اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۹۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - 29 July 2020
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد اعلام کرد:
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت از تولید بیش از 30 عنوان راهنما، پروتکل و دستورالعمل های آموزشی و اجرایی برای سلامت روان درباره کرونا خبر داد.
ارائه خدمات سلامت روان در دوران همه گیری کرونا از طریق سامانه 4030به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از وبدا،علی اسدی با اعلام این مطلب افزود، اظهار داشت: شواهد موجود نشان می دهد بدون تردید یکی از مهمترین تبعات همه گیری کرونا علاوه بر آسیب های اجتماعی و اقتصادی و مرگ و میر بالای آن، عوارض روانشناختی است به گونه ای که در گروه های مختلف جامعه باعث افزایش استرس، اضطراب و ترس شده است.

وی افزود: از این رو حوزه سلامت روان معاونت بهداشت وزارت بهداشت، ازهمان ابتدای همه گیری با همکاری گروه های روانپزشکی و روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین انجمن علمی روانپزشکان ایران اقدام به  طراحی، استقرار و ارائه خدمات در این حوزه کرده است که تهیه و تولید بیش از 30 عنوان راهنما، پروتکل و دستورالعمل های آموزشی و اجرایی بخشی از این اقدامات است.

اسدی خاطر نشان کرد: این مطالب آموزشی و اجرایی درباره مدیریت استرس، اضطراب و ترس ناشی از بیماری کرونا برای جمعیت عمومی، کادر بهداشتی و درمانی، خانواده های دارای بیماران مبتلا به ویروس کرونا، گروه های هدف خاص مثل کودکان، حفظ سلامت روان در قرنطینه خانگی و سایر موارد بوده است.

معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت ادامه داد: برخی از محتوا و راهنماهای آموزشی تهیه شده در ابعاد مختلف سلامت روان در رابطه با موضوع کرونا شامل دستورالعمل و راهنمای آموزش مدیریت استرس ناشی از ویروس کرونا در جمعیت عمومی، با اضطراب ویروس کرونا چه کنیم؟، اضطراب در بیماران بستری به علت کرونا ویروس جدید ویژه ارائه ‌دهندگان خدمات درمانی، توصیه هایی برای افراد مبتلا به «اضطراب بیماری» در همه گیری ویروس کرونا، توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به « افسردگی» در همه گیری ویروس کرونا، انگ اجتماعی مرتبط با کرونا ویروس جدید، برخورد با خانواده‌ بیماران مشکوک یا مبتلا به ویروس کرونا ویژه ارائه‌دهندگان خدمات درمانی، سلامت روان در بحران ویژه ارائه ‌دهندگان خدمات درمانی هستند.

اسدی اضافه کرد: مدیریت واکنش سوگ در بازماندگان افراد متوفی ناشی از ویروس کرونا، سوگواری در همه گیری کرونا، کودکان در همه‌گیری ویروس کرونا، سالمندان در همه‌گیری کرونا بخش دیگری از این آموزش هاست.

وی افزود: توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به « وسواس» در همه گیری ویروس کرونا مدیریت بحران و سلامت روان ویژه مدیران تیم‌های بهداشتی و درمانی شامل مدیریت بحران و سلامت روان ویژه مدیران، حفظ سلامت روان در قرنطینه قرنطینه خانگی،  مدیریت استرس در رانندگان وسایل نقلیه عمومی در شرایط کرونا، مدیریت استرس در اماکن ، مدیریت استرس در مراکز درمان اعتیاد در شرایط کرونا، مدیریت استرس در مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان در شرایط کرونا، توصیه های به مسولان مدارس و معلمین در شرایط کرونا نیز انجام شده است.

اسدی درباره آماده سازی زیرساخت ارائه خدمات سلامت روان در سامانه 4030 در موضوع کرونا گفت: استقرار 600 نفر روانشناس با مدرک کارشناس ارشد و دکترای روانشناسی توسط دفتر سلامت روان معاونت بهداشت وزارت بهداشت با مشارکت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و انجمن روانشناسی ایران ، گروه بندی کارشناسان در قالب پنج گروه (A–B-C-D-E ) و زمانبندی گروها در چهار شیفت صبح، عصر و شب (8 تا 12 و 12 تا 16 و 16 تا 20 و 20 تا 24) جهت پاسخگویی به سوالات تماس گیرندگان از طریق سامانه 4030، شروع فعالیت با این تعداد از روانشناسان در سامانه 4030 از 23 اسفند 98 لغایت پایان اردیبهشت 99 بوده که با توجه به فروکش کردن موج اول کرونا در کشور و کاهش تماس ها این گروه از 600 نفر به 60 نفر تقلیل یافته یعنی 10 درصد روانشناسان در سامانه باقی ماندن که این تعداد همچنان از اول خرداد تا کنون به کار خود ادامه می دهند و پاسخگوی تماس های مردمی هستند.

اسدی همچنین از اختصاص دو کلید 3 و 8 در سامانه 4030 توسط گروه فنی سامانه با هدف ارائه خدمات سلامت روان به جمعیت عمومی به کارشناسان سلامت روان خبر داد و گفت: اختصاص کلید 3 در سامانه جهت پخش پیام های صوتی با هدف اطلاع رسانی، آموزش و دادن آگاهی به مردم در زمینه مدیریت استرس و اضطراب ناشی از همه گیری ویروس کرونا که در 5 موضوع مختلف مرتبط با مدیریت استرس به تماس گیرندگان اطلاع رسانی می کند.

وی افزود: اختصاص کلید 8 با هدف ارائه خدمات روانشناختی و آموزش تکنیک ها، مختص پاسخگویی کارشناسان سلامت روان به تماس گیرندگان به صورت مستقیم است.

 پاسخ به 600 هزار تماس مردمی توسط کارشناسان سلامت روان درباره کرونا

وی جداول گزارش عملکرد کمی کارشناسان سلامت روان از طریق کلید 8 در سامانه 4030  را چنین تشریح کرد: گزارش کمی سامانه 4030 از تاریخ 23 اسفند 98  لغایت 30 تیر ماه 99 نشان می دهد که بیش از600 هزار تماس مردمی از طریق کلید شماره 8 و مستقیماً توسط کارشناسان سلامت روان پاسخ داده شده است.

معاون دفتر سلامت روان برنامه مشاوره پیشگیری از سوگ برای بازماندگان متوفیان ناشی از کرونا را چنین برشمرد: تعیین زیرساخت ارائه خدمت با توجه به ظرفیت‌های موجود، تهیه فلوچارت فرآیند مشاوره‌ی سوگ در بازماندگان متوفیان ، تهیه دستورالعمل فرآیند اجرایی مشاوره‌ی سوگ در بازماندگان متوفیان ، تهیه محتوای آموزشی مشاوره‌ی سوگ در بازماندگان متوفیان ، ایجاد ظرفیت ارائه خدمت از طریق آموزش روانشناسان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت ، طراحی پروتکل مشترک در دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت و اداره مددکاری اجتماعی معاونت درمان با مشارکت سازمان بهزیستی، شهرداری، هلال احمر، کمیته امداد حضرت امام (ره) ، تقویت  خدمات پزشکی تخصصی از راه دور، برای ارائه خدمات امن به بیماران، تقویت خدمات مددکاری و پرستاری سرپایی و حمایتی برای بیماران آسیب‌پذیر، برنامه‌ریزی برای مداخله روانی اجتماعی در خانواده‌های سوگوار، حمایت روانی اجتماعی برای دوران نقاهت مبتلایان به کرونا و خانواده‌هایشان، ابلاغ پروتکل مشترک مداخله حمایت های روانی اجتماعی در سوگ برای خانوادهای متوفی توسط مقام عالی وزارت به دانشگاه های علوم پزشکی و سازمانها و دستگاه های همکار.

وی در پایان گفت: تاکنون به بیش از 5200 نفر از افراد خانواده ها متوفی ناشی از بیماری کرونا توسط کارشناسان سلامت روان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی کشور خدمات سلامت روان مرتبط با پیشگیری از سوگ ارائه شده و این برنامه همچنان در حال اجراست.



نام:
ایمیل:
* نظر: