اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۹۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - 28 July 2020
معاون وزیر بهداشت تاکید کرد:
معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: امسال باید به سمت برگزاری مراسم عزاداری محرم به صورت مجازی برویم، زندگی با کرونا باید سبک زندگی ما را تغییر دهد زیرا در دین اسلام به سلامت و حفظ آن تاکید زیادی شده است. دستورالعمل های برگزاری مراسم عزاداری طی امروز و فردا بازنگری و ابلاغ می شود و امیدواریم همه به آن پایبند باشیم.
برگزاری مراسم عزاداری محرم به صورت مجازیبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، علیرضا رئیسی روز سه شنبه در حاشیه جلسه کمیته علمی - مشورتی کرونا در وزارت بهداشت گفت:  با پدیده ای به نام بیماری کووید۱۹ در ایران و دنیا مواجه هستیم که هنوز هیچ واکسن و داروی مشخصی ندارد. ادعاهایی هم که در مورد تولید واکسن مطرح می شود، حداقل یکسال طول می کشد، ویروس کرونا از طریق چشم، بینی و دهان در مجموع از ناحیه صورت وارد بدن می شود و می تواند همه ارگانهای بدن را درگیر کند.

وی افزود: در افرادی که بیماری زمینه ای دارند یا سالمندان عوارض این ویروس شدیدتر است، فرمول ایمنی در برابر این بیماری ساده است باید از حضور در جمع به خصوص جمع های متراکم خودداری کنیم، هر جمعیت متراکم تر باشد شانس ابتلا به بیماری بیشتر می شود، اگر همه ماسک بزنند اما فرد مبتلا ماسک نزد همچنان احتمال انتقال کرونا بالای ۴۰ درصد است.

رئیسی در ادامه برگزاری مراسم محرم را مهم دانست و گفت: ما باید به سمتی برویم که هم این مراسم برگزار و هم سلامت مردم حفظ شود. بطور قطع مراسم محرم امسال مانند سالهای گذشته نخواهد بود. باید از ظرفیت صدا و سیما بیشتر استفاده کنیم. برگزاری باشکوه مراسم محرم فقط به جمعیت زیاد نیست. هر خانه می تواند یک حسینیه باشد. مدلهای مختلفی برای برگزاری مراسم محرم در حال بررسی است اما قطعا مراسم پر جمعیت ممنوع می شود. 

وی گفت:برگزاری مراسم در محیط های بسته شرایطی دارد، در این فضاها باید با ۲۵ درصد ظرفیت جمعیتی مراسم برگزار شود. افراد باید با فاصله باشند و حتما تهویه وجود داشته باشد. مدت زمان حضور در مراسم باید محدود شود. برگزاری مراسم بیش از دو ساعت خطرناک است و در فضاهای باز هم مراسم نباید تماشاچی داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد نذورات هم باید به سمت کمک های مومنانه و توزیع مواد غذایی خام و نذر ماسک و لوازم بهداشتی برویم و از توزیع غذا و شربت باید پرهیز شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: هر تجمعی به خصوص اگر تحرک داشته باشد مثل مراسم عروسی و عزا می تواند در افزایش موارد ابتلا به کرونا موثر باشد، در گذشته توانستیم مراسم احیا را با حفظ فاصله گذاری و کاهش تماس در مساجد و فضای باز با حفظ فاصله برگزار کنیم.

وی افزود: اکنون نیز اگر در مراسم عزاداری ماه محرم که بسیار مهم است، نتوانیم اصول بهداشتی و پروتکل ها و فاصله گذاری ها را رعایت کنیم، دچار مشکل می شویم، تدوین و ابلاغ پروتکل ها یک بحث است و میزان اجرای آنها و نظارت دقیق بر جزئیات یک مقوله دیگر که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی ادامه داد: خطر انتقال ویروس در فضاهای کوچک بیشتر است، در یک اتاق ۱۲ متری  اگر چهار نفر باشند، احتمال انتقال ویروس کرونا وجود دارد اما در فضای باز در صورتی که هر نفر حداقل چهار مترمربع فضا داشته باشد این خطر کمتر می شود.

وی گفت: همان طور که در عید قربان تذکر می دهیم حتما باید پروتکل های بهداشتی با نظارت دامپزشکی برای ذبح گوسفند یا سایر دام ها رعایت شود تا بیماری های منتقله از حیوان مانند تب کریمه کنگو منتقل نشود اکنون نیز از همه مردم و دستگاهها می خواهیم برای اجرای هر برنامه پیوست سلامت را لحاظ کنند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: امسال باید به سمت برگزاری مراسم عزاداری محرم به صورت مجازی برویم، زندگی با کرونا باید سبک زندگی ما را تغییر دهد زیرا در دین اسلام به سلامت و حفظ آن تاکید زیادی شده است. دستورالعمل های برگزاری مراسم عزاداری طی امروز و فردا بازنگری و ابلاغ می شود و امیدواریم همه به آن پایبند باشیم.




نام:
ایمیل:
* نظر: