی خاموشی صفر در تابستان 98 با اوج باری که رشد آن فقط یک درصد نسبت به سال قبل بود سپری شد.
 
هر سال حدود يك ميليون مشترك جديد برق داريم
اردکانیان گفت: هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید داریم که باید به اینها برق بدهیم. سال جهش تولید است و طبیعتا واحدهای تولیدی کشور فعال‌تر به میدان می‌آید، شرایط تحریم است و همه به دنبال فعال سازی همه ظرفیت های کشور هستیم که این نیازمند انرژی است که هدف نخست ما افزایش عرضه انرژی و در قبال آن امکان صادرات و انجام تعهداتی است که در قراردادهای تبادل انرژی داریم و منبع ارزی برای صنعت برقی است که در شرایط تحریم بخش عمده ای از نیازهای ارزی خود را باید از این راه تامین کند و کاهش اوج بار یعنی به گونه ای که در تابستان نه تنها خاموشی ندهیم بلکه بتوانیم بدون لطمه به تولید با افزایش عرضه انرژی، برقراری صادرات با اوج بار کمتری داشته باشیم.
 
امسال به نقطه‌ای نرسیدیم که رسما اعلام کنم اوج بار 99 سپری شد
وزیر نیرو گفت: امسال به نقطه‌ای نرسیدیم که رسما اعلام کنم اوج بار 99 سپری شد اما با احتمال بسیار بالا، امسال هم افزایش اوج بار ما نسبت به سال قبل از یک درصد تجاوز نخواهد کرد در حالی که به صنایع بزرگ بیش از 10 درصد انرژی بیشتری دادیم. وقتی که صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی ما درخواست انرژی دارند به این معناست که خط های تولید اضافه شده و واحدها فعال شده اند.

اردکانیان افزود: امسال 4.3 درصد انرژی بیشتری به بخش کشاورزی داده شده است و به طور متوسط عرضه انرژی رشد 4.5 درصدی داشته است. ما توانستیم هم انرژی بیشتری را عرضه کرده و اوج بار کمتری داشته باشیم كه اين به دلیل همراهی و همکاری‌اي بوده که صورت گرفته است. در بخش خانگی توانستيم حدود 400 مگاوات را توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها مدیریت کنیم و با ارتباط خوبی که با مردم برقرار و اطلاع رسانی خوبی که در مناطق مختلف کردند و مردم با اعتمادی که داشتند همراهی کردند.

وزیر نیرو با بیان این که به هیچ وجه خاموشی به معنای کمبود تولید در مقابل میزان تقاضا در سال گذشته و امسال نداشتیم گفت: در عین حال سیستم انتقال و توزیع دچار اختلال می‌شود و مشکلاتی پیش می‌آید که سریعا رفع می‌شود.
 
خاموشی‌ها به دلیل صادرات نبوده است
اردکانیان با رد این موضوع که خاموشی‌ها در استان‌های جنوبی کشور به دلیل عمل به تعهدات انرژی بوده است اظهار داشت: اولویت ما مصارف داخلی است و بخشی از تعهداتی که برای صادرات داریم از محل واردات تامین می‌شود. با تمام کشورهای همسایه امکان تبادل انرژی داریم، از برخی انرژی می‌خریم و به برخی دیگر می‌فروشیم.

وی گفت: این که ایران به عنوان کانون اتصال و هاب انرژی منطقه می‌خواهد ظاهر شود یعنی می‌خواهد از سرمایه‌گذاری ده‌ها ساله خود در ایجاد شبکه‌های انتقال استفاده کند و به هیچ وجه موضوع برخی اختلال‌های فنی در شبکه ۸۳ هزار مگاوات کشور به این معنا نیست که به خاطر اقلامی از صادرات انرژی بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به میزان بالای بهره‌مندی شهری و روستایی از انرژی در کشور گفت: قطعا مشکل توانایی‌های فنی نیست، کشور ما از این حیث توانمند و صنعت برق ما صنعتی متکی به خودش است و به لحاظ علمی و دستاوردها، جزو مجموعه‌های قابل عرضه در سطح جهان است. ظرفیت وسیعی در کشور برای طراحی، ساخت و نصب تجهیزات وجود دارد.

وی درباره مصرف کننده‌های عمده برق در کشور گفت: مشکلی اگرهست بدون تردید در منابع مالی است. باید به سمت برخورد جدی و منصفانه با این مساله رفت.
 
طلب ۴۵ هزار میلیارد تومانی صنعت برق از دولت
وی خاطرنشان کرد: هر کیلووات ساعت انرژی حدود ۱۴۰ تومان بدون احتساب قیمت سوخت هزینه می‌برد اما آنچه دریافت می‌شود به طور متوسط ۵۰ درصد قیمت تمام شده است و رقم بسیار بزرگی از محل این تکلیفی که بر ما می‌شود که به آن مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و تمام شده است حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است که صنعت برق از دولت طلبکار است. همین حدود هم به پیمانکاران، سازندگان و عرضه کنندگان برق در بخش خصوصی بدهکار است.

وی تصریح کرد: مصرف کننده‌های عمده ما نباید بیش از این پشت سر بخش‌های به لحاظ اقتصادی ضعیف پنهان شوند. واحدهای بزرگی در صنعت کشور داریم که در سال بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سود دارند و بخش عمده‌ای از این را از بابت یارانه وسیعی انرژی حاصل می‌کنند. چرا این‌ها که محصولات تولیدی خود را در داخل کشور حتی به قیمت جهانی عرضه می‌کنند نباید به قیمت تمام شده عرضه کنند؟ باید با کمک مقام‌های مسول، قانون‌گذار و دولت این مساله را برطرف و از منابع حاصل شده به بازسازی شبکه انتقال و توزیع و استفاده از کابل‌های خودنگهدار در شهرها، حفظ محیط زیست و قطع نکردن درختان و زیباسازی مبلمان شهری استفاده کنیم.
 
یارانه‌ها نباید موجب پرمصرفی و بدمصرفی شود
وزیر نیرو تاکید کرد: یارانه‌ها نباید موجب پرمصرفی و بدمصرفی در مصرف کنندگان شود.

 وزیر نیرو همچنین گفت: مجلس سرحال و برانگیزه‌ای اکنون در کنار دولت است و صحبت‌هایی با اعضای کمیسیون انرژی داشتیم و فکر می‌کنم یکی دو ماه آینده که کم کم به سمت تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۰ برویم، فرصت خوبی است که با همفکری نزدیک با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، ساز و کارهایی برای قانون بودجه ۱۴۰۰ در نظر بگیریم و در آن یکی از جدی‌ترین اولویت‌ها حمایت واقعی از بخش‌های ضعیف و نیازمند و رعایت اصول کمک و پرداخت یارانه منطقی به آنها است، اما بخش‌هایی که جزو صادرکنندگان هستند و وظیفه خودمان می‌دانیم که انرژی مورد نیاز آنها را تولید کنیم که چرخ تولید و اشتغال کشور متوقف نشود و توسعه هم پیدا کند بپذیرند که باید به فکر پایداری این صنعت هم باشند تا سرمایه‌گذاری های خودشان در معرض خطر و تهدید قرار نگیرد.
 
تداوم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران
وزیر نیرو همچنین درباره پویش #هرهفته_الف_ب_ایران اظهار داشت: ما به اتکای عملکرد سال گذشته که پویش #هرهفته_الف_ب_ایران موفق شد به وعده خود وفا کند و ۲۲۷ پروژه بزرگ آب و برق را در نیمه دوم سال با بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شد امسال برنامه بزرگ‌تری تدارک دیده شده است.

 وی افزود: بنای ما امسال بهره‌برداری از ۲۵۰ پروژه تا پایان سال با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

اردکانیان از این مجموع حدود ۲۰۰ پروژه اعم از افتتاح ۹ سد، آبگیری ۹ سد، ۱۸ نیروگاه حرارتی، ۱۲ تصفیه‌خانه آب، ۱۸ تصفیه خانه فاضلاب و آبرسانی به ۱۷۰۰ روستا در ۳۱ استان کشور را پروژه‌های ساخت و سازی برشمرد و گفت: ۵۰ پروژه ساز و کاری هم تعریف شده است؛ اینها پروژه‌هایی هستند که موجب گردش مناسب‌تر امور در صنعت آب و برق می‌شوند و پاسخگویی و خدمات رسانی به مردم را تسهیل و مسیرهای اداری را کوتاه می‌کند و راندمان‌ها را افزایش می‌دهند.

وی درباره گلایه‌مندی مشترکان از وارد آمدن خسارات به وسایل برقی به دلیل خاموشی‌ها، با اشاره به برقراری سامانه بیمه حوادث در وزارت نیرو خاطرنشان كرد:  مشترکان می‌توانند با وارد شدن به سامانه این موارد را ثبت کنند که امسال بلافاصله برای پرداخت خسارت از طریق شرکت‌های بیمه اقدام خواهیم کرد.
 
ایران از حیث ظرفیت نصب شده نیروگاهی در جایگاه نخست منطقه است
وزیر نیرو در عین حال با اشاره به جایگاه نخست کشور در منطقه و ۱۴ دنیا از حیث ظرفیت نصب شده نیروگاهی گفت: آنچه مهم است حرکت ما به سمت تنوع‌بخشی به منابع انرژی است. فقط در دولت حاضر تاکنون حدود ۱۶ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داریم که تا پایان دولت به حدود ۲۰ هزار مگاوات خواهد رسید. حدود ۲۵ درصد مجموع انرژی تولیدی ما از سوخت‌های غیر فسیلی اعم از آب و منابع تجدیدپذیر چون خورشید و باد است و این نشان می‌دهد که صنعت برق ایران صنعت قابل عرضه در جهان و قابل رقابت است و در بازارهای منطقه حضور دارد .
 
آب و برق 57.5 درصد صادرات خدمات فني و مهندسي كشور را دارد
اردكانيان گفت: 6 سال است كه به طور متوالي صادرات خدمات فني و مهندسي آب و برق در رتبه نخست خدمات فني و مهندسي صادراتي كشور است و حدود 57.5 درصد كل صادرات اين بخش را به خود اختصاص مي‌دهد؛ شركت‌هاي بزرگ ايراني در بازارهاي نه فقط منطقه كه حتي قاره آفريقا و آمريكاي لاتين برنده مناقصه‌ها مي‌شوند، خدمات مهندسين مشاور هم اين گونه است و از اين حيث ظرفيت منابع انساني بسيار خوبي در اين صنعت فعال است.

وي با اشاره به نقش سرمايه‌گذاري بخش خصوصي گفت: در صنعت برق تا مقدار زيادي عدم اتكا به بودجه عمومي و دولت داريم؛ بيش از 60 درصد نيروگاه‌هاي ما متعلق به بخش خصوصي بوده و مدام اين چرخه در حال حركت است.

وزير نيرو افزود: بخش عمده‌اي از درآمدهاي ما كه ما به آن منابع داخلي مي‌گوييم از محل فروش انرژي به مردم و بخش‌هاي مختلف است. در بخش آب هم اين گونه است اما در اين بخش اتكاي ما به بودجه عمومي دولت بيشتر است اما در عوض سعي كرديم اين وابستگي را با تنوع بخشي به روش‌هاي تامين منابع و جلب مشاركت بخش خصوصي و مكانيزم‌هاي مختلفي كه سرمايه‌گذاران را مي‌توانيم جلب كنيم كاهش دهيم.

وي از بهره‌برداري بيش از 40 پروژه با سرمايه‌گذاري 35 هزار و 600 ميليارد تومان در چارچوب پويش #هرهفته_الف_ب_ايران از ابتداي سال جاري تاكنون خبر داد.

اردكانيان همچنين گفت: ما از تحريم به عنوان فرصت استفاده مي‌كنيم اما از آن استقبال نمي‌كنيم. يكي از موثرترين راه‌هاي شكست تحريم‌ها از بين بردن زمينه‌هاي تحريف است. اين به معناي نديدن واقعيات و يا طرح نكردن آنهاست.
 
تا پايان دولت 20 هزار مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار مي‌شود
ما با اين كه درآمدمان نسبت به دوره قبل از محل نفت كاهش پيدا كرده اما تا پايان همين دولت 20 هزار مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار مي‌كنيم.
وي افزود:‌ آنچه به عنوان وزير نيرو و همكارانم مطرح است استفاده از ذره ذره منابع كشور اعم از انساني و حركت در جهت كاهش ها اعم از كاهش اوج بار ، كاهش تلفات شبكه و .. است و اين كاهش چه مخالف و چه موافق هر پيمان جهاني باشد به آن وقعي نمي گذاريم و منافع ملي را دنبال مي‌كنيم.
 
سازمان‌هاي دولتي بايد نسبت به سال قبل مصرف برق خود را كاهش دهند
اردكانيان همچنين اظهار داشت:‌ سازمان هاي دولتي بايد نسبت به سال قبل مصرف برق خود را كاهش دهند، از مولدهاي خودشان استفاده كنند، براي اين كه به بخش خانگي خاموشي ندهيم. بيش از 250 اكيپ در تهران در پايان ساعت‌ اداري به تمام سازمان‌ها مراجعه و اگر دستگاه‌هاي سرمايشي روشن باشد آنها را قطع مي‌كنند.

لايروبي رودخانه‌ها و مهندسي رودخانه در اولويت برنامه‌هاي وزارت نيرو
وزیر نیرو گفت:  امسال در سال آبي 99-98 شرايط خوبي حاكم بود و حدود 311 ميلي‌متر بارندگي داشتيم كه نسبت به متوسط 50 ساله 28 درصد بيشتر است، اما نسبت به سال قبل كه سال تري بود حدود 8 درصد كمتر بوده است.

وي افزود: همانگونه كه دو سال پياپي خشكسالي به معناي ورود كشور به خشكسالي نيست دو سال پياپي ترسالي هم به معناي ورود كشور به دوره ترسالي نيست.

اردكانيان ادامه داد: به سمت مصرف بهينه آب رفته و كشت‌هاي گلخانه‌اي و كم آب‌بر توسعه يابد كه انجام چنين تمهيداتي در سال‌هاي تر و استفاده از فاضلاب تصفيه شده در فضاي سبز و صنعت باعث مي‌شود كه جامعه ايمني در مقابله با ورود به دوره خشكسالي داشته باشيم.

وزیر نیرو درباره تمهيدات وزارت نيرو براي مقابله با سيلاب‌ها با توجه به پيشينه سيلاب‌ها در يكي دو سال اخير هم گفت: يكي از برنامه‌ها بحث مهندسي رودخانه‌ها و آزادسازي حريم و بستر آنهاست كه با همكاري سازمان ثبت اسناد كشور و دستگاه قضايي در استان‌هاي مختلف كارهاي فوق العاده‌اي در حال انجام است و هزاران هكتار از حريم و بستر رودخانه‌ها آزاد شده است. امسال در بودجه 1400 رقم قابل توجهي را با كمك نمايندگان و دولت براي اين كار در نظر خواهيم گرفت، اما مخازن سدها هم بر اساس مطالعات بايد با رعايت جنبه‌هاي زيست محيطي و اقتصادي طراحي و ساخته شود.
 
افتتاح 18 سد در سال جاري
اردكانيان با اشاره به برنامه وزارت نيرو اعم از بهره‌برداري و افتتاح در مجموع 18 سد در سال جاري همچنين گفت: از جمله پروژه‌ها، پروژه‌هاي مرزي ماست كه سرمايه‌گذاري قابل توجهي را براي توسعه منابع آب و خاك مرزي كشور در 12 استان مرزي بويژه در سال‌هاي اخير با عنايات رهبري و اجازاتي كه براي استفاده از منابع صندوق توسعه ملي دادند انجام شده است.

وي افزود: تا پايان دولت تعداد سدهاي مرزي در مدار بهره برداري به 73 سد در استان‌هاي مرزي خواهد رسيد و اين بدان معناست كه ظرفيت آب تنظيم شده اين مناطق با توجه به دو برابر شدن جمعيت اينها حدود 12 برابر خواهد بود.

وزیر نیرو ادامه داد: در كشور 20 ميليون و 500 هزار نفر در حدود 60 هزار روستا سكونت دارند كه مسئله 90 درصد اين جمعيت از حيث بهره‌مندي از آب شرب سالم و بهداشتي پايدار برطرف شده است. از اين تعداد، 20 ميليون و 200 هزار نفر در 39 هزار روستاي بالاي 20 خانوار هستند كه حدود 17 ميليون نفر آنها زير پوشش هستند و آنهايي كه تحت پوشش نيستند به اين معنا نيست كه به آب دسترسي ندارند، بلكه اينها هم مانند مناطق شهري بايد از آب به صورت 24 ساعته بهره‌مند باشند.
 
هدف ما دسترسي كامل مناطق روستايي به آب شرب سالم پايدار همانند مناطق شهري است
وزير نيرو افزود: هدف ما دسترسي كامل مناطق روستايي به آب شرب سالم و بهداشتي همانند مناطق شهري است. قبل از دولت حدود يك ميليون روستايي به شبكه آب پايدار دسترسي داشتند كه تاكنون 7 ميليون و 700 هزار نفر به اين تعداد اضافه شده‌اند كه اين رقم تا پايان دولت به حدود 9.5 ميليون نفر خواهد رسيد.
 
مشكل آب غيزانيه تا پايان تابستان به‌طور جدي برطرف می‌شود
اردكانيان درباره حل مشكل آب غيزانيه در استان خوزستان هم گفت: بخشي از مشكلات غيزانيه هم رفع شده و تا پايان تابستان مشكل اين منطقه به‌طور جدي برطرف خواهد شد.
 
تلاش براي حل مشكل آب تبريز
اردكانيان همچنين درباره مشكل آب در تبريز هم گفت: از فروردين امسال به اين سمت به دليل شرايط كرونايي بين 7 تا 40 درصد در مقايسه با سال قبل افزايش مصرف آب داشتيم و تبريز جزو شهرهاي با مصرف بالا بود كه مشكل آن در حال حل شدن است. همكاران من روزهاي پنجشنبه و جمعه در منطقه بودند و با مسئولان محلي و مقامات محلي تماس‌هايي داشتند كه منابع ملي براي سرعت دادن به يك پروژه در حال اجرا فراهم شده و در روزهاي آينده رفع دغدغه خواهد شد.











نام:
ایمیل:
* نظر: