اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - 28 July 2020
معاون درمان وزارت بهداشت:
معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص محل مراجعات کرونایی و مرگ‌ های ناگهانی بر اثر کرونا، گفت: در حوزه خدمات سرپایی که بسیار ارزشمند است، حوزه بهداشت بیش از ۱۲۰۰ مرکز سرپایی ۱۶ ساعته دارد که در تمام استان ها هستند. واقعا این مراکز فعال هستند و می توانند وضعیت بیمار کرونا را ارزیابی کنند.
۱۲۰۰ مرکز سرپایی ۱۶ ساعته در سراسر کشوربه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس،  قاسم جان بابایی در حاشیه جلسه کمیته علمی مشورتی کشوری کووید۱۹ که با حضور وزیر بهداشت و به صورت مجازی برگزار شد، گفت: کرونا یک مانور سنگین و در عین حال بحرانی است که به همه دنیا وارد شده است و هر کشوری می تواند از این بحران دست آموخته هایی داشته باشد و از آنها در اصلاح ساختارش استفاده کند.

نمره قابل قبول نظام سلامت ایران در مانور سنگین کرونا
وی افزود: کرونا نشان داد که باید در تمام دنیا در حوزه صنعت، علم، اقتصاد و سایر حوزه ها، بازنگری اتفاق افتد. بر همین اساس، هر کشوری بتواند از این بحران درس آموخته بیشتری داشته باشد، قطعا می تواند در آینده تصمیمات بهتری اخذ کند. ما در حوزه سلامت از مانور سنگین کرونا درس آموخته هایی داریم و نمره نظام سلامت قابل قبول بود؛ زیرا به صورت نسبی توانسته رضایت مردم را جلب کند. مردم خدمات دریافت کنند و شرایطی که در برخی کشور ها رخ داد، تاکنون در کشور ما اتفاق نیفتاده است. یکی از تصمیمات بزرگ بعد از انقلاب این بود که دانشگاه های زیادی تاسیس شود که به سرعت دانشگاه های علوم پزشکی در تمام استان ها ایجاد شد و این دانشگاه ها افراد و متخصصان زیادی را تربیت کردند. ثابت شده که موثرترین عامل غلبه بر کرونا، نیروی انسانی است.

نیروی انسانی؛ مهم ترین عامل در مدیریت کرونا
وی با بیان اینکه نیروی انسانی به عنوان مهمترین عامل می تواند در مدیریت کرونا موثر باشد، ادامه داد: تربیت نیروی انسانی متبحر، دستاورد بزرگ‌ نظام جمهوری اسلامی است تا در مواقع بحران به داد کشور و مردم برسند. بنابراین این نقطه قوت باید تقویت شود. تلاش وزارت بهداشت نیز این است که افراد تربیت شده در گروه پزشکی، تبحر بیشتری کسب کنند.

تجربه موفق ایران در ساخت بیمارستانهای بزرگ
جان بابایی با بیان اینکه یکی از تجربیات موفق ما ساخت بیمارستان های بزرگ بود، تصریح کرد: هرکجا که بیمارستان های بزرگ ساختیم، توانستیم خدمات بهتری ارائه دهیم که باید این اقدام را تقویت کنیم. بیمارستان های کوچک نمی توانند خدمات بزرگ دهند. همه ما باید تلاش کنیم به دور از هرگونه مسائل سیاسی و محلی به سمت بیمارستان های بزرگ برویم تا خدمات بزرگ ارائه دهیم. یکی دیگر از درس آموخته های ما در حوزه سلامت این بوده که از شبکه به درستی استفاده کردیم. یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که کامل ترین ساختار شبکه بهداشت را با ۱۸ هزار خانه بهداشت و بیش از ۵ هزار مرکز بهداشتی و درمانی دارد که باید تقویت شوند. ما یک سیستم مویرگی در دل خانه مردم در تمام روستاهای کشور داریم. بنابراین، با تقویت خدمات سرپایی، بستری کاهش می یابد.

لزوم تقویت مراکز سرپایی ارائه خدمات سلامت
 جان بابایی تاکید کرد: بنابراین باید مراکز سرپایی ارائه خدمت و شبکه ارایه خدمت را بیشتر تقویت کنیم. هرچه میزان خدمات سرپایی توسعه یابد، رضایتمندی مردم بهتر خواهد شد و در عین حال میزان بستری و هزینه سلامت کاهش می یابد.

تشریح وضعیت بیمارستان های کرونایی
وی درخصوص پر شدن بیمارستان‌ ها برای پذیرش کرونا، اظهار کرد: این یک موضوع طبیعی است و اگر یک بیمارستان که به عنوان بیمارستان کرونا فعال است، پر شود، بیمارستان دوم برای ارائه خدمت آماده می ‌شود. ما نباید تمام بیمارستان ‌های کشور را آلوده کنیم؛ در هر استان تعدادی بیمارستان در نظر گرفته شده تا به عنوان بیمارستان کرونا خدمت دهند و اگر ظرفیتش مازاد باشد، بیمارستان دوم ارائه خدمت می کند تا مردم در این دوران مشکلی احساس نکنند.

وی افزود: تجربه نشان داد که مردم تمایل دارند در خانه تحت مراقبت قرار گیرند؛ تجربه ۵ ماه خدمات دهی کرونا نشان می دهد که علیرغم اینکه ما نقاهتگاه های متعددی زدیم، اما مردم تمایل دارند که اگر نیاز به بستری ندارند، در خانه خدمت دریافت کنند. ‌امروز این درس آموخته باید در مسیر ما قرار گیرد و بتوانیم خدمات سرپایی را افزایش دهیم و خدماتی را که می توان در منزل ارائه داد که هم هزینه سلامت را کاهش می دهد و هم عوارض روحی و روانی بیمارستان را کاهش می دهد، تقویت شود.

توریسم سلامت متاثر از کرونا
دکتر جان بابایی با بیان اینکه کرونا برای همه حوزه هاست و اقتصاد دنیا را متلاشی کرده است، گفت: توریسم سلامت در دنیا دچار مشکلات جدی شده و همه حوزه ها در کشور باید در شکل جدیدی از ارائه خدمت بازنگری شده و از این بحران درس آموخته داشته باشند.

الزام همه بیمارستان های کشور به داشتن بخش کرونا
معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص جداسازی بیمارستان های کرونایی و غیرکرونایی، گفت: بیمارستان کرونایی و غیر کرونایی به صورت صفر و صد نیست. ‌یکسری بیماران با تشخیص کرونا می آیند که آنها جدا هستند و مشخص است که در هر استان این افراد در کدام بیمارستان ها بستری می شوند. یکسری بیمارستان ها بیمار با یک تصادف مراجعه می کند، اما مشخص می شود که کرونا دارد. 

وی افزود: بر همین اساس، به همه بیمارستان هایی که خدمات غیر کرونایی ارائه می دهند، اعلام کردیم که باید یک یا دو بخش کرونایی داشته باشند تا این بیماران را بستری کنند. در مجموع همه بیمارستان های کشور مکلفند و بخش کرونا دارند. در عین حال، در هر استان دو تا سه بیمارستان خاص کرونا داریم و در مجموع ۲۰۰ بیمارستان داریم که خدمات کرونا را به صورت خاص ارائه می دهند.

۱۵۰۰ تخت ویژه بیمارستانی اضافه شد
وی درخصوص وضعیت تجهیزات و تخت های ویژه کرونا، گفت: خوشبختانه در همین مدت بالغ بر ۱۵۰۰ تخت ویژه اضافه کردیم و درحال حاضر نیز محدودیتی برای توسعه تخت های ویژه نداریم. خوشبختانه بسیاری از بیمارستان های ما به سمت راه اندازی ای سی یو استاندارد رفته اند.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در عین حال در مرحله اول از شرکت های دانش بنیانی که دستگاه ونتیلاتور تولید می کنند، ۲۰۰۰ دستگاه خرید تضمینی کردیم و اگر نیاز باشد، باز هم این ظرفیت وجود دارد و نیازی به واردات نداریم. زیرا دو شرکت خوب داریم و یک شرکت سوم هم اضافه می شود که مانند ماسک و لوازم حفاظتی که کشور در تولید آن به خودکفایی رسیده و حتی می تواند صادر هم کند، درباره تجهیزات کمک تنفسی هم اعم از تهاجمی و غیرتهاجمی مشکلی نداریم.

۱۲۰۰ مرکز سرپایی ۱۶ ساعته در سراسر کشور
وی درخصوص محل مراجعات کرونایی و مرگ‌ های ناگهانی بر اثر کرونا، گفت: در حوزه خدمات سرپایی که بسیار ارزشمند است، حوزه بهداشت بیش از ۱۲۰۰ مرکز سرپایی ۱۶ ساعته دارد که در تمام استان ها هستند. واقعا این مراکز فعال هستند و می توانند وضعیت بیمار کرونا را ارزیابی کنند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اگر بیمار کم ریسک است، می تواند در خانه مراقبت ها را دریافت کند. برخی افراد دیر مراجعه کرده و مستقیم هم به بیمارستان مراجعه می کنند. یکی از دلایلی که میزان فوتی های ما زیاد شده، دیر مراجعه کردن افرادی است که از قبل به جایی مراجعه نکرده اند و اولین مراجعه آنها به بیمارستان با حال عمومی بد است. قطعا این بیماری یک سیر دارد، اگر در فازی رود که سیستم التهابی فعال شود و بافت ریه دچار التهاب شدید باشد، میزان درمان و اثرگذاری درمان مانند روزهای ابتدایی نیست و درصدی از این افراد ممکن است جانشان را از دست دهند. مراجعه زودتر مردم به مراکز سرپایی اعم از کلینیک های ویژه و مراکز ۱۶ ساعته توصیه و خواهش من از همه مردم است.

جان بابایی ادامه داد: در عین حال، اینطور نیست که این بیماری مرگ‌ ناگهانی ایجاد کند. قطعا فرد چند روز علائم تنفسی و خستگی را داشته است که سطح اکسیژن‌ خون را کاهش می دهد. گاهی تنها علامتشان احساس خستگی و ناتوانی در کار کردن است. این فرد میزان اشباع اکسیژن پایینی دارد و ممکن است به زیر ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد، فردی که علیرغم اینکه خسته است، علائم تنفسی دارد و زود با یک فعالیت کوچک دچار تنگی نفس می شود، باید به مراکز سرپایی مراجعه کند. در غیر این صورت ممکن است سطح اکسیژن خون به حدی برسد که با علائم اغما مراجعه کند.

فرقی در ارائه خدمات به بیماران ایرانی و غیرایرانی قائل نیستیم
معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص برخی هجمه‌ ها مبنی بر عدم بستری بیماران کرونایی افغان، گفت: بسیاری از استان هایی که رفتم، تعداد زیادی از بیمارانی که در بخش ها بستری هستند، بیماران افغانستانی هستند. بی انصافی است که به کشوری که هم نسبت به مردم خود و هم‌ نسبت به مهاجرین هیچ قید و بندی برای بستری نگذاشته است، این گونه هجمه هایی را وارد کنند. اگر این افراد بستری نشده اند، کجا هستند. آیا شاهدی دارند؟. در استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، قم و خراسان، تعداد زیادی بیمار غیر ایرانی خدمت درمانی دریافت کرده اند. هیچ فرقی بین بیمار ایرانی و غیر ایرانی قایل نشده ایم. حتی معاونین کشور افغانستان به ایران آمدند و از ما کمک خواستند و ما برای همه نوع کمک اعم از آموزش نیروی انسانی، اعلام آمادگی کردیم. چه آموزش از راه دور و چه حضوری تا کمک کنیم که دچار مشکل جدی نشوند.

برنامه ریزی برای پاییز و زمستان
وی در ادامه تصریح کرد: به هر حال ظرف ما محدود است و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که هیچ مشکلی نخواهیم داشت. همه موارد به میزان مراجعات ما بستگی دارد. اگر میزان مراجعات ما بیش از ظرفیتمان باشد، مازاد ظرفیت خواهیم داشت. برنامه ما این است که ۱۳ هزار تخت بیمارستانی را طی یکسال راه اندازی کنیم که ۵۰ درصد آن طی چند ماه آینده راه اندازی می شود. بنا داریم ‌۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت تخت های کشور را نگه داشته باشیم تا اگر اتفاقاتی مانند کرونا و آنفلوانزا یا همزمانی این دو رخ داد، آماده باشیم. تمهیداتی اندیشیدیم که در پاییز و زمستان بخشی از ظرفیت ها در اختیار کرونا باشد، اما همیشه ظرف محدود است و باید با تقویت خدمات سرپایی، اصلاح رفتارهای اجتماعی و تغییر رفتار و الگوی زندگی ورودی به بیمارستان ها را کاهش دهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: