اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - 29 July 2020
به منظور حمایت از برنامه های آموزشی و طرح های فرهنگی؛
معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و سازمان نهضت سواد آموزی روز سه شنبه در راستای قانون برنامه ششم توسعه و در حمایت از برنامه های آموزشی و طرح های فرهنگی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و سازمان نهضت سوادآموزی تفاهم‌نامه امضا کردند

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، این تفاهم نامه که به امضای معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و شاپور محمدزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی رسید، در راستای اجرای قانون برنامه ششم توسعه و در سه عنوان پروژه در حمایت از برنامه های آموزشی و طرح های فرهنگی منعقد شده است.

پروژه های «حمایت از توسعه سوادآموزی زنان و دختران عشایری»، «حمایت از توسعه سوادآموزی زنان و دختران روستایی» و «تهیه و تولید محتوای آموزشی ویژه سوادآموزی عشایری» سه پروژه ای است که

در راستای ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر توجه ویژه به نقش سازنده زنان و بهره مندی جامعه از سرمایه انسانی آنان در فرآیند توسعه پایدار متوازن جهت نهادینه سازی رویکرد عدالت جنسیتی اجرایی می شود.

پروژه حمایت از توسعه سوادآموزی زنان و دختران عشایری با هدف افزایش پوشش تحصیلی زنان و دختران عشایری بازمانده از تحصیل و کمک به تسریع استقرار عدالت جنسیتی و همچنین برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی برای ۶۲۵ نفر از آموزش دهندگان و سواد آموزی شش هزار و ۲۵۰ نفر از زنان و دختران عشایر بازمانده از تحصیل در ۱۲ استان کشور اجرایی می شود.

پروژه دوم این تفاهم نامه با عنوان حمایت از توسعه سوادآموزی زنان و دختران روستایی و با هدف افزایش پوشش تحصیلی زنان و دختران روستایی بازمانده از تحصیل و فراهم کردن زمینه های رشد و شکوفایی استعدادها و توانمندی های زنان و دختران روستایی در زمینه مهارت های زندگی و اجتماعی و همچنین برگزاری نشست های آموزشی و توجیهی برای آماده سازی ۹۳۹ نفر از آموزش دهندگان و سوادآموزی ۹ هزار و ۳۷۶ نفر از زنان و دختران روستایی در ۱۴ استان کشور عملیاتی می شود.

پروژه سوم در قالب این تفاهم نامه نیز تهیه و تولید محتوای آموزشی ویژه سوادآموزی عشایری است که با هدف ارتقای سطح فرهنگ و نشر فرهنگ ایرانی-اسلامی متناسب با سطح سواد نوآموزان عشایری و ارتقای کیفیت آموزشی در دوره سواد آموزی و تهیه حداقل ۱۲ کتابچه آموزشی ویژه بی سوادان و نوسوادان بزرگسال عشایری اجرایی می شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این مراسم با اشاره به اینکه این تفاهم نامه در راستای برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی برای یک هزار و ۵۶۴ نفر از آموزش دهندگان و پوشش آموزشی برای ۱۵ هزار و ۶۲۰ نفر سواد آموز اجرایی می شود، از رویکرد نوین سازمان نهضت سواد آموزی برای توجه به آموزش های حرفه ای و مراکز محلی بویژه در حوزه بانوان، قدردانی و تاکید کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد فعالیت های سازمان نهضت سوادآموزی توسط بانوان دنبال می شود.

ابتکار با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای مهم و قطعی در حوزه آموزش به ویژه سواد آموزی داشته است، گفت: سرعت سوادآموزی زنان بعد از فرمان امام خمینی در راستای نهضت سواد آموزی در کشور بیشتر از مردان بود که در حال حاضر شکاف جنسیتی و فاصله شهر و روستا کاسته شده است.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب و لزوم تمدن ساز بودن، افزود: دانایی و مهارت منشا قدرت هر کشور است که باید همواره در کنار هم باشند و در همین زمینه آمادگی داریم به نهضت سوادآموزی در خصوص آموزش ۱۲ محور مهارت های زندگی به آموزش دهندگان در قالب این تفاهم نامه کمک نماییم.

وی با اشاره به اینکه مهارت های زندگی و حرفه ای مکمل سواد و آموزش است، خاطرنشان کرد: پیشبرد آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطی و همچنین گفتگوی ملی خانواده کمک بزرگی به خانواده های ایرانی به ویژه روستاییان و عشایر است و در عصر دیجیتال فرزندان خانواده‌های روستایی و عشایری با دوگانگی های زیادی مواجه هستند که اگر مهارتهای لازم را نبینند با آسیب های متنوعی روبرو می شوند.

ابتکار با بیان اینکه دولت و حکومت بخشی از وظایف خود در موضوع سوادآموزی را اجرایی کرد و از سوی دیگر زنان به خوبی و با انگیزه در نهضت سوادآموزی ورود کردند، ادامه داد: نگاه و حکم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی یک جریان اجتماعی در کشور به وجود آورد و در ادامه تلاش مثال زدنی به وجود آمد که البته باید به میزان و درجه کامل باسوادی در کشور برسیم و میزان کودکان بازمانده از تحصیل به حداقل برسد.

 معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین با اشاره به تلاش های جمهوری اسلامی ایران درباره آموزش و تحصیل اتباع افغانستانی در ایران، تاکید کرد: دستاوردها و تلاش های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه فوق‌العاده بوده است که تاکنون ۸۳۰ هزار نفر از این اتباع باسواد شده‌اند و تعداد بالایی نیز به دانشگاه ها راه یافته اند.


نام:
ایمیل:
* نظر: